CDA vindt beeld notulen 'schokkend en verontrustend'
DEN HAAG (ANP) - Het beeld dat naar voren komt uit de vrijgegeven notulen van de ministerraad is "schokkend en verontrustend", aldus CDA-Kamerlid Anne Kuik. Ze noemt het "bizar" dat het kabinet kritische Kamerleden als het probleem zag in plaats van het leed van de slachtoffers van de toeslagenaffaire.
De Tweede Kamer debatteert donderdag over de notulen die gaan over de toeslagenaffaire. Het is een unicum dat het kabinet de zeer geheime notulen van de ministerraad openbaar maakt.
Volgens Kuik hebben coalitiepartijen en kabinet de afgelopen jaren veel te "klef" contact gehad. Dat moet in de toekomst anders. Ze ziet daarbij een belangrijke rol weggelegd voor de ideeën van haar partijgenoot Pieter Omtzigt. Hij is een van de Kamerleden die steeds vragen heeft gesteld over de toeslagenaffaire.
Letterlijk ziek
Dat werd hem door het kabinet niet in dank afgenomen, blijkt uit de notulen. CDA-ministers Wopke Hoekstra en Hugo de Jonge hebben zonder veel succes geprobeerd Omtzigt te "sensibiliseren". Volgens Kuik is Omtzigt "letterlijk" ziek geworden door het dossier en de tegenwerking van het kabinet. Omtzigt zit al weken thuis omdat hij overwerkt is.
Het CDA vindt dat de Kamer beter door het kabinet geïnformeerd moet worden. Daar gaat artikel 68 van de Grondwet over. Volgens Kuik is dat artikel de afgelopen jaren "veel te beperkt uitgelegd".
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
6 uur geleden