CDA-Kamerlid Van den Berg: betoog Onverdeeld Nederland is 'helder'
DEN HAAG (ANP) - Het CDA vindt het manifest Onverdeeld Nederland van oud-CDA-minister Mona Keijzer "helder". "Heel Nederland snakt naar het einde van de pandemie. Ook dit signaal betrekken we bij de verdere afwegingen die we met betrekking tot het coronabeleid moeten maken", laat Tweede Kamerlid Joba van den Berg in een korte schriftelijke reactie op het manifest weten.
Van den Berg voert namens het CDA het woord tijdens de coronadebatten. De partij zit in de coalitie, en steunt het coronabeleid van de huidige minister. Hoe binnen het CDA gedacht wordt over het verzet tegen de coronatoegangsbewijzen van Keijzer, is niet duidelijk. De partijtop en voorzitter van de Tweede Kamerfractie wilden zondagmiddag niet reageren en ook Van den Berg gaat hier niet op in.
Een ingewijde wijst er wel op dat de ideeën van Keijzer zoals die in het manifest zijn opgetekend inhoudelijk geen verrassing zijn. Ze werd ontslagen als staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat onder het vorige kabinet-Rutte omdat ze zich in een interview tegen het coronabeleid had gekeerd. Ook binnen het kabinet kwam ze tegen de coronatoegangsbewijzen in het geweer omdat ze vond dat die ondernemers en andere burgers onnodig hard troffen.
Botsingen CDA
Keijzer is ondanks de harde botsingen over het coronabeleid nog altijd lid van het CDA, en bij de gemeenteraadsverkiezingen zelfs lijstduwer voor die partij in Edam-Volendam. Vorige maand kreeg ze nog de kans om terug te keren in de Tweede Kamer, maar daar zag ze van af. Dat deed ze naar eigen zeggen omdat ze zo een "actieve, onafhankelijke rol" kon blijven spelen in het coronadebat. Ze stelde dat daar binnen het CDA ook "ruimte voor is en behoefte aan bestaat".
De petitie van Onverdeeld Nederland werd zondag al meer dan honderdduizend keer getekend. Volgens de teller van Petities.nl hebben nu meer dan 425.000 mensen hun handtekening gezet.
Meer uit Binnenland
WIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
2 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
5 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
6 uur geledenDE BILT (ANP) - In Eindhoven is de hittekracht woensdag rond 12.30 uur opgelopen tot 10, het hoogste niveau. Niet eerder werd deze hittekracht daar bereikt. Volgens het KNMI komt hittekracht 10 sowieso zeer zelden voor. De laatste keer was op 14 augustus 2025 op het weerstation in het Limburgse Ell. Op meerdere stations is dit nog nooit gemeten, en op de meeste stations waar hittekracht 10 wel voorkwam, kwam dit slechts eens per vijf tot vijftien jaar voor. Rond 13.15 uur werd ook in onder andere Maastricht de 10 bereikt.
6 uur geleden