CDA: schaamrood over Halsema's uitspraak over legale coke
DEN HAAG (ANP) - CDA-Kamerlid Anne Kuik heeft in de Tweede Kamer scherpe kritiek geuit op een toespraak van de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema. Zij zei bij een bijeenkomst van Europese ministers, regeringsvertegenwoordigers en Europese organisaties dat ze het liefst zou zien dat de handel in cocaïne gereguleerd zou worden. Kuik zei dat "met schaamrood op de kaken" vernomen te hebben. Meer partijen hadden zich aan de uitlatingen van de burgemeester gestoord.
Kuik zei er moeite mee te hebben dat Halsema de uitspraken deed ten overstaan van de Belgische minister van Justitie Vincent Van Quickenborne, die bedreigd wordt door drugscriminelen. Ze vindt ook dat de burgemeester een "dubbele moraal" ten aanzien van drugs aan de dag legt, omdat Halsema ook een rol heeft in de bestrijding van drugsmisdaad. Bovendien zouden de uitspraken "bijdragen aan verdere normalisatie van iets dat abnormaal is". De CDA'er sprak zelfs van een "verdere ondermijning van de rechtsstaat".
Halsema sprak op een conferentie die was georganiseerd door minister van Justitie Dilan Yeşilgöz. "Laten we de feiten onder ogen zien: de 'war on drugs' werkt niet", aldus de burgemeester. Regulering van de cocaïnehandel zou volgens haar kunnen helpen, al erkent ze ook dat daar nu geen politieke steun voor is. "Ik ben bezig met een flinke strijd met drugscriminelen, en ik ben van plan die te winnen ook", zei de minister daarover in de Tweede Kamer.
Naïef
Voor Yeşilgöz is het toestaan van de verkoop van cocaïne niet aan de orde. Ook wil ze het gebruik van cocaïne "absoluut niet" normaliseren, benadrukte ze. Legaliseren zou volgens haar bovendien niet helpen bij het bestrijden van drugscriminaliteit omdat 90 procent van de cocaïne die Nederland binnenkomt naar het buitenland gesmokkeld wordt. "Hier is de markt niet", aldus de minister, die het naïef zei te vinden om te denken dat het "iets zou uitmaken".
In de Kamer reageerden uitsluitend partijen die moeite hadden met de uitspraken van Halsema. PVV'er Lilian Helder wees erop dat het kabinet wel voorstander is van een experiment met legale wietteelt. Mirjam Bikker (ChristenUnie) vroeg ook aandacht voor de negatieve effecten van drugsgebruik op de gezondheid. "Daarom betreur ik de uitspraak van de burgemeester van Amsterdam." SGP-leider Kees van der Staaij wees op de negatieve effecten van de cocaïneteelt voor het regenwoud en Yeşilgöz' partijgenoot Ingrid Michon-Derkzen (VVD) op de gevolgen voor de jeugdcriminaliteit.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
22 uur geleden