Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

CBS: meer shoppers online, maar ook meer klachten

CBS: meer shoppers online, maar ook meer klachten

DEN HAAG (ANP) - Het aantal mensen dat online aankopen doet, groeit gestaag. Parallel aan het onlineaankoop-gedrag groeit ook het aantal klachten over de aanschaf via het wereldwijde web, vooral over levertijden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) na onderzoek onder 6000 mensen van 12 jaar en ouder in de periode april tot juli dit jaar.

Ruim driekwart van de ondervraagden deed in de meetperiode een aankoop online. Dat betekende volgens het CBS een groei met 9 procent in vergelijking met een jaar eerder. Veelal ging het om de aankoop van schoenen, kleding en accessoires. Daarnaast zei ongeveer de helft van de ondervraagden maaltijden bij restaurants, fastfoodketens of cateraars online te hebben besteld. Verderop in de lijst volgen meubels, woonaccessoires, tuinartikelen, cosmetica en sportartikelen. De aanschaf van kleding, schoenen en maaltijden groeiden ook het snelst in vergelijking met een jaar eerder.

Verder komt naar voren dat mensen ook steeds meer geld uitgeven aan aankopen online. Van de mensen die online shopten zei meer dan een kwart 500 euro of meer uit te hebben gegeven. Dat bedrag gold een jaar geleden voor ruim een vijfde van de ondervraagden. Mannen geven meer uit dan vrouwen, becijferde het CBS. Ongeveer 30 procent van de mannelijke onlineshoppers deed dat voor een bedrag van minstens 500 euro. Bij de vrouwen was dit 22 procent.

Binnen de groep 25 tot 45-jarigen is kopen via internet het populairst. Bijna 90 procent van die groep waagde zich aan onlineaankopen. Verder viel de stijging op bij de groep 65-plussers. In de leeftijdscategorie 65 tot 75 jaar steeg het percentage van mensen die online aankopen deed van 59 naar 68 procent. Bij de 75-plussers ging dit van 25 naar 35 procent.

Van de kopers online had 56 procent een klacht. Ook dit percentage nam toe afgezet tegen de 51 procent een jaar eerder. Naast klachten over te late leveringen, 40 procent klaagde daarover, ging het om technische problemen bij het bestellen of betalen. Ook werden wel eens verkeerde spullen geleverd of waren deze beschadigd. Ook werd geklaagd over het niet kunnen vinden van de garantievoorwaarden.

Mensen die geen online aankopen doen gaven veelal aan liever fysiek naar de winkel te willen, zodat ze de producten zelf konden zien. Daarnaast was er gewoonweg geen behoefte en speelden de bezorgdheid over de cyberveiligheid en het niet willen afgeven van persoonlijke gegevens een rol.

Meer uit Financieel

ASMI trekt aandacht op Damrak met hogere omzetverwachting

AMSTERDAM (ANP) - Chipbedrijf ASMI kan dinsdagochtend op de aandelenbeurs in Amsterdam op belangstelling rekenen. De toeleverancier voor chipfabrikanten verhoogde de eigen omzetverwachtingen voor 2025 en hield vast aan de eerder geraamde winstmarges voor de komende paar jaar.

5 minuten geleden
CPB: woningbeleggers profiteerden van strengere leennormen

DEN HAAG (ANP) - De strengere normen voor het afsluiten van een hypotheek hebben geleid tot meer aankopen van woningen door professionele investeerders. Dat zegt het Centraal Planbureau (CPB). Doordat starters minder kunnen lenen, konden investeerders makkelijker huizen kopen.

42 minuten geleden
Holland Casino heeft online last van concurrerende goksites

AMSTERDAM (ANP) - Holland Casino heeft in het eerste halfjaar duidelijk last gehad van de toegenomen concurrentie van gelegaliseerde goksites. De keten van gokhuizen verdiende in die periode een derde minder aan online gokkers dan in dezelfde periode vorig jaar. Een forse toename van het aantal bezoekers aan de fysieke casino's compenseerde die problemen.

43 minuten geleden
IMF: Surinaamse economie stabieler dankzij pijnlijke hervormingen

PARAMARIBO (ANP) - De economische aanpak van de Surinaamse regering begint vruchten af te werpen, vindt het Internationaal Monetair Fonds (IMF). Het bestuur van het fonds staat achter de evaluatie van de IMF-missie die in augustus in Paramaribo naging of de regering van president Chan Santokhi zich houdt aan de afspraken met het fonds.

2 uur geleden
Onderzoek: ING en ABN haalden miljarden aan fossiele obligaties op

AMSTERDAM (ANP) - ING en ABN AMRO hebben sinds de totstandkoming van het klimaatakkoord van Parijs olie-, gas- en kolenbedrijven geholpen met het uitschrijven van 100 miljard euro aan obligaties. Dat gebeurde ondanks toezeggingen van Europese banken om minder te investeren in fossiele brandstoffen. Dat melden onderzoeksplatforms Investico en Follow the Money op basis van onderzoek, dat werd uitgevoerd in samenwerking met tien andere internationale media.

2 uur geleden
ABN AMRO: winkelstraat wordt leger, toch ook kansen pandeigenaren

AMSTERDAM (ANP) - De huidige economische omstandigheden leiden tot grote uitdagingen voor ondernemers in de winkelstraat. Zo werd vorige week elektronicaketen BCC failliet verklaard en eerder al kledingwinkelketens Scotch & Soda en Score. Volgens ABN Amro neemt het aantal faillissementen de komende tijd naar verwachting toe. Maar de bank denkt dat er ook kansen liggen voor vastgoedeigenaren.

7 uur geleden
ABN AMRO: winkelstraat wordt leger, toch ook kansen pandeigenaren

AMSTERDAM (ANP) - De huidige economische omstandigheden leiden tot grote uitdagingen voor ondernemers in de winkelstraat. Zo werd vorige week elektronicaketen BCC failliet verklaard en eerder al kledingwinkelketens Scotch & Soda en Score. Volgens ABN Amro neemt het aantal faillissementen de komende tijd naar verwachting toe. Maar de bank denkt dat er ook kansen liggen voor vastgoedeigenaren.

8 uur geleden