Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

CBS: meer shoppers online, maar ook meer klachten

CBS: meer shoppers online, maar ook meer klachten

DEN HAAG (ANP) - Het aantal mensen dat online aankopen doet, groeit gestaag. Parallel aan het onlineaankoop-gedrag groeit ook het aantal klachten over de aanschaf via het wereldwijde web, vooral over levertijden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) na onderzoek onder 6000 mensen van 12 jaar en ouder in de periode april tot juli dit jaar.

Ruim driekwart van de ondervraagden deed in de meetperiode een aankoop online. Dat betekende volgens het CBS een groei met 9 procent in vergelijking met een jaar eerder. Veelal ging het om de aankoop van schoenen, kleding en accessoires. Daarnaast zei ongeveer de helft van de ondervraagden maaltijden bij restaurants, fastfoodketens of cateraars online te hebben besteld. Verderop in de lijst volgen meubels, woonaccessoires, tuinartikelen, cosmetica en sportartikelen. De aanschaf van kleding, schoenen en maaltijden groeiden ook het snelst in vergelijking met een jaar eerder.

Verder komt naar voren dat mensen ook steeds meer geld uitgeven aan aankopen online. Van de mensen die online shopten zei meer dan een kwart 500 euro of meer uit te hebben gegeven. Dat bedrag gold een jaar geleden voor ruim een vijfde van de ondervraagden. Mannen geven meer uit dan vrouwen, becijferde het CBS. Ongeveer 30 procent van de mannelijke onlineshoppers deed dat voor een bedrag van minstens 500 euro. Bij de vrouwen was dit 22 procent.

Binnen de groep 25 tot 45-jarigen is kopen via internet het populairst. Bijna 90 procent van die groep waagde zich aan onlineaankopen. Verder viel de stijging op bij de groep 65-plussers. In de leeftijdscategorie 65 tot 75 jaar steeg het percentage van mensen die online aankopen deed van 59 naar 68 procent. Bij de 75-plussers ging dit van 25 naar 35 procent.

Van de kopers online had 56 procent een klacht. Ook dit percentage nam toe afgezet tegen de 51 procent een jaar eerder. Naast klachten over te late leveringen, 40 procent klaagde daarover, ging het om technische problemen bij het bestellen of betalen. Ook werden wel eens verkeerde spullen geleverd of waren deze beschadigd. Ook werd geklaagd over het niet kunnen vinden van de garantievoorwaarden.

Mensen die geen online aankopen doen gaven veelal aan liever fysiek naar de winkel te willen, zodat ze de producten zelf konden zien. Daarnaast was er gewoonweg geen behoefte en speelden de bezorgdheid over de cyberveiligheid en het niet willen afgeven van persoonlijke gegevens een rol.

Meer uit Financieel

Trump: Amerikaanse economie op weg omhoog door afnemende inflatie

ROCKY MOUNT (ANP/RTR) - De Amerikaanse economie heeft volgens president Donald Trump de weg omhoog gevonden, nu de inflatie afneemt en de prijsdruk op belangrijke goederen afzwakt.

11 minuten geleden
Boeing wil vrijstelling van uitstootregel voor vrachttoestel

CHICAGO (ANP/BLOOMBERG/RTR) - De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA gevraagd zijn 777-vrachtvliegtuig tijdelijk vrij te stellen van een uitstootregel die eind 2027 ingaat. Daarbij verwijst Boeing naar een wereldwijd tekort aan dit soort brede vrachttoestellen.

10 uur geleden
Wall Street sluit hoger, Oracle wint na Amerikaanse TikTok-deal

NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn vrijdag hoger gesloten. Het optimisme werd aangejaagd door techbedrijven als Oracle. Dat aandeel steeg 6,6 procent.

11 uur geleden
Frankrijk gaat in beroep tegen uitspraak rechtbank over Shein

PARIJS (ANP/RTR) - De Franse regering gaat de komende dagen in beroep tegen de uitspraak van een rechtbank in Parijs vrijdag over een tijdelijke blokkade van Shein in het land. Frankrijk wilde Shein drie maanden blokkeren omdat op de Chinese webwinkel op kinderen lijkende sekspoppen en wapens werden verkocht. Maar de rechtbank vond zo'n maatregel buiten proportie.

13 uur geleden
20.000 koffers gestrand op Schiphol door storing bagagesysteem

SCHIPHOL (ANP) - Op Schiphol zijn vrijdag naar schatting 20.000 koffers achtergebleven door een storing in een deel van het bagagesysteem. De storing duurde uren. Pas aan het einde van de middag meldde het vliegveld dat de storing in Vertrekhal 2 was verholpen. Gedurende de dag is een deel van de ingecheckte ruimbagage niet met de geplande vluchten meegenomen.

15 uur geleden
Beleggers terughoudender op Damrak na flinke winsten donderdag

AMSTERDAM (ANP) - De aandelenbeurs in Amsterdam liet vrijdag weinig verandering zien. Beleggers deden het rustiger aan na de flinke winsten donderdag. De Europese Centrale Bank (ECB) kwam die dag met een rentebesluit en hield de rente in de eurozone voor de vierde keer op rij onveranderd op 2 procent.

15 uur geleden
PostNL wil rechtszaak beginnen om afwijzing subsidie door kabinet

DEN HAAG (ANP) - PostNL wil een rechtszaak aanspannen vanwege het besluit van het demissionaire kabinet om het bedrijf geen subsidie te geven. Het kabinet besloot vrijdag dat het bezorgbedrijf vanaf 1 juli 2026 twee dagen mag doen over het bezorgen van de post die onder de zogeheten universele postdienst (UPD) valt en vanaf juli 2027 drie dagen. Maar door de lange bezorgtijd is de overheidssubsidie volgens het kabinet niet nodig.

16 uur geleden