Burgemeesters: harde aanpak noodzakelijk
UTRECHT (ANP) - Burgemeesters in het Veiligheidsberaad vinden het evident en noodzakelijk dat er nieuwe, strenge coronamaatregelen komen. "Wij moeten nu stevig ingrijpen. Deze afslag hebben wij een paar maanden geleden gemist", zei burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam voorafgaand aan het overleg met de burgemeesters van de 25 veiligheidsregio's. Burgemeester Jan Hamming van Zaanstad noemt het verloop van het virus "buitengewoon zorgelijk".
"Wij snakken naar een enorme hamer. Zo trekken wij het niet langer. De situatie is ook bijna niet meer handhaafbaar", aldus burgemeester Annemarie Penn-te Strake van Maastricht. Een strenger pakket maatregelen geeft volgens de burgemeesters verlichting in de handhaving. Maastricht had dit weekeinde nog meerdere opstootjes door "korte lontjes" in de binnenstad omdat mensen boos werden omdat zij vonden dat anderen te dichtbij kwamen. "Dat wil je niet meer", aldus de burgemeester.
Volgens haar is de "angst" van het begin van het jaar weg en is boosheid daarvoor in de plaats gekomen. "Maar we moeten door, er is geen andere weg", zegt zij. De burgemeesters benadrukken nog maar eens dat het allemaal draait om het aanpassen van het gedrag van mensen, want zo krijgt Nederland het virus er niet onder. "Door goed te doen, komen we er sneller uit", vat burgemeester Ahmed Marcouch van Arnhem het samen.
Druk op de zorg
Een harde lijn is volgens hen nodig omdat de druk op de zorg veel te groot wordt. "Zachte heelmeesters maken stinkende wonden", zeggen meerdere burgemeesters. "De situatie is dermate ernstig dat we niet veel kanten op kunnen. Het is niet anders", zegt Jan van Zanen van Den Haag. "Het is klip en klaar dat er maatregelen moeten komen. Over de hele breedte laait het virus weer op en het loopt de zorg over de schoenen", aldus Wouter Kolff van Dordrecht.
"Wij moeten door en positief blijven. De vaccinaties komen eraan. Volgend jaar rond deze tijd ziet het er allemaal heel anders uit", verzacht Penn-te Strake.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
7 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
12 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
13 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
15 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
17 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
19 uur geleden