Canadese sprinter De Grasse pakt olympisch goud op 200 meter
TOKIO (ANP) - Andre De Grasse heeft de 200 meter op de Olympische Spelen gewonnen. De Canadese atleet kwam tot een nieuw Canadees record van 19,62 seconden in de finale en versloeg daarmee Kenneth Bednarek en regerend wereldkampioen Noah Lyles, beiden uit de Verenigde Staten. Bednarek pakte zilver met 19,68 en Lyles brons met 19,74.
De Grasse versnelde in de laatste 100 meter en passeerde Bednarek, die als snelste uit de bocht was gekomen. Het is de eerste gouden medaille voor De Grasse op de Olympische Spelen. Op de Spelen van Rio de Janeiro in 2016 pakte de Canadees zilver op de 200 meter en brons op de 100 meter. Op de 100 meter van de Spelen van Tokio pakte De Grasse afgelopen zondag ook brons.
"Ik weet dat iedereen zei dat de Amerikanen het goud gingen winnen", zei De Grasse. "Maar dit was mijn moment. Ik wist dat ik het in me had en wilde het hier laten zien."
Erriyon Knighton
De Canadese winnaar had nog lovende woorden voor de 17-jarige Amerikaan Erriyon Knighton, die met een vierde plaats net naast de medailles greep. "Hij gaat heel gevaarlijk worden in de toekomst", zei De Grasse. "17 jaar oud en al zo hard kunnen lopen. Hij wordt vast en zeker een monster van een atleet in de toekomst."
De Keniaan Emmanuel Korir won het goud op de 800 meter. De 26-jarige Keniaan bleef met 1.45,06 zijn landgenoot Ferguson Rotich voor. Het brons ging naar de Pool Patryk Dobek. Polen veroverde wel het goud bij het kogelslingeren. Wojciech Nowicki won door zijn persoonlijk record te verbeteren tot 82,52 meter, bijna een meter verder dan de Noor Eivind Henriksen (81,58). Het brons was voor de Pool Pawel Fajdek, die tot 81,53 meter kwam.
Peruth Chemutai pakte als eerste vrouwelijke atlete uit Oeganda goud. Ze won de 3000 meter steeplechase in 9.01,45 minuten en was ruim sneller dan de Amerikaanse Courtney Frerichs. De Keniaanse Hyvin Kiyeng, die bij de Spelen van Rio in 2016 nog het zilver veroverde, liep nu naar het brons.
Meer uit Sport
LAUSANNE (ANP) - Het uitvoerend comité van het IOC heeft ijsstadion Thialf in Heerenveen goedgekeurd als schaatslocatie voor de Olympische Winterspelen van 2030, die plaatsvinden in de Franse Alpen. Dat heeft de olympische organisatie maandag bekendgemaakt.
5 uur geledenWOERDEN (ANP) - Organisaties van sportevenementen worstelen door de aanhoudende hitte met de vraag of de geplande wedstrijden deze week kunnen doorgaan. Bij de Singelloop in Woerden gaat de hardloopwedstrijd maandagavond over 5 en 10 kilometer wel door, maar zijn de onderdelen voor kinderen afgelast, laat een woordvoerder weten. De jongste deelnemers zouden starten in de vroege avond, een warm moment.
12 uur geledenBONN (ANP/DPA) - De Italiaanse atleet Alex Schwazer is in april bij de open Duitse nationale wegkampioenschappen positief getest op het bloeddopingmiddel epo. Het Duitse nationale antidopingagentschap (NADA) is een procedure tegen de olympisch kampioen snelwandelen van 2008 gestart. Hij is tevens voorlopig geschorst.
12 uur geledenASSEN (ANP) - Het TT Circuit Assen neemt voor de aankomende TT van 26 tot en met 28 juni extra maatregelen vanwege de verwachte warmte. Bezoekers mogen eigen flessen meenemen mits deze niet van glas zijn, laat de organisatie weten. Ook zijn er verspreid over het terrein waterpunten en toiletgebouwen waar bezoekers hun fles gratis kunnen vullen.
14 uur geledenSOUTHAMPTON (ANP/AFP) - Golfer Wyndham Clark heeft voor de tweede keer de US Open gewonnen. De 32-jarige Amerikaan hield in de laatste ronde op de bij New York gelegen Shinnecock Hills Golf Club net genoeg over van zijn ruime voorsprong, die hij al sinds de eerste ronde in handen had. Zo werd Clark de negende winnaar ooit die van begin tot eind leidde.
17 uur geledenLONDEN (ANP) - Tennisster Serena Williams maakt over ruim een week op Wimbledon na bijna vier jaar haar rentree in het enkelspel. De 23-voudig grandslamkampioen heeft van de organisatie een wildcard gekregen, na eerder ook al met haar zus Venus via deze weg te zijn toegelaten tot het dubbelspel in Londen.
1 dag geledenBANGKOK (ANP) - De Nederlandse volleybalsters hebben de tweede week in de Nations League afgesloten met de vierde zege. De ploeg van bondscoach Felix Kozlowski versloeg in Bangkok gastland Thailand in drie sets: 25-23 25-22 25-15.
1 dag geleden