CDA-bewindslieden bezorgd over notitie-Omtzigt
DEN HAAG (ANP) - De bewindslieden die namens het CDA in het kabinet zitten, vinden dat de commissie die onderzoek doet naar de verkiezingscampagne van de partij zich moet buigen over de notitie van Pieter Omtzigt die donderdag naar buiten kwam. In die notitie zegt Omtzigt zich onder meer niet gesteund te voelen door de ministers van zijn partij.
Alle onrust is niet goed voor de partij, zegt demissionair minister Ferd Grapperhaus van Justitie. Hij wil niet op de aanklacht van Omtzigt ingaan, omdat de commissie-Spies eerst haar werk moet kunnen doen. "Wat mij betreft is het goed (tussen Omtzigt en het CDA - red). Ik vind Pieter Omtzigt een CDA'er, laat dat duidelijk zijn."
Defensieminister Ank Bijleveld heeft geregeld contact met Pieter Omtzigt, en heeft ook na het verschijnen van deze notitie nog met hem gesproken. Ze wilde niet zeggen of er een breuk met de partij dreigt, en dringt erop aan dat het rapport van de commissie wordt afgewacht. Ze veroordeelde de scheldpartijen die Omtzigt over zich heen zegt te hebben gekregen en zei dat het belangrijk is dat hij de tijd neemt om te herstellen. De CDA’er is met ziekteverlof.
Giften
Ook over de andere aspecten van Omtzigts notitie wilde Bijleveld niets kwijt. "Alles wat ik zeg is te veel." Wel benadrukte ze dat de partij zich aan de regels van het ministerie van Binnenlandse Zaken houdt als het gaat om giften. Omtzigt had opgemerkt dat geld van de donoren nog niet in verslagen waren verschenen, hoewel dat ook zou kunnen komen doordat die informatie volgens de regels pas op een later moment gepubliceerd hoeft te worden.
Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken), die in aanloop naar de verkiezingen kandidaat was voor het lijsttrekkerschap, zegt dat het stuk van Omtzigt haar aangegrepen heeft. "Als je het zo allemaal bekijkt, denk ik: wat is er toch gebeurd?"
Hugo de Jonge
Ook zij wil niet te veel ingaan op de inhoud van het document in afwachting van de bevindingen van de commissie, waarmee ze zelf ook gesproken heeft. "Alles wat ik daarover zeg, maakt het niet beter", aldus de staatssecretaris. "Ik had gehoopt dat Pieter rúst gepakt had."
Zorgminister Hugo de Jonge speelt ook een belangrijke rol in de notitie. Hij won aanvankelijk nipt de verkiezing om het lijsttrekkerschap, ten koste van Omtzigt. De Jonge wilde er weinig over zeggen. "Ik denk gewoon niet dat het verstandig is dat te doen."
Politiek leider en minister van Financiën Wopke Hoekstra vindt de notitie "heel vervelend en echt beschadigend" en bovendien getuigen van de moeilijke fase waarin zijn partij zich bevindt. Net als de andere CDA'ers wil hij het verslag van de commissie afwachten. Hij zei wel te verwachten dat de partij deze crisis te boven zal komen.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
9 uur geleden