Campagneteam Biden kleineert rivaal Buttigieg in reclame
WASHINGTON (ANP/RTR) - Het campagneteam van de voormalige Amerikaanse vicepresident Joe Biden maakt in een nieuw campagnespotje diens populaire partijgenoot Pete Buttigieg belachelijk. In het filmpje worden de grote nationale en internationale vraagstukken waar Biden zich als rechterhand van president Barack Obama mee bezighield afgezet tegen lokale kwesties waar 'Mayor Pete' zich mee bezighield toen hij burgemeester was van South Bend (Indiana).
De stad heeft met iets meer dan 100.000 inwoners ongeveer de omvang van Ede. Nu Buttigieg in Ohio de eerste voorverkiezing heeft gewonnen, richten rivalen binnen de Democratische Partij hun pijlen steeds meer op hem. Zijn gebrek aan ervaring is een veelgehoord kritiekpunt. Volgens critici is hij niet klaar voor het presidentschap.
In de spot plaatst team-Biden bijvoorbeeld diens werk aan Obama's ziektekostenverzekering tegenover Buttigiegs inzet voor decoratieve verlichting onder de bruggen van zijn stadje. Terwijl Biden zich inzette voor de nucleaire deal met Iran, was Buttigieg bezig met het versoepelen van regels voor scanners van gechipte dieren, aldus de video.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
13 uur geleden