CBR start 28 april met inhalen van 400.000 theorie-examens
RIJSWIJK (ANP) - Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) start 28 april met het inhalen van de 400.000 theorie-examens die sinds 15 december vanwege de strenge coronamaatregelen niet afgenomen konden worden. "De praktijkexamens konden we al sinds maart weer afnemen, de theorie miste nog", zegt een woordvoerder.
Dinsdagavond tijdens de coronapersconferentie werden versoepelingen van de maatregelen vanaf 28 april aangekondigd, waar deze er een van is. "We zijn superblij dat we weer aan het werk kunnen", klinkt het vanuit het CBR, want de achterstanden zijn "enorm". "We zijn sinds maart weer praktijkexamens aan het afnemen, maar ook daar hebben we een achterstand van 300.000 examens. Dat hebben we niet één-twee-drie ingelopen", zegt de woordvoerder. In totaal moet het bureau dus een achterstand van 700.000 examens zien weg te werken.
Om dat veilig te doen, "onze doelgroep is zo'n beetje de laatste die gevaccineerd gaat worden", zijn er maatregelen genomen "voor hen en onze collega’s", aldus de zegsvrouw. Theorie-examens worden afgenomen bij 24 mensen tegelijk, "een veel kleinere groep dan vroeger". Er zijn spatschermen geplaatst en de luchtverversing is aangepast.
Slagingspercentage
Het inplannen van de theorie-examens gaat net als bij het inhalen van de praktijkexamens. "Van wie het examen eerder is uitgesteld, kan voor 1 augustus een plaatsje boeken. Daar hebben we capaciteit voor vrijgehouden." Daarna zijn nieuwe examenkandidaten aan de beurt.
Het CBR heeft een plan gemaakt om de enorme wachtrijen in te dammen, beginnend bij de eigen medewerkers. "We werven nieuwe mensen, werken over en in het weekend. Maar dat zal niet genoeg zijn." Daarom is de branche gevraagd minder examens in te plannen, want "van de 300.000 zakt de helft en dat is enorm zonde". Het slagingspercentage moet dus omhoog, iets waar het CBR vanaf mei op gaat letten. Als die maatregelen de wachttijden nog niet doen zakken, "moeten we onorthodoxe manieren verzinnen". Dan moet gedacht worden aan afschaffen van de tussentijdse toets en het faalangstexamen, en het verhogen van de afrij-leeftijd van 17 naar 18 jaar. "Maar dat wil niemand."
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk woensdag in de vroege ochtend neergelegd. De staking duurt tot 08.00 uur. Als gevolg daarvan rijden er minder of geen treinen, bussen, trams en metro's. Met de staking komt vakbond FNV in actie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid. Na de staking zal het nog even duren tot alles weer normaal rijdt, verwachten de vervoerders.
10 minuten geledenHILVERSUM (ANP) - Het aantal kinderontvoeringen vanuit of naar Nederland is het afgelopen jaar met ruim een kwart toegenomen. In de paar jaar daarvoor was juist sprake van een daling, blijkt uit cijfers van het Centrum Internationale Kinderontvoering.
11 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
6 uur geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. Progressief Nederland, D66, VVD en CDA en ChristenUnie zeiden dat dinsdag in het debat over het wetsvoorstel.
8 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
9 uur geleden