Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

CBS: meer shoppers online, maar ook meer klachten

CBS: meer shoppers online, maar ook meer klachten

DEN HAAG (ANP) - Het aantal mensen dat online aankopen doet, groeit gestaag. Parallel aan het onlineaankoop-gedrag groeit ook het aantal klachten over de aanschaf via het wereldwijde web, vooral over levertijden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) na onderzoek onder 6000 mensen van 12 jaar en ouder in de periode april tot juli dit jaar.

Ruim driekwart van de ondervraagden deed in de meetperiode een aankoop online. Dat betekende volgens het CBS een groei met 9 procent in vergelijking met een jaar eerder. Veelal ging het om de aankoop van schoenen, kleding en accessoires. Daarnaast zei ongeveer de helft van de ondervraagden maaltijden bij restaurants, fastfoodketens of cateraars online te hebben besteld. Verderop in de lijst volgen meubels, woonaccessoires, tuinartikelen, cosmetica en sportartikelen. De aanschaf van kleding, schoenen en maaltijden groeiden ook het snelst in vergelijking met een jaar eerder.

Verder komt naar voren dat mensen ook steeds meer geld uitgeven aan aankopen online. Van de mensen die online shopten zei meer dan een kwart 500 euro of meer uit te hebben gegeven. Dat bedrag gold een jaar geleden voor ruim een vijfde van de ondervraagden. Mannen geven meer uit dan vrouwen, becijferde het CBS. Ongeveer 30 procent van de mannelijke onlineshoppers deed dat voor een bedrag van minstens 500 euro. Bij de vrouwen was dit 22 procent.

Binnen de groep 25 tot 45-jarigen is kopen via internet het populairst. Bijna 90 procent van die groep waagde zich aan onlineaankopen. Verder viel de stijging op bij de groep 65-plussers. In de leeftijdscategorie 65 tot 75 jaar steeg het percentage van mensen die online aankopen deed van 59 naar 68 procent. Bij de 75-plussers ging dit van 25 naar 35 procent.

Van de kopers online had 56 procent een klacht. Ook dit percentage nam toe afgezet tegen de 51 procent een jaar eerder. Naast klachten over te late leveringen, 40 procent klaagde daarover, ging het om technische problemen bij het bestellen of betalen. Ook werden wel eens verkeerde spullen geleverd of waren deze beschadigd. Ook werd geklaagd over het niet kunnen vinden van de garantievoorwaarden.

Mensen die geen online aankopen doen gaven veelal aan liever fysiek naar de winkel te willen, zodat ze de producten zelf konden zien. Daarnaast was er gewoonweg geen behoefte en speelden de bezorgdheid over de cyberveiligheid en het niet willen afgeven van persoonlijke gegevens een rol.

Meer uit Financieel

Greenpeace vindt gevaarlijke chemicaliën in kleding van Shein

HAMBURG (ANP/AFP) - Kleding van de Aziatische webwinkel Shein bevat gevaarlijke chemicaliën in hoeveelheden die de EU-regels ruim overschrijden. Dat stelt Greenpeace in een rapport dat donderdag is gepubliceerd. Shein heeft al laten weten uit voorzorg de "artikelen die we kunnen identificeren wereldwijd uit onze marktplaats te zullen verwijderen".

1 uur geleden
Activistische belegger juicht fusieplan AkzoNobel toe

AMSTERDAM (ANP/BLOOMBERG) - Het plan van verf- en coatingconcern AkzoNobel om te fuseren met branchegenoot Axalta krijgt steun van Cevian, een activistische belegger. Eerder dit jaar bouwde de belegger een belang van ongeveer 5 procent op in het Nederlandse bedrijf en stuurde aan op een strategiewijziging.

2 uur geleden
Wall Street stijgt door opluchting over resultaten Nvidia

NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn donderdag hoger geopend. De resultaten van het Amerikaanse chipconcern Nvidia zorgden voor opluchting bij beleggers. De grootste verkoper van AI-chips ter wereld presteerde afgelopen kwartaal beter dan verwacht. Ook bleef het bedrijf optimistisch over de vooruitzichten voor de komende maanden. Nvidia steeg ruim 4 procent.

3 uur geleden
China: bedrijfsconflicten als Nexperia moeten intern opgelost

BEIJING (ANP/BLOOMBERG) - Bedrijfsconflicten zoals het geschil bij de Chinees-Nederlandse chipproducent Nexperia moeten intern opgelost worden door middel van dialoog en overleg. Dat zei de Chinese handelsminister Wang Wentao in een videogesprek met zijn Britse collega Peter Kyle. Wang zegt dat China bij de Nederlandse regering aandringt om bedrijven aan te moedigen deze koers te volgen.

3 uur geleden
Uitgesteld banenrapport VS toont sterke banengroei in september

WASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - In de Verenigde Staten zijn er in september 119.000 banen bijgekomen, meldt het Amerikaanse statistiekbureau van het ministerie van Arbeid in het uitgestelde banenrapport. Dat is fors meer dan de 51.000 banen die kenners volgens persbureau Bloomberg hadden verwacht.

3 uur geleden
Reuters: Unilever overweegt een aantal Britse merken te verkopen

LONDEN (ANP/RTR) - Unilever overweegt een aantal Britse voedingsmerken te verkopen, waaronder broodbeleg Marmite en mosterdmerk Colman's. Dat meldt persbureau Reuters op basis van anonieme bronnen. Ook zou het Britse was- en levensmiddelenconcern overwegen Bovril van de hand te doen, een rundvleesextract waarmee je bouillon kunt maken.

4 uur geleden
ABN AMRO stopt met deel flexkrachten antiwitwasafdeling

AMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO verwacht de samenwerking met een aantal flexwerkers op de afdeling die financiële criminaliteit zoals witwassen opspoort te beëindigen. Het is nog onduidelijk hoeveel uitzendkrachten en medewerkers van detacheerders weg moeten. Volgens de bank gaat het om een "relatief kleine groep".

4 uur geleden