Catshuisberaad in teken van eerste stap in beoogde versoepelingen
DEN HAAG (ANP) - Een deel van het demissionaire kabinet overlegt zondagmiddag of het mogelijk is om eind april een begin te maken met een beoogd openingsplan, waaronder een heropening van terrassen. De meest bij de coronacrisis betrokken bewindslieden laten zich in het Catshuis daartoe op de hoogte stellen over de laatste ontwikkelingen met het virus door onder anderen Jaap van Dissel van het RIVM. Tot nu toe werden beoogde versoepelingen steeds uitgesteld.
Het kabinet wil de maatschappij de komende maanden in vijf stappen uit de harde lockdown halen, mits de cijfers de goede kant op gaan. Op 28 april is een eerste stap voorzien. Naast de terrassen gaat het ook om de afschaffing van de avondklok, thuisbezoek naar twee personen per dag en winkels die meer verkoopmogelijkheden zouden krijgen. Ook zouden vanaf 26 april de hogescholen en universiteiten heropenen voor in ieder geval één dag per week fysiek onderwijs.
Maar de afgelopen dagen toonde premier Mark Rutte zich er somber over of alles nog deze maand lukt. Als het niet gaat, schuift de uitvoering van het plan een week op. Het kabinet heeft gezegd nu per week over de situatie en mogelijke afschalingen te zullen beslissen. Het is volgens ingewijden ook mogelijk dat er maar één of twee van alle versoepelingen die in de eerste stap zijn bedacht, toch nog in april worden doorgevoerd.
Een afschaling hangt af van de dagelijkse opnamen van coronapatiënten in ziekenhuizen, omdat zij daar nog steeds voor een enorme druk zorgen, meldden Rutte en zorgminister Hugo de Jonge afgelopen dinsdag. Ze willen dat eerst de piek van de huidige derde coronagolf is bereikt. De afgelopen zeven dagen liep het gemiddeld aantal nieuwe besmettingen echter weer op. Zaterdag waren het er ruim 8300.
Vanaf maandag zal wel de buitenschoolse opvang weer opengaan, onder dezelfde voorwaarden als de basisscholen.
Meer uit Binnenland
BIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
5 uur geledenZOETERMEER (ANP) - Alle keuringslocaties van de RDW en het testcentrum in Lelystad zijn vrijdag vanwege de hitte gesloten. De vroegere Rijksdienst voor het Wegverkeer meldt dat mensen die een afspraak op een keuringslocatie hebben, worden gebeld voor een nieuwe afspraak.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB roept leden en klanten op om vrijdag alleen als het echt noodzakelijk is contact op te nemen bij pech. "We willen juist in deze extreme omstandigheden klaarstaan voor onze leden die het het hardst nodig hebben", zegt Eva-Marie Beij, directeur ANWB Wegenwacht. "Alle andere pechgevallen helpen we graag weer als de temperaturen iets gedaald zijn."
6 uur geleden