CBS: coronasterfte in januari het hoogst sinds mei
DEN HAAG (ANP) - Artsen stelden in januari bij 4400 mensen vast dat ze zeker of vermoedelijk zijn overleden aan Covid-19 en dat is het hoogste aantal sinds mei. Dat melden onderzoekers van het statistiekbureau CBS op basis van doodsoorzaakverklaringen.
Alleen vorig jaar april telden de statistici meer sterfgevallen die waren veroorzaakt door het coronavirus, namelijk zo'n 6400. In totaal zijn in Nederland van maart 2020 tot en met januari dit jaar bijna 24.500 mensen overleden aan Covid-19.
Met name in de eerste week van januari eiste het coronavirus veel slachtoffers. Daarna begon het dodental te dalen. Artsen wisten overigens in deze maand in de overgrote meerderheid van de gevallen met zekerheid vast te stellen dat Covid-19 de doodsoorzaak was.
Tijdens de uitbraak van het coronavirus zijn opvallend veel verpleeghuisbewoners en andere ontvangers van langdurige zorg overleden. Dat was ook in januari het geval. Een op de drie sterfgevallen in deze groep was door Covid-19 veroorzaakt. De zorgontvangers waren vanwege dit hoge sterfterisico ook snel aan de beurt met vaccineren, maar dat was pas net begonnen in de eerste maand van het jaar.
De onderzoekers constateren geen 'seizoenspiek' in de winter wat betreft sterfgevallen die zijn veroorzaakt door ziekten van de ademhalingsorganen, het zenuwstelsel - waaronder dementie - of psychische stoornissen. "Dit geldt ook in mindere mate voor de sterfte aan hart- en vaatziekten", schrijven zij.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel is zaterdag ook code rood van kracht wegens de hitte, meldt het KNMI. In de rest van het land is het dan code oranje, behalve op de Waddeneilanden. Daar geldt code geel.
8 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Drinkwaterbedrijven merken een hoger drinkwaterverbruik door de extreme hitte van de afgelopen dagen in Nederland. Hoewel de vereniging van waterbedrijven Vewin volgens een woordvoerster geen landelijk overzicht bijhoudt, melden onder meer drinkwaterbedrijven Vitens en Oasen een recordhoog drinkwatergebruik in hun gebieden.
20 minuten geledenTER APEL (ANP) - Vijftig tot zestig asielzoekers wachten tijdens de extreme hitte vrijdag buiten op het grasveld voor het aanmeldcentrum in Ter Apel op een opvangplek, meldt het Rode Kruis. "De situatie is onverantwoord. Dit kan zo niet langer."
1 uur geledenTILBURG (ANP) - Organisatie Spoorpark Live meldt dat de tweede showdag van het festival in Tilburg vrijdag niet doorgaat. Extreem weer en code rood zijn de redenen voor dit besluit. De burgemeester van Tilburg heeft de vergunning voor de vrijdag ingetrokken.
1 uur geledenEINDHOVEN (ANP) - Een reddingsteam van het Nederlandse Urban Search and Rescue (USAR) is vrijdag vertrokken naar Venezuela. Het Zuid-Amerikaanse land is getroffen door twee aardbevingen, waardoor minstens 188 mensen zijn overleden. Onder het puin van ingestorte gebouwen liggen waarschijnlijk nog enkele honderden mensen. De ploeg is erin gespecialiseerd om ze te zoeken.
2 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is nog nooit zo warm geweest op 26 juni als deze vrijdag. Al in de ochtend steeg de temperatuur in het Brabantse Woensdrecht naar 34,4 graden, en de temperaturen lopen nog verder op. Volgens Weeronline stond het warmterecord sinds 26 juni 1976, toen een temperatuur van 34,1 graden werd gemeten in het dorp Hupsel in de Achterhoek.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie vervolgt een binnenvaartschipper van een Amsterdamse rederij niet strafrechtelijk voor een aanvaring op 26 oktober 2025 in de buurt van de Afrikahaven in het Westelijk Havengebied in Amsterdam. Bij het incident kwamen een 24-jarige man uit Haarlem en een 30-jarige man uit IJmuiden om het leven.
2 uur geleden