
CBS: meer shoppers online, maar ook meer klachten
DEN HAAG (ANP) - Het aantal mensen dat online aankopen doet, groeit gestaag. Parallel aan het onlineaankoop-gedrag groeit ook het aantal klachten over de aanschaf via het wereldwijde web, vooral over levertijden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) na onderzoek onder 6000 mensen van 12 jaar en ouder in de periode april tot juli dit jaar.
Ruim driekwart van de ondervraagden deed in de meetperiode een aankoop online. Dat betekende volgens het CBS een groei met 9 procent in vergelijking met een jaar eerder. Veelal ging het om de aankoop van schoenen, kleding en accessoires. Daarnaast zei ongeveer de helft van de ondervraagden maaltijden bij restaurants, fastfoodketens of cateraars online te hebben besteld. Verderop in de lijst volgen meubels, woonaccessoires, tuinartikelen, cosmetica en sportartikelen. De aanschaf van kleding, schoenen en maaltijden groeiden ook het snelst in vergelijking met een jaar eerder.
Verder komt naar voren dat mensen ook steeds meer geld uitgeven aan aankopen online. Van de mensen die online shopten zei meer dan een kwart 500 euro of meer uit te hebben gegeven. Dat bedrag gold een jaar geleden voor ruim een vijfde van de ondervraagden. Mannen geven meer uit dan vrouwen, becijferde het CBS. Ongeveer 30 procent van de mannelijke onlineshoppers deed dat voor een bedrag van minstens 500 euro. Bij de vrouwen was dit 22 procent.
Binnen de groep 25 tot 45-jarigen is kopen via internet het populairst. Bijna 90 procent van die groep waagde zich aan onlineaankopen. Verder viel de stijging op bij de groep 65-plussers. In de leeftijdscategorie 65 tot 75 jaar steeg het percentage van mensen die online aankopen deed van 59 naar 68 procent. Bij de 75-plussers ging dit van 25 naar 35 procent.
Van de kopers online had 56 procent een klacht. Ook dit percentage nam toe afgezet tegen de 51 procent een jaar eerder. Naast klachten over te late leveringen, 40 procent klaagde daarover, ging het om technische problemen bij het bestellen of betalen. Ook werden wel eens verkeerde spullen geleverd of waren deze beschadigd. Ook werd geklaagd over het niet kunnen vinden van de garantievoorwaarden.
Mensen die geen online aankopen doen gaven veelal aan liever fysiek naar de winkel te willen, zodat ze de producten zelf konden zien. Daarnaast was er gewoonweg geen behoefte en speelden de bezorgdheid over de cyberveiligheid en het niet willen afgeven van persoonlijke gegevens een rol.
Meer uit Financieel
STOCKHOLM (ANP/RTR) - Autofabrikant Volvo profiteert eerder dan gepland van het ingezette omvangrijke kostenbesparingsprogramma. Daardoor maakte het bedrijf afgelopen kwartaal meer winst, ondanks een verdere daling van de omzet. Volvo, in handen van het Chinese Zhejiang Geely, werd de afgelopen maanden hard geraakt door vooral de Amerikaanse importheffingen en EU-tarieven op elektrische auto's uit China.
15 minuten geledenBEIJING (ANP) - De Chinese dochteronderneming van de Nederlandse chipmaker Nexperia is weer begonnen met het leveren van halfgeleiders aan lokale distributeurs, zeggen bronnen tegen persbureau Reuters. Eerder had de onderneming alle zendingen stopgezet toen Beijing de export verbood na een eigendomsgeschil.
42 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op het Damrak tikte donderdag een nieuw recordniveau aan, mede dankzij een sterke koerswinst van Besi. Het chipbedrijf uit Duiven zag de omzet en winst dalen in het afgelopen kwartaal, maar ontving flink meer nieuwe orders. Door de sterke orders rekent Besi voor het huidige kwartaal op een omzetstijging van tussen de 15 en 25 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2025. Het aandeel werd daarop 4 procent hoger gezet.
1 uur geledenTOKIO (ANP/BLOOMBERG/DPA) - Japanse fabrikanten van auto-onderdelen hebben te horen gekregen dat een Nederlandse chipproducent mogelijk geen leveringen meer kan garanderen. Dit meldt de branchevereniging Japan Automobile Manufacturers Association (JAMA). De organisatie zegt niet om welk bedrijf het gaat. Mogelijk gaat het om Nexperia.
1 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Luchtvaartmaatschappij KLM verkleint de directie van vijf naar vier leden. Barry ter Voert, die verantwoordelijk was voor onder meer klantbeleving, vertrekt eind dit jaar bij het bedrijf en wordt niet vervangen. Dit past volgens KLM bij het kostenbesparingsprogramma dat gaande is.
1 uur geledenLONDEN (ANP) - Het Britse was- en levensmiddelenconcern Unilever gaat er nog steeds van uit dat zijn ijstak The Magnum Ice Cream Company (TMICC) dit jaar nog wordt afgesplitst. Onlangs werd bekend dat de afsplitsing uitgesteld moest worden door de sluiting van de Amerikaanse overheid. Daardoor is de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC niet in staat om de beursgang van TMICC in New York af te ronden. "Wij zullen zo spoedig mogelijk nadere updates geven over de herziene planning", meldt Unilever bij de publicatie van zijn kwartaalresultaten.
1 uur geledenGENT (ANP) - De Belgische bioscoopketen Kinepolis heeft in juli, augustus en september ruim een tiende minder bezoekers ontvangen dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens de keten kon "het filmaanbod voor deze zomer dat van 2024 niet evenaren". Kinepolis is met negentien vestigingen ook een grote speler in Nederland.
2 uur geleden