Californië stemt over einde benzineauto per 2035
LOS ANGELES (ANP) - Wetgevers in de Amerikaanse staat Californië stemmen donderdag over een plan om vanaf 2035 geen nieuwe benzineauto's meer te verkopen. Gouverneur Gavin Newsom, die dat in 2020 voor het eerst opperde, spreekt over "het begin van het eind voor de traditionele verbrandingsmotor".
The New York Times, die over de plannen bericht, noemt Californië niet alleen de grootste automarkt van de Verenigde Staten, maar ook een voorbeeld voor andere Amerikaanse staten. Als de wetgevers de plannen goedkeuren, en daar heeft het wel alle schijn van, is de kans groot dat lagere emissienormen uiteindelijk voor een derde van de gehele Amerikaanse automarkt gaan gelden.
"Iedereen verdient het om een auto te hebben waar je kinderen geen astma van krijgen", stelde Newsom toen hij de plannen in september 2020 voor het eerst introduceerde. Hij noemt de wetgeving "een van de belangrijkste stappen voor het verdwijnen van de uitlaat zoals we die nu kennen". De Democratische gouverneur wees onder meer op de verregaande gevolgen van klimaatverandering, die mede worden veroorzaakt door de uitlaatgassen van traditionele verbrandingsmotoren.
Volgens The New York Times staan in de woensdag vrijgegeven gedetailleerde plannen dat alle auto's die per 2035 worden verkocht, vrij zijn van schadelijke stoffen. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik van een elektrische motor of aandrijving op basis van waterstof. Daarnaast zijn er tussentijdse doelen. Zo moet 35 procent van de nieuwe auto's die per 2026 wordt verkocht aan de regels voldoen, in 2030 gaat het om 68 procent.
Volgens persbureau Bloomberg is momenteel 15 procent van alle nieuw geregistreerde auto's in Californië elektrisch.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - Voor het eerst sinds 2008 hebben architectenbureaus weer genoeg opdrachten voor ongeveer een halfjaar, maakte de Koninklijke Bond van Nederlandse Architectenbureaus (BNA) bekend na onderzoek. Dat is opvallend omdat de sector de afgelopen jaren juist te maken had met vertragingen bij bouwprojecten en economische onzekerheid.
7 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De verhoging van de kansspelbelasting levert de staat veel minder geld op dan gedacht, maakte de Kansspelautoriteit bekend. In januari vorig jaar ging de gokbelasting omhoog van 30,5 procent naar 34,2 procent en in 2026 is het tarief verder verhoogd naar 37,8 procent. De maatregel moest zorgen voor extra inkomsten voor de overheid.
48 minuten geledenAMSTERDAM (ANP/BLOOMBERG) - De nieuwe topman van Heineken heeft voor bijna 25 miljoen euro aan aandelen in de Nederlandse bierbrouwer gekregen. Dat bedrag dient voor Rafael Oliveira als compensatie voor de bonus die hij misloopt door te vertrekken bij zijn huidige werkgever, koffie- en theeconcern JDE Peet's.
50 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het OM heeft zeven jaar celstraf en tbs met dwangverpleging geëist tegen de 58-jarige Oskar van der V. uit Zoetermeer. Hij werkte tussen 2019 en 2025 als conciërge op een basisschool in Zoetermeer en zou met twee leerlingen ontucht hebben gepleegd. Ook wordt hij ervan verdacht zeker achttien kinderen in het geheim te hebben gefilmd en bijna 200.000 afbeeldingen van seksueel kindermisbruik in zijn bezit te hebben gehad.
1 uur geledenNEW YORK (ANP) - De beurskoers van SpaceX, het ruimtevaart- en AI-bedrijf van Elon Musk, ging dinsdag bij opening van de beurshandel in New York verder omlaag. Maandag verloor het aandeel al meer dan 16 procent. Met die koersdaling ging ongeveer 400 miljard dollar aan beurswaarde van SpaceX verloren.
1 uur geledenLONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Alle grote AI-bedrijven zouden de volledige milieu-impact van hun systemen moeten meten en openbaar moeten maken. Daartoe roept Antonio Guterres, secretaris-generaal van de Verenigde Naties, op. Hij zegt dat het tijd is om de impact van AI op het klimaat in kaart te brengen.
3 uur geledenUTRECHT (ANP) - The Vegetarian Butcher Collective, het bedrijf achter Vivera en De Vegetarische Slager, heeft Rutger Rozendaal benoemd als nieuwe topman. Hij volgt William van Weede op.
4 uur geleden