Burgemeesters: geef mensen perspectief
UTRECHT (ANP) - De burgemeesters van de 25 veiligheidsregio's hebben er maandagavond tijdens het Veiligheidsberaad bij minister Ferd Grapperhaus (Veiligheid) op aangedrongen dat het kabinet mensen perspectief moet gaan bieden. "Op dit moment steunen wij de lockdown, maar het gaat om daarna. Mensen snakken naar een andere toekomst. Er is nu een gebrek aan perspectief", zegt voorzitter Hubert Bruls, de burgemeester van Nijmegen.
Volgens de burgemeesters moet het kabinet "aan de hand van verschillende scenario's vooruit kijken". Daarbij moet rekening worden gehouden met alle opties zoals de besmettingscijfers, de zorg en de 'Britse variant'. Hierop kunnen draaiboeken worden gemaakt. "Als het de goede kant op gaat, dan kunnen wij deze maatregel loslaten. Net zoals eerder dit jaar gebeurde", vult Bruls aan.
"Wij zien ook dat er geen andere keuze is dan het verlengen van de lockdown gezien de coronacijfers en de Engelse variant. Zo'n beslissing doet heel wat met de samenleving die steunt en kreunt. Op dit moment hebben we geen keuze. Hierna moeten we stapsgewijs weer loslaten", zegt hij.
Houdbaarheidsdatum
Mensen willen en kunnen niet meer binnen zitten, zegt hij. "Er zit een houdbaarheidsdatum aan de maatregelen. Kijk maar naar afgelopen weekeinde. Het zonnetje scheen en iedereen gaat massaal naar buiten. Voordat de lammetjes in de wei rondspringen, moet er een ander perspectief zijn."
Maar volgens de burgemeesters moeten mensen dan wel goed de maatregelen blijven opvolgen. "Wij zien volle parkeerplaatsen bij veel bedrijven. Dat is echt anders dan in maart en april. Ook gaan mensen volop bij elkaar op bezoek. Het goede nieuws is dat we zijn begonnen met vaccineren. Maar het is niet per se zo dat je er daarmee bent. Kijk maar naar Engeland. Bovendien kunnen wij niet iedereen in een paar weken vaccineren."
Minister Grapperhaus wilde maandagavond niet reageren in verband met de persconferentie dinsdag. "Morgen vallen er besluiten."
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
4 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
5 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
7 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
9 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
11 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
11 uur geleden