‘Cafés balen van schermverbod EK-wedstrijden’
AMSTERDAM (ANP) - Door het schermverbod voor cafés bij EK-wedstrijden zien horeca-eigenaren hun terrassen leeglopen net voor de wedstrijd. Dat steekt, omdat mensen "echt niet met z’n tweeën thuis voetbal gaan kijken", aldus de directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), Dirk Beljaarts.
"Ik begrijp dat het niet de bedoeling is om nu met 400 man in een kroeg voetbal te kijken. Maar het was ook leuk geweest met vijftig man. Alle schermen uit, dat is niet te rijmen", vertelt horeca-eigenaar John Gulay uit Den Haag. In zijn Ierse pub O’casey’s komen met grote voetbaltoernooien honderden voetbalfans naar de wedstrijd kijken. Het voelt niet goed dat "de supermarkten tegelijkertijd monsteromzetten hebben door alcoholverkoop en er op straat mensen feestvieren", aldus Gulay. Volgens hem begrijpen zijn klanten het schermverbod daarom ook niet.
In Breda verlieten mensen aan het begin van de avond massaal het terras voor de wedstrijd, vertelt Joost Konijnenbelt die werkt voor een onderneming met een tiental horecazaken. "In Breda mocht helemaal niets, ook geen radio, dus het was vroeg rustig." Konijnenbelt hoopt op versoepelingen vanaf maandag met de vroege wedstrijd van Nederland tegen Noord-Macedonië. Dat hoopt ook de Rotterdamse horecaondernemer Derk-Jan Wooldrik die het leuk had gevonden om een paar wedstrijden te tonen, "voor de traditie, en om de mensen vast te houden".
Teleurstelling
Bij de Amsterdamse bar BAUT durfden ze het wel aan om een klein experiment te doen. Hoewel ze er weinig ruchtbaarheid aan hadden gegeven, "want we wilden geen groot feest", creëerden ze een beetje oranjegevoel door het geluid van de wedstrijd aan te zetten en mensen aan te moedigen de wedstrijd op hun telefoon of iPad te kijken. "Het was gemoedelijk, geen feestje, maar meer een grappig experiment", aldus de bedrijfsleider.
Ook Beljaarts laat zijn teleurstelling blijken. "De horeca loopt leeg, terwijl het onvermijdelijk is dat mensen thuis en op straat samen voetbal kijken, zonder toezicht." Hij vindt dat het schermverbod "verbieden om het verbieden is". Beljaarts hoopt dat het kabinet voor 21 juni tot hetzelfde inzicht komt en het schermverbod intrekt voor de laatste groepsfase wedstrijd van het Nederlands elftal om 18.00 uur. "Deze vroege wedstrijd is ideaal om buiten op schermen te kijken en het is goed voor de spreiding van mensen."
Naar de versoepelingen die hoogstwaarschijnlijk 26 juni ingaan, kijken de horeca-eigenaren uiteraard reikhalzend uit. Maar Gulay, eigenaar van de Ierse voetbalpub, hoopt vooral dat vanaf die dag ook de televisies en schermen weer aan mogen.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
20 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
10 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
15 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
17 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
21 uur geleden