Burgemeesters: harde aanpak noodzakelijk
UTRECHT (ANP) - Burgemeesters in het Veiligheidsberaad vinden het evident en noodzakelijk dat er nieuwe, strenge coronamaatregelen komen. "Wij moeten nu stevig ingrijpen. Deze afslag hebben wij een paar maanden geleden gemist", zei burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam voorafgaand aan het overleg met de burgemeesters van de 25 veiligheidsregio's. Burgemeester Jan Hamming van Zaanstad noemt het verloop van het virus "buitengewoon zorgelijk".
"Wij snakken naar een enorme hamer. Zo trekken wij het niet langer. De situatie is ook bijna niet meer handhaafbaar", aldus burgemeester Annemarie Penn-te Strake van Maastricht. Een strenger pakket maatregelen geeft volgens de burgemeesters verlichting in de handhaving. Maastricht had dit weekeinde nog meerdere opstootjes door "korte lontjes" in de binnenstad omdat mensen boos werden omdat zij vonden dat anderen te dichtbij kwamen. "Dat wil je niet meer", aldus de burgemeester.
Volgens haar is de "angst" van het begin van het jaar weg en is boosheid daarvoor in de plaats gekomen. "Maar we moeten door, er is geen andere weg", zegt zij. De burgemeesters benadrukken nog maar eens dat het allemaal draait om het aanpassen van het gedrag van mensen, want zo krijgt Nederland het virus er niet onder. "Door goed te doen, komen we er sneller uit", vat burgemeester Ahmed Marcouch van Arnhem het samen.
Druk op de zorg
Een harde lijn is volgens hen nodig omdat de druk op de zorg veel te groot wordt. "Zachte heelmeesters maken stinkende wonden", zeggen meerdere burgemeesters. "De situatie is dermate ernstig dat we niet veel kanten op kunnen. Het is niet anders", zegt Jan van Zanen van Den Haag. "Het is klip en klaar dat er maatregelen moeten komen. Over de hele breedte laait het virus weer op en het loopt de zorg over de schoenen", aldus Wouter Kolff van Dordrecht.
"Wij moeten door en positief blijven. De vaccinaties komen eraan. Volgend jaar rond deze tijd ziet het er allemaal heel anders uit", verzacht Penn-te Strake.
Meer uit Binnenland
BIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
6 uur geledenZOETERMEER (ANP) - Alle keuringslocaties van de RDW en het testcentrum in Lelystad zijn vrijdag vanwege de hitte gesloten. De vroegere Rijksdienst voor het Wegverkeer meldt dat mensen die een afspraak op een keuringslocatie hebben, worden gebeld voor een nieuwe afspraak.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB roept leden en klanten op om vrijdag alleen als het echt noodzakelijk is contact op te nemen bij pech. "We willen juist in deze extreme omstandigheden klaarstaan voor onze leden die het het hardst nodig hebben", zegt Eva-Marie Beij, directeur ANWB Wegenwacht. "Alle andere pechgevallen helpen we graag weer als de temperaturen iets gedaald zijn."
7 uur geleden