Catalonië voert mondmaskerplicht in
BARCELONA (ANP/DPA) - De Spaanse regio Catalonië voert met ingang van donderdag een algemene maskerplicht in uit vrees voor een nieuwe verspreiding van het coronavirus. Regiopremier Quim Torra heeft dit aangekondigd volgens Spaanse media.
Het masker moet ook worden gedragen als er voldoende ruimte is om afstand van elkaar te houden. Mensen moeten volgens de premier een mondmasker dragen tot er een vaccin is gevonden tegen het gevreesde virus. De verplichting geldt voor alle openbare ruimten. Er wordt alleen een uitzondering gemaakt voor mensen die op doktersadvies geen masker dragen.
Afgelopen weekend plaatste Catalonië een streek ten westen van Barcelona met onder meer de stad Lérida in quarantaine. Dat was na een plotseling sterke stijging van het aantal besmettingen. De quarantaine van de regio Segria is de eerste die weer is ingevoerd sinds Spanje met de afbouw van coronamaatregelen is begonnen. In Lérida bereidt de gezondheidszorg voor dat sommige opgenomen coronapatiënten naar bijvoorbeeld Barcelona worden overgebracht om eventueel de plaatselijke ziekenhuizen te ontlasten.
In heel Spanje moet buiten een mondmasker op in ruimten waar mensen geen 1,5 meter afstand van elkaar kunnen houden. Op de meeste stranden worden echter geen mondmaskers gedragen en ook in Spaanse café's en restaurants zijn ze zeldzaam. Het is nog niet duidelijk wat de Catalaanse overheid precies wil op stranden en in de horeca.
Meer uit Buitenland
BRUSSEL (ANP) - Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen heeft via X de afgetreden Britse premier Keir Starmer bedankt. De premier kondigde maandagochtend zijn vertrek aan, onder meer vanwege de toenemende dreiging van een leiderschapsverkiezing binnen zijn partij Labour.
5 minuten geledenLONDEN (ANP) - Keir Starmer treedt af als premier van het Verenigd Koninkrijk. Dat zei hij tijdens een persconferentie voor Downing Street 10. Starmer zei zijn ontslag maandagochtend bij koning Charles te hebben ingediend.
38 minuten geledenLUZERN (ANP/AFP) - De Iraanse delegatie is teruggekeerd naar Teheran, na een achttien uur durende gespreksronde met de VS in Zwitserland. Dat melden Iraanse media. De strijdende partijen waren bijeen in een resort nabij het Zwitserse Luzern om daar de details uit te werken rond de eerder aangekondigde voorlopige overeenkomst tussen de twee landen.
1 uur geledenKINSHASA (ANP/BLOOMBERG/RTR) - Het aantal ebolabesmettingen in de Democratische Republiek Congo is opgelopen tot boven de duizend. Zondagavond meldden de plaatselijke autoriteiten 1003 bevestigde gevallen. 254 mensen zijn aan het virus overleden.
1 uur geledenSEOUL (ANP/RTR) - De Zuid-Koreaanse oud-minister van Justitie Park Sung-jae is veroordeeld tot 25 jaar cel. Dat meldt persbureau Yonhap. Dit vanwege zijn betrokkenheid bij het afkondigen van de staat van beleg door oud-president Yoon Suk-yeol eind 2024.
1 uur geledenMANILA (ANP/RTR) - Bij een schietpartij op een school in de Filipijnen zijn drie doden gevallen. Vijf mensen raakten gewond. Dat meldt de Filipijnse politie.
4 uur geledenBOGOTÁ (ANP/RTR/AFP) - Rond de nipte uitslag van de presidentsverkiezingen in Colombia heerst spanning. Demonstranten in de stad Cali hebben Amerikaanse vlaggen in brand gestoken en botsten met de oproerpolitie. De politie heeft traangas ingezet om een menigte van duizenden mensen uiteen te drijven. Sommige demonstranten gooiden met stenen.
7 uur geleden