CBS: Deel duurzame energie in vier jaar tijd 6 procent gestegen
DEN HAAG (ANP) - De afgelopen vier jaar is het aandeel van duurzame bronnen in het totale Nederlandse energieverbruik gestegen met 6 procentpunt. In 2019 was 9 procent afkomstig uit hernieuwbare bronnen zoals biomassa, zon en wind, in 2022 was dit percentage 15 procent. Het grootste deel hiervan was afkomstig uit biomassa, gevolgd door wind- en zonne-energie. Warmtepompen leverden ruim 1 procent van de groene energie, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek op maandag.
Nederland wil in 2030 27 procent van zijn energie uit duurzame bronnen halen en de CO2-uitstoot hebben teruggebracht tot 55 procent ten opzichte van 1990. In 2022 was de uitstoot van broeikasgassen gedaald met 31 procent ten opzichte van 1990, onder meer door het sluiten van kolencentrales.
De Nederlandse doelstellingen hangen samen met de Europese Green Deal, een in 2019 door de Europese Commissie gepresenteerd programma om klimaatverandering te beperken. Hierin werd afgesproken dat Europa in 2050 klimaatneutraal moet zijn.
In juli meldde de Europese Rekenkamer dat het niet duidelijk was of Nederland op de goede weg was. Nederland kocht in 2020 duurzame energie van Denemarken in de vorm van emissierechten, maar de toezichthouder stelde de effectiviteit van deze maatregel niet te kunnen beoordelen. Nederland kocht deze emissierechten omdat het dreigde het streefcijfer van 14 procent duurzame energie niet te gaan halen. De Rekenkamer meldde ook dat de Europese Unie met de huidige maatregelen haar klimaatdoelstellingen voor 2030 niet gaat halen.
Meer uit Binnenland
DRONTEN (ANP) - De politie heeft een 42-jarige man aangehouden die mogelijk betrokken was bij de verdwijning van een destijds 36-jarige man uit Dronten. Marc Jaskulski raakte op 15 april 2024 vermist en de politie gaat ervan uit dat hij slachtoffer is geworden van een misdrijf. De politie sluit meerdere aanhoudingen niet uit.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft Seyed A. (58) maandag dertig jaar celstraf opgelegd voor het doden van zijn buurvrouw in september 2024 in Rijswijk (Zuid-Holland). Het 38-jarige slachtoffer werd doodgeschoten in het portiek van hun flat aan de Galjoenstraat, voor de ogen van haar 4-jarige zoontje. "Een ijzingwekkende femicide", aldus de rechtbank.
2 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De rechtbank in Rotterdam heeft maandag de 59-jarige René F. uit Schiedam vrijgesproken van betrokkenheid bij de vergismoord op Rob Zweekhorst in 2014. De ggz-directeur werd op 1 januari van dat jaar doodgeschoten in het Zuid-Hollandse Berkel en Rodenrijs. Het Openbaar Ministerie had 24 jaar cel geëist tegen F., maar de rechtbank zag te weinig bewijs voor een veroordeling.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Twee van de drie mensen die werden aangehouden wegens mogelijke betrokkenheid bij de explosie in Amsterdam Osdorp, blijven langer in de cel. Dat heeft de rechter-commissaris besloten bij hun voorgeleiding. Het gaat om Amsterdammers van 24 en 25 jaar, meldt het Openbaar Ministerie.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Maatregelen mogen nooit meer zo streng worden dat mensen niet bij stervende geliefden mogen zijn, zei ic-arts Diederik Gommers in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. "Dit soort maatregelen mogen wij nooit meer nemen."
3 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Bij de VPRO verdwijnen door bezuinigingen 58 banen. De reorganisatie treft zowel de media- en productiekant als ondersteunende afdelingen. Tegelijkertijd ontstaan veertien nieuwe arbeidsplaatsen. Medewerkers zijn maandag geïnformeerd.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Geld was een belangrijke reden voor sommige ziekenhuizen om geen ic-patiënten over te nemen van andere ziekenhuizen tijdens de tweede coronagolf, zei Diederik Gommers. De arts van het Rotterdamse Erasmus MC zei tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie over het virus dat de samenwerking tussen ziekenhuizen na de eerste golf minder goed werd.
4 uur geleden