Burgemeesters bespreken voortgang corona zonder ministers
ARNHEM (ANP) - Het Veiligheidsberaad van de 25 burgemeesters die voorzitter zijn van een veiligheidsregio bespreekt maandag in Utrecht hoe het gaat met de coronamaatregelen. Bij de bespreking zijn ditmaal geen ministers aanwezig. Gewoonlijk schuift justitieminister Ferd Grapperhaus elke week aan en vaak ook coronaminister Hugo de Jonge.
Sinds het weekend mag de horeca 's avonds langer openblijven en theaters en musea gaan weer open. Het kabinet zou overwegen om al aan het eind van deze maand nog meer versoepelingen door te voeren. De burgemeesters bespreken hoe het in het weekeinde is gegaan met de handhaving van de versoepelde maatregelen. Aan de orde komen waarschijnlijk ook de spontane feestjes van groepen jongeren, die sinds het mooi weer is op tal van plaatsen worden gehouden. De politie kan niet elke avond optreden tegen dit fenomeen.
Als er vanaf eind juni nog meer versoepelingen van het coronabeleid worden doorgevoerd, komen de burgemeesters in de zomermaanden waarschijnlijk niet meer wekelijks bijeen.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - De urgentie van de coronapandemie werd niet overal even duidelijk gevoeld. Ook bij wetenschappers liepen de inschattingen van de ernst van de situatie aanvankelijk uiteen, zei epidemioloog Amrish Baidjoe tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zag al vroeg dat de uitbraak van het coronavirus in de Chinese provincie Wuhan een stuk groter was dan China beweerde. Modelleurs van het RIVM constateerden dat door gegevens van lokale Chinese gezondheidsdiensten en andere Aziatische landen te analyseren, zei hoofdmodelleur Infectieziekten Jacco Wallinga tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie over het virus.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Diederik Gommers is volgende week maandag als eerste aan de beurt in een nieuwe verhoorweek door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij was tijdens de pandemie lid van het Outbreak Management Team, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care en afdelingshoofd Intensive Care in het Erasmus MC. De verhoorweek staat in het teken van impact op de zorg.
5 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Nederland is tijdens de coronapandemie "door het oog van de naald gekropen" waar het gaat om het overeind houden van de ziekenhuiszorg. Code zwart kon maar net aan worden afgewend, "ook met dank aan Duitsland", zei oud-premier Mark Rutte in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.
5 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De coronacrisis riep, zeker in de beginfase in het voorjaar van 2020, ook in het kabinet "grote emoties" op. Dat zei toenmalig minister-president Mark Rutte vrijdag tijdens zijn eerste verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.
5 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid heeft de groep mensen die kritisch waren op het corona- en vaccinatiebeleid niet weten te bereiken. Dat zei Dick Schoof, toen topambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, tegen de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is er onvoldoende energie gestoken in het contact met die groep, ook wel 'wappies' genoemd.
5 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Er was "geen alternatief" voor de manier waarop het kabinet in de beginfase van de coronacrisis beslissingen nam. Dat heeft Dick Schoof, destijds de hoogste ambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, gezegd tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
5 dagen geleden