Burgemeesters: harde aanpak noodzakelijk
UTRECHT (ANP) - Burgemeesters in het Veiligheidsberaad vinden het evident en noodzakelijk dat er nieuwe, strenge coronamaatregelen komen. "Wij moeten nu stevig ingrijpen. Deze afslag hebben wij een paar maanden geleden gemist", zei burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam voorafgaand aan het overleg met de burgemeesters van de 25 veiligheidsregio's. Burgemeester Jan Hamming van Zaanstad noemt het verloop van het virus "buitengewoon zorgelijk".
"Wij snakken naar een enorme hamer. Zo trekken wij het niet langer. De situatie is ook bijna niet meer handhaafbaar", aldus burgemeester Annemarie Penn-te Strake van Maastricht. Een strenger pakket maatregelen geeft volgens de burgemeesters verlichting in de handhaving. Maastricht had dit weekeinde nog meerdere opstootjes door "korte lontjes" in de binnenstad omdat mensen boos werden omdat zij vonden dat anderen te dichtbij kwamen. "Dat wil je niet meer", aldus de burgemeester.
Volgens haar is de "angst" van het begin van het jaar weg en is boosheid daarvoor in de plaats gekomen. "Maar we moeten door, er is geen andere weg", zegt zij. De burgemeesters benadrukken nog maar eens dat het allemaal draait om het aanpassen van het gedrag van mensen, want zo krijgt Nederland het virus er niet onder. "Door goed te doen, komen we er sneller uit", vat burgemeester Ahmed Marcouch van Arnhem het samen.
Druk op de zorg
Een harde lijn is volgens hen nodig omdat de druk op de zorg veel te groot wordt. "Zachte heelmeesters maken stinkende wonden", zeggen meerdere burgemeesters. "De situatie is dermate ernstig dat we niet veel kanten op kunnen. Het is niet anders", zegt Jan van Zanen van Den Haag. "Het is klip en klaar dat er maatregelen moeten komen. Over de hele breedte laait het virus weer op en het loopt de zorg over de schoenen", aldus Wouter Kolff van Dordrecht.
"Wij moeten door en positief blijven. De vaccinaties komen eraan. Volgend jaar rond deze tijd ziet het er allemaal heel anders uit", verzacht Penn-te Strake.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft het hitteprotocol voor woensdag en donderdag uitgebreid naar het hele land, meldt een woordvoerder. Dinsdag was het al van kracht in zes provincies. Het betekent dat gestrande weggebruikers in deze provincies op de wegen die Rijkswaterstaat beheert zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zoals een tankstation of parkeerplaats.
8 minuten geledenAMSTERDAM /ROTTERDAM (ANP) - Vervoerders in grote steden starten het openbaar vervoer weer op na de staking van woensdagochtend. Het duurt tot het middaguur voordat alles in Amsterdam weer volgens dienstregeling gaat, verwacht een woordvoerder van vervoersbedrijf GVB. RET, het openbaarvervoerbedrijf van Rotterdam verwacht dat rond 11.00 uur de dienstregeling weer helemaal volgens plan rijdt.
18 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Na de landelijke staking van medewerkers in het hele openbaar vervoer, zijn iets na 08.00 uur de eerste treinen en bussen vertrokken van Utrecht Centraal. De NS zei voorafgaand aan de stakingsdag te verwachten de rest van de woensdagochtend nodig te hebben om de dienstregeling op te starten. Mogelijk verloopt dat sneller. Op Utrecht Centraal klinkt door het station dat treinen rond 08.30 uur weer normaal rijden. Volgens een woordvoerder van de NS rijdt het treinverkeer rond dat tijdstip grotendeels weer als gebruikelijk.
34 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Het eerste beeld van NS naar aanleiding van de staking in het openbaar vervoer is dat stations overal in Nederland leeg zijn, meldt een woordvoerder. "Het is uitgestorven. Reizigers zijn goed geïnformeerd en zijn niet naar de stations gekomen."
1 uur geledenHEERENVEEN (ANP) - Vervoersbedrijf Arriva meldt door de staking veel uitval van treinen en bussen in zijn gebied (Drenthe, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Brabant en Overijssel). In sommige regio's rijden geen treinen, in andere weer deels. Ook bussen blijven stilstaan of rijden beperkt.
1 uur geledenKAPELLEBRUG (ANP) - De N290 in Zeeland is in beide richtingen afgesloten na een ernstig ongeluk. Dat vond plaats ter hoogte van Kapellebrug. De politie doet onderzoek op de plaats van het ongeval.
4 uur geledenUTRECHT (ANP) - Werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk woensdag in de vroege ochtend neergelegd. De staking duurt tot 08.00 uur. Als gevolg daarvan rijden er minder of geen treinen, bussen, trams en metro's. Met de staking komt vakbond FNV in actie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid. Na de staking zal het nog even duren tot alles weer normaal rijdt, verwachten de vervoerders.
4 uur geleden