Burgemeesters: geef mensen perspectief
UTRECHT (ANP) - De burgemeesters van de 25 veiligheidsregio's hebben er maandagavond tijdens het Veiligheidsberaad bij minister Ferd Grapperhaus (Veiligheid) op aangedrongen dat het kabinet mensen perspectief moet gaan bieden. "Op dit moment steunen wij de lockdown, maar het gaat om daarna. Mensen snakken naar een andere toekomst. Er is nu een gebrek aan perspectief", zegt voorzitter Hubert Bruls, de burgemeester van Nijmegen.
Volgens de burgemeesters moet het kabinet "aan de hand van verschillende scenario's vooruit kijken". Daarbij moet rekening worden gehouden met alle opties zoals de besmettingscijfers, de zorg en de 'Britse variant'. Hierop kunnen draaiboeken worden gemaakt. "Als het de goede kant op gaat, dan kunnen wij deze maatregel loslaten. Net zoals eerder dit jaar gebeurde", vult Bruls aan.
"Wij zien ook dat er geen andere keuze is dan het verlengen van de lockdown gezien de coronacijfers en de Engelse variant. Zo'n beslissing doet heel wat met de samenleving die steunt en kreunt. Op dit moment hebben we geen keuze. Hierna moeten we stapsgewijs weer loslaten", zegt hij.
Houdbaarheidsdatum
Mensen willen en kunnen niet meer binnen zitten, zegt hij. "Er zit een houdbaarheidsdatum aan de maatregelen. Kijk maar naar afgelopen weekeinde. Het zonnetje scheen en iedereen gaat massaal naar buiten. Voordat de lammetjes in de wei rondspringen, moet er een ander perspectief zijn."
Maar volgens de burgemeesters moeten mensen dan wel goed de maatregelen blijven opvolgen. "Wij zien volle parkeerplaatsen bij veel bedrijven. Dat is echt anders dan in maart en april. Ook gaan mensen volop bij elkaar op bezoek. Het goede nieuws is dat we zijn begonnen met vaccineren. Maar het is niet per se zo dat je er daarmee bent. Kijk maar naar Engeland. Bovendien kunnen wij niet iedereen in een paar weken vaccineren."
Minister Grapperhaus wilde maandagavond niet reageren in verband met de persconferentie dinsdag. "Morgen vallen er besluiten."
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Op diverse trajecten rijden maandag en dinsdag minder treinen, maar de impact daarvan is volgens de NS beperkt. Het gaat voornamelijk om trajecten in de Randstad.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Door de hevige regenbuien afgelopen nacht is er bij Amsterdam rioolwater in het buitenwater terechtgekomen. Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht raadt mensen daarom de komende dagen af om in een groot aantal gemeenten in Noord-Holland in open water te gaan zwemmen. Direct contact met water kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals last van maag en darmen.
2 uur geledenVELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."
3 uur geledenHOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.
3 uur geledenTILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.
3 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte en het noodweer van zaterdag- op zondagnacht zorgen voor problemen op het spoor, maar het is nog onduidelijk wat de invloed daarvan is op de dienstregeling van maandag en dinsdag. Dat meldt een woordvoerder van de NS. "Treinen moeten wel naar een onderhoudslocatie kunnen en dat is op sommige plekken nu een probleem."
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofplannen van het kabinet leiden tot "ongekende juridische chaos en onteigening" en betekenen "einde oefening" voor veel veehouders in Nederland. Dat zeggen Agractie, Dutch Dairymen Board, Farmers Defence Force, de Nederlandse Melkveehouders Vakbond, de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders en Stichting Stikstof Claim in een gezamenlijke verklaring.
6 uur geleden