CDA bepleit verbod mobieltje in klas basis- en middelbare school
DEN HAAG (ANP) - Mobiele telefoons moeten worden verboden in klaslokalen van basis- en middelbare scholen, vindt het CDA. Veel scholen hebben al regels om het gebruik van mobieltjes in de klas tegen te gaan, maar dat is nu een lappendeken. Dit leidt tot onduidelijkheid en discussies. Daarom is het beter om landelijk een wettelijke norm te stellen en het daarna aan scholen zelf over te laten hoe ze dit verbod in de praktijk invullen, meldt een CDA-woordvoerder na een bericht van RTL Nieuws.
Volgens het CDA wordt een verbod ondersteund door leraren, die vaak veel moeite hebben om hun leerlingen ertoe te bewegen hun mobieltjes op te bergen. Het gebruik van mobieltjes is slecht voor de concentratie van kinderen, meent CDA-Tweede Kamerlid René Peters, die tijdens de begrotingsbehandeling van onderwijs woensdag zal pleiten voor een verbod.
Scholen moeten volgens het CDA zelf kijken hoe ze ervoor zorgen dat mobieltjes worden opgeborgen. Dat kan in kluisjes zijn, in rekjes of weggestopt in tassen. Wat Peters betreft is zo'n wettelijk verbod goed te handhaven, omdat er geen discussie in de klas meer nodig is. De CDA'er hoopt op steun van de minister en andere partijen en heeft anders een motie hierover in petto.
De VO-raad, de vereniging van scholen in het voortgezet onderwijs, is niet onder de indruk van het CDA-voorstel. Scholen maken zelf hun regels over hoe het er binnenshuis aan toe gaat en daar hoort de omgang met mobieltjes bij, vindt de organisatie. En mocht er een landelijke regeling komen, dan is het toch nog steeds aan de scholen zelf om die te handhaven.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
12 uur geleden