Celstraf ex-directeur Slotervaartziekenhuis
AMSTERDAM (ANP) - De rechtbank in Amsterdam heeft maandag vijftien maanden cel opgelegd aan Aysel Erbudak, voormalig directeur van het Slotervaartziekenhuis. Volgens de rechtbank is bewezen dat zij in 2008 met valse facturen 1 miljoen euro heeft weggesluisd. Daarnaast heeft ze enkele jaren later nog eens 200.000 euro achterovergedrukt.
Tegen de vroegere baas van het vorig jaar failliet verklaarde ziekenhuis in Amsterdam-West was in september twee jaar cel geëist. De rechtbank hield een beslissing vorige maand aan nadat haar advocaat op het laatste moment om extra getuigenverhoren had gevraagd. De rechtbank wees die verzoeken na een toelichting door de raadsman maandagochtend af.
Erbudak (53), die alle beschuldigingen steeds heeft ontkend, kreeg ook een beroepsverbod van zes jaar en drie maanden opgelegd. In die tijd mag ze niet als "bestuurder van een rechtspersoon" optreden. Ze was niet aanwezig bij de uitspraak.
Eigen gewin
Volgens de rechtbank staat vast dat zij zichzelf heeft verrijkt ten koste van het ziekenhuis waaraan ze leiding gaf. Zo werd het miljoen dat was bestemd voor de bouw van een behandelkliniek in Turkije gebruikt voor een investering in een resort. "Er zijn geen aanwijzingen dat die aankoop paste in het project in Turkije, wel dat het voor eigen gewin was", aldus de rechtbank.
Die verweet Erbudak het laakbare van haar eigen handelen niet in te zien. "Ze wijst naar anderen en heeft misbruik gemaakt van haar positie." De rechtbank vond de eis van het OM "in principe passend", maar matigde de definitieve straf, onder meer omdat het om zaken van lang geleden gaat.
Erbudak trad in 2006 toe tot het bestuur van het noodlijdende ziekenhuis en trok het uit de rode cijfers. Een conflict met de raad van commissarissen maakte in 2013 een einde aan haar bewind. Civiele rechtszaken bezorgden haar later een miljoenenschuld. In 2015 werd zij persoonlijk failliet verklaard. De strafzaak tegen haar vloeide voort uit een FIOD-onderzoek.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Topwetenschappers Hermen Overkleeft en Karin Roelofs krijgen dit jaar een Spinozapremie. Dat is de belangrijkste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland en wordt daarom ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Overkleeft is chemisch bioloog aan de Universiteit Leiden, Roelofs is als neurowetenschapper en klinisch psycholoog verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
18 uur geledenTILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
1 dag geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
1 dag geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
3 dagen geleden