
Bunq gaat gedupeerden van fraude alsnog compenseren
AMSTERDAM (ANP) - Bunq gaat klanten die de dupe zijn geworden van phishing en helpdeskfraude alsnog compenseren. De onlinebank heeft alle gevallen doorgenomen en de gedupeerden die bij het bedrijf bekend zijn, krijgen gemiddeld 85 procent van hun verloren geld terug.
Topman Ali Niknam wil niet zeggen hoeveel slachtoffers bunq gaat vergoeden en welk schadebedrag daar in totaal mee gemoeid is. De bedragen kunnen per geval verschillen. Eerder maakte de bank bekend dat er vorig jaar 85 slachtoffers van fraude waren.
Er is al wekenlang onrust over de jonge bank. Die ontstond toen NOS en NRC eind mei bekendmaakten dat opvallend veel klanten van bunq door oplichterstrucs hun geld hadden verloren. Zij tekenden de verhalen op van 28 slachtoffers die samen ruim 1,6 miljoen euro kwijtraakten, gemiddeld bijna 60.000 euro per geval. De gedupeerden zeiden moeilijk contact te kunnen krijgen met medewerkers van de bank en er was kritiek op het gebrek aan beveiligingsmaatregelen.
Per geval beoordeeld
De bank zegt alle gedupeerde klanten persoonlijk te hebben geïnformeerd over de nieuwe coulanceregeling, waarbij nu het principe geldt 'schade volledig vergoeden tenzij'. Klanten krijgen voortaan in beginsel 100 procent van de schade vergoed. Per geval kijkt bunq vervolgens naar "zowel harde criteria als specifieke omstandigheden", waardoor de bank alsnog zou kunnen besluiten om niet tot coulance over te gaan of de hoogte aan te passen. In schrijnende gevallen wordt extra coulance verleend, aldus de bank.
De Consumentenbond is blij met de tegemoetkoming voor de fraudeslachtoffers van bunq. "Of alle gedupeerden, vooral die met heel hoge schadebedragen, tevreden zijn, is een vraag aan hen", merkt directeur Sandra Molenaar daarbij wel op. "Maar wij zijn in ieder geval blij dat bunq inziet dat gedupeerden te goeder trouw handelden en bunq nu met een, naar het zich laat aanzien ruimhartige, compensatie komt."
Verantwoordelijkheid consument
De consumentenorganisatie heeft ook een kritische noot. Volgens de bond verlaagt de bank de vergoeding als consumenten bijzonder onvoorzichtig zijn geweest, bijvoorbeeld als ze duidelijke waarschuwingen van de bank hebben genegeerd. Molenaar: "We hebben daar, tot op zekere hoogte, begrip voor. Consumenten hebben zelf ook een verantwoordelijkheid. Maar criminelen gaan heel professioneel en steeds slimmer te werk. Oplichting is vaak echt niet duidelijk. Beveiligingsmaatregelen van de bank om consumenten te beschermen, zijn dan ook hard nodig. Voorkomen is beter dan genezen."
Meer uit Financieel
DEN HAAG (ANP) - Vastgoedpartijen en woningcorporaties vertegenwoordigd in Aedes, IVBN, NEPROM, Professioneel Platform Vastgoed.nl en Vastgoed Belang roepen de overheid op het investeringsklimaat op de woningmarkt te verbeteren. Volgens de organisaties is de situatie de afgelopen tijd verslechterd, ondanks eerdere beleidsafspraken zoals de Woontop en de Nationale Prestatieafspraken.
3 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Nederlandse ondernemers hebben sinds 1992 te hoge transactiekosten afgedragen aan Visa en Mastercard. Dat stelt Stichting MIFC, die daarom heeft besloten rechtszaken aan te spannen tegen de creditcardmaatschappijen. Het gaat specifiek om betalingen met creditcards die buiten Europa zijn uitgegeven.
1 uur geledenSTUTTGART (ANP/DPA) - Porsche heeft in de eerste helft van dit jaar minder auto's verkocht, mede door een lagere verkoop op de Chinese markt. In de Verenigde Staten groeide de verkoop juist.
1 uur geledenEINDHOVEN (ANP) - Eindhoven Airport breidt parkeerterrein P3 op de luchthaven fors uit. Er komt een extra parkeergarage met 1125 parkeerplaatsen bij, is in een persbericht naar buiten gebracht.
1 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - De wachttijden voor vrachtwagens om goederen te laden of lossen op Schiphol zijn "onacceptabel lang" geworden. Vrachtwagens wachten soms vier tot acht uur voordat ze kunnen lossen, stelt managing director Maarten van As van brancheorganisatie Air Cargo Nederland (ACN). De afhandeling van luchtvracht op Schiphol kampt volgens hem al langer met problemen.
2 uur geledenSEOUL (ANP/AFP) - De winst van het grote Zuid-Koreaanse technologieconcern Samsung Electronics is in het afgelopen kwartaal flink gedaald. Dit komt mede door een zwakkere vraag naar zijn chips voor toepassingen rond kunstmatige intelligentie (AI) door de Amerikaanse exportbeperkingen tegen China. Daarnaast ondervindt Samsung meer concurrentie op de AI-chipmarkt.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het aantal Nederlandse huishoudens met een glasvezelabonnement is voor het eerst groter dan het aantal huishoudens met vast internet via de kabel. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in haar recentste Telecommonitor.
3 uur geleden