CBS: oversterfte van 1200 in laatste week maart
DEN HAAG (ANP) - Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) schat dat in de vierde week van maart bijna 1200 meer mensen zijn overleden dan gemiddeld. De onderzoekers denken dat dit verschil grotendeels te verklaren is door de uitbraak van het coronavirus. Ze signaleren een afwijking met de sterftecijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), dat in die week 713 sterfgevallen telde als gevolg van het coronavirus.
Het CBS schat dat er in de laatste week van maart 4300 mensen zijn overleden, ongeveer 1200 meer dan gemiddeld in de eerste tien weken van dit jaar. De onderzoekers hebben deze schatting gedaan op basis van het aantal overlijdensberichten dat tot nu toe is binnengekomen bij het bureau. De toename lijkt zich volgens het CBS te concentreren bij 65-plussers.
In Noord-Brabant en Limburg zijn op basis van deze schatting 80 procent meer mensen overleden dan gemiddeld. De onderzoekers constateren ook een duidelijke toename in Utrecht, Gelderland en Overijssel.
440 meer
Het CBS meldde eerder op vrijdag al dat in de derde week van maart zo'n 440 meer mensen dan gemiddeld waren overleden en dit verschil is dus in een week verder uitgelopen.
"Je kan hier wel voorzichtig uit concluderen dat het sterftecijfer door corona hoger ligt dan het RIVM meldt", aldus CBS-socioloog Tanja Traag. Ze benadrukt dat ook het CBS niet in kaart heeft hoeveel mensen precies zijn overleden aan het coronavirus. "Maar deze cijfers geven wel een goede indicatie van hoe hoog het sterftecijfer ligt op dit moment."
Het verbaast Traag niet dat het sterftecijfer van het CBS afwijkt van het RIVM. "We weten dat niet iedereen die komt te overlijden door het coronavirus daar ook op is getest. Daar is op dit moment ook geen beleid voor."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
44 minuten geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
47 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
14 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
19 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
20 uur geleden