CBS: coronasterfte in januari het hoogst sinds mei
DEN HAAG (ANP) - Artsen stelden in januari bij 4400 mensen vast dat ze zeker of vermoedelijk zijn overleden aan Covid-19 en dat is het hoogste aantal sinds mei. Dat melden onderzoekers van het statistiekbureau CBS op basis van doodsoorzaakverklaringen.
Alleen vorig jaar april telden de statistici meer sterfgevallen die waren veroorzaakt door het coronavirus, namelijk zo'n 6400. In totaal zijn in Nederland van maart 2020 tot en met januari dit jaar bijna 24.500 mensen overleden aan Covid-19.
Met name in de eerste week van januari eiste het coronavirus veel slachtoffers. Daarna begon het dodental te dalen. Artsen wisten overigens in deze maand in de overgrote meerderheid van de gevallen met zekerheid vast te stellen dat Covid-19 de doodsoorzaak was.
Tijdens de uitbraak van het coronavirus zijn opvallend veel verpleeghuisbewoners en andere ontvangers van langdurige zorg overleden. Dat was ook in januari het geval. Een op de drie sterfgevallen in deze groep was door Covid-19 veroorzaakt. De zorgontvangers waren vanwege dit hoge sterfterisico ook snel aan de beurt met vaccineren, maar dat was pas net begonnen in de eerste maand van het jaar.
De onderzoekers constateren geen 'seizoenspiek' in de winter wat betreft sterfgevallen die zijn veroorzaakt door ziekten van de ademhalingsorganen, het zenuwstelsel - waaronder dementie - of psychische stoornissen. "Dit geldt ook in mindere mate voor de sterfte aan hart- en vaatziekten", schrijven zij.
Meer uit Binnenland
MIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
3 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
3 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie gaat in cassatie bij de Hoge Raad in de zaak over een dodelijke aanvaring tussen een snelboot en een watertaxi op de Waddenzee in oktober 2022. Dat meldt een woordvoerder van het ressortsparket, het onderdeel van het OM dat over hoger beroep en cassatie gaat. Vorige week werd de 50-jarige kapitein van de snelboot in hoger beroep vrijgesproken.
4 uur geleden