Cannabiszaken: Halsema negeert alternatieven aanpak drugsoverlast
AMSTERDAM (ANP) - Een aantal ondernemers in de Amsterdamse cannabisbranche voelt zich genegeerd door burgemeester Femke Halsema. Ze zijn verbaasd dat zij maandag bekendmaakte dat de driehoek (gemeente, politie, Openbaar Ministerie) wil vasthouden aan het plan buitenlandse toeristen te weren uit coffeeshops om drugsoverlast tegen te gaan in de binnenstad. "Een discussienota met alternatieve voorstellen vanuit de sector wordt volledig genegeerd."
Dat schrijven de ondernemers van de Amsterdamse cannabiszaken Barney’s, Best Friends en Sensi Seeds in een gezamenlijk bericht. Ze stuurden naar eigen zeggen eind maart een discussienota met alternatieve voorstellen om de problematiek aan te pakken, waarop ze nog niks hebben gehoord.
Een woordvoerder van Halsema laat weten dat de nota in goede orde is ontvangen. "We hebben even tijd nodig om het te beoordelen en zullen de voorstellen uiteraard meenemen in het debat erover. De ondernemers hebben 29 maart een ontvangstbevestiging gekregen: we hebben ze hartelijk bedankt en aangegeven de nota zorgvuldig te bestuderen en met een reactie te komen."
Ingezetenencriterium
De ondernemers begrijpen niet dat de driehoek bij zijn standpunt blijft, "terwijl uit onderzoek blijkt dat die maatregel tot overlast en een grotere illegale markt leidt". In hun plan komen ze met acht alternatieve voorstellen, zoals een proef met een bezorgservice door coffeeshops om illegale aanbieders tegen te gaan en uitbreiding van de pilot om coffeeshops te verplaatsen naar een andere locatie.
De driehoek maakte in januari vorig jaar bekend op termijn alleen nog inwoners van Nederland toe te willen laten in de coffeeshops, om zo drugstoerisme tegen te gaan. Over dat zogeheten ingezetenencriterium (i-criterium) waren toen nog veel vragen vanuit de gemeenteraad. Veel partijen vreesden voor een toename van de illegale straathandel door toeristen de toegang tot coffeeshops te ontzeggen.
Regulering
Na een aantal aanvullende onderzoeken en gesprekken met de coffeeshopsector meldde de driehoek bij het standpunt te blijven dat het i-criterium de beste remedie is om drugsoverlast in de binnenstad tegen te gaan. Een verkoopverbod aan toeristen wordt gezien als "een noodzakelijke ingreep om de cannabismarkt af te koelen in een eerste stap naar regulering".
Het voorstel en mogelijke alternatieven worden nog besproken met de gemeenteraad. In dat debat worden dan ook de voorgestelde alternatieven van de cannabiszaken meegenomen, aldus de woordvoerder van Halsema.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Koning Willem-Alexander vindt dat Nederland en Duitsland hun vriendschap moeten intensiveren om samen sterker te staan in een tijd van internationale onzekerheid. Dat zei hij dinsdag in een persverklaring aan het begin van het staatsbezoek van de Duitse bondspresident Frank-Walter Steinmeier aan Nederland.
50 minuten geledenBRUSSEL (ANP) - De illegale verwerking van cocaïne vindt binnen de EU vooral in Nederland plaats. Dat concludeert het Drugsagentschap van de Europese Unie (EUDA) in zijn jaarlijkse rapport, gebaseerd op cijfers van 2024. Van de 42 ontmantelde locaties waar cocaïne werd verwerkt, stonden er 24 in Nederland, aldus het agentschap.
2 uur geledenDEN BOSCH (ANP) - Het gemeentebestuur van Den Bosch wil af van grote mensenmassa's op de donderdag voor carnaval. Daarom stelt het college van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad voor die dag geen carnavalsevenementen meer toe te staan. Horecazaken die drank verkopen, mogen volgens het voorstel pas om 18.00 uur open. Kroegen en restaurants die geen carnavalsactiviteiten organiseren, kunnen "eenvoudig een ontheffing aanvragen".
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Ridouan Taghi (48) heeft twee nieuwe advocaten. Dat heeft het gerechtshof Amsterdam dinsdag laten weten. Het gaat om Ronald van der Horst en Anique Slijters. Het was al bekend dat zij bereid waren om Taghi te gaan bijstaan. De hoofdverdachte in het Marengo-proces zit al meer dan een jaar zonder advocaten, sinds de aanhouding van zijn raadsman Vito Shukrula.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nederlanders verspillen steeds minder voedsel, meldt het Voedingscentrum. Vorig jaar werd gemiddeld 25,5 kilo vast voedsel per persoon weggegooid. Bij de vorige meting in 2022 was dat nog 33,4 kilo. Sinds 2010 brengt het Voedingscentrum iedere drie jaar de voedselverspilling van mensen thuis in kaart.
3 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Nederlandse culturele en creatieve sector gaat een gezamenlijke klimaataanpak ontwikkelen. Dat gebeurt met ideeën en bijdragen uit de eigen gelederen. Het zogeheten Cultuurberaad Klimaat gaat komend najaar van start.
6 uur geledenZEIST (ANP) - Het herstel van de Nederlandse zoetwaternatuur hapert. Milieubeleid wierp jarenlang zijn vruchten af, maar op meerdere terreinen is de stijgende lijn gestopt of gaat het zelfs weer de verkeerde kant op. "Het biodiversiteitsherstel in beken en rivieren is omgeslagen in achteruitgang", waarschuwen het Wereld Natuur Fonds (WWF-NL), SoortenNL en Sovon in een dinsdag verschenen editie van het Living Planet Report.
12 uur geleden