Burgemeesters mogen demonstraties tegen abortus beperken
DEN HAAG (ANP) - Mensen mogen demonstreren tegen abortus, maar burgemeesters mogen bepalen dat dit niet direct bij de ingang van een kliniek gebeurt. Een protestvak moet wel "binnen zicht- en gehoorafstand" van een kliniek zijn. De Raad van State heeft dat woensdag bepaald.
Enkele organisaties die tegen abortus zijn, wilden bij klinieken demonstreren, maar de gemeenten hadden bepaald dat ze niet bij de ingang mochten staan. In de regels voor demonstraties staat al dat gemeenten beperkingen mogen stellen om wanordelijkheden te voorkomen. Dat is het geval bij een protest bij een abortuskliniek, oordeelt de Raad van State. "Dat heeft te maken met de locatie en de kwetsbaarheid van de bezoekers van abortusklinieken. Rond een abortuskliniek hoort een bepaalde mate van orde en rust te heersen, net als bij een ziekenhuis. Het is een plek waar mensen komen die hun eigen grondwettelijke rechten uitoefenen en recht hebben op en behoefte hebben aan zorg."
De mensen zitten in een kwetsbare positie en een protest zal indringender zijn dan bij andere demonstraties, aldus de hoogste bestuursrechter. Als de demonstranten ergens anders staan, kunnen bezoekers van de kliniek zelf beslissen of ze "een directe confrontatie met de demonstranten aangaan".
Vier demonstraties
De uitspraak gaat over vier demonstraties. Schreeuw om Leven wilde betogen bij een kliniek in Groningen, Donum Domini (Latijn voor 'geschenk van God') en Pro Life Heemstede waren van plan te demonstreren in Heemstede, en Pro Life Amsterdam wilde dat doen voor een kliniek in de hoofdstad. Ze kregen beperkingen opgelegd en vochten dat aan bij de Raad van State.
Groningen en Amsterdam wezen een plek aan de overkant van een rustige straat aan, en daar kan de Raad van State zich in vinden. Donum Domini moest in Heemstede naar de overkant van "een drukke weg met vier rijbanen en twee fietspaden". Voor de demonstranten is dat te ver van de kliniek "om hun demonstratierecht goed uit te kunnen oefenen", vindt de Raad van State.
Meer uit Binnenland
HILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
3 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
5 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
7 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
7 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
8 uur geleden