Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Bunq gaat gedupeerden van fraude alsnog compenseren

Bunq gaat gedupeerden van fraude alsnog compenseren

AMSTERDAM (ANP) - Bunq gaat klanten die de dupe zijn geworden van phishing en helpdeskfraude alsnog compenseren. De onlinebank heeft alle gevallen doorgenomen en de gedupeerden die bij het bedrijf bekend zijn, krijgen gemiddeld 85 procent van hun verloren geld terug.

Topman Ali Niknam wil niet zeggen hoeveel slachtoffers bunq gaat vergoeden en welk schadebedrag daar in totaal mee gemoeid is. De bedragen kunnen per geval verschillen. Eerder maakte de bank bekend dat er vorig jaar 85 slachtoffers van fraude waren.

Er is al wekenlang onrust over de jonge bank. Die ontstond toen NOS en NRC eind mei bekendmaakten dat opvallend veel klanten van bunq door oplichterstrucs hun geld hadden verloren. Zij tekenden de verhalen op van 28 slachtoffers die samen ruim 1,6 miljoen euro kwijtraakten, gemiddeld bijna 60.000 euro per geval. De gedupeerden zeiden moeilijk contact te kunnen krijgen met medewerkers van de bank en er was kritiek op het gebrek aan beveiligingsmaatregelen.

Per geval beoordeeld

De bank zegt alle gedupeerde klanten persoonlijk te hebben geïnformeerd over de nieuwe coulanceregeling, waarbij nu het principe geldt 'schade volledig vergoeden tenzij'. Klanten krijgen voortaan in beginsel 100 procent van de schade vergoed. Per geval kijkt bunq vervolgens naar "zowel harde criteria als specifieke omstandigheden", waardoor de bank alsnog zou kunnen besluiten om niet tot coulance over te gaan of de hoogte aan te passen. In schrijnende gevallen wordt extra coulance verleend, aldus de bank.

De Consumentenbond is blij met de tegemoetkoming voor de fraudeslachtoffers van bunq. "Of alle gedupeerden, vooral die met heel hoge schadebedragen, tevreden zijn, is een vraag aan hen", merkt directeur Sandra Molenaar daarbij wel op. "Maar wij zijn in ieder geval blij dat bunq inziet dat gedupeerden te goeder trouw handelden en bunq nu met een, naar het zich laat aanzien ruimhartige, compensatie komt."

Verantwoordelijkheid consument

De consumentenorganisatie heeft ook een kritische noot. Volgens de bond verlaagt de bank de vergoeding als consumenten bijzonder onvoorzichtig zijn geweest, bijvoorbeeld als ze duidelijke waarschuwingen van de bank hebben genegeerd. Molenaar: "We hebben daar, tot op zekere hoogte, begrip voor. Consumenten hebben zelf ook een verantwoordelijkheid. Maar criminelen gaan heel professioneel en steeds slimmer te werk. Oplichting is vaak echt niet duidelijk. Beveiligingsmaatregelen van de bank om consumenten te beschermen, zijn dan ook hard nodig. Voorkomen is beter dan genezen."

Meer uit Financieel

Uitgeverij laat spullen met Nederlandse tekeningen van Temu halen

AMSTERDAM (ANP) - Het Chinese verkoopplatform Temu heeft op verzoek van Nederlandse uitgeverijen tientallen producten van de website verwijderd met afbeeldingen uit populaire Nederlandse kinderboeken. Singel Uitgeverijen, dat onder meer boeken over Jip en Janneke en Woezel & Pip uitgeeft, heeft zaterdag een bericht hierover van De Grote Vriendelijke Podcast bevestigd.

7 uur geleden
Duitsland op schema met waterstof, Nederland worstelt

BERLIJN (ANP/DPA) - Anders dan in Nederland verloopt de aanleg van een groot waterstofleidingennetwerk in Duitsland volgens plan. De Duitsers begonnen dit jaar met de bouw van het landelijke netwerk en tot nu toe worden de bouwdeadlines gehaald, meldde de Duitse gasbrancheorganisatie FNB Gas.

10 uur geleden
Tekort slachtvee drijft rundvleesprijzen in VS tot recordhoogte

NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - Net als in Nederland is rundvlees in de Verenigde Staten duurder dan ooit. Dit komt doordat het aantal runderen dat klaar is voor de slacht in de VS historisch laag is en de aanvoer onder druk staat.

12 uur geleden
Chocolade blijft voorlopig duur ondanks gedaalde cacaoprijzen

DEN HAAG (ANP/BLOOMBERG) - Na de historische prijsstijging van 2024 zijn de cacaoprijzen op de wereldmarkt dit jaar met zo'n 50 procent gekelderd. Dit betekent echter niet dat de prijzen van chocoladerepen en bonbons binnenkort omlaag gaan.

13 uur geleden
Schiphol druk met terugbezorgen van koffers na storing

SCHIPHOL (ANP) - Schiphol is "volop bezig" met het nasturen van achtergebleven koffers na een storing in een deel van het bagagesysteem, zegt een woordvoerster van de luchthaven zaterdag. Het duurt nog "enkele dagen" voordat iedereen zijn koffer weer terug heeft. "Er wordt hard gewerkt om onze passagiers zo snel mogelijk hun bagage na te leveren", laat ook een woordvoerster van KLM weten.

14 uur geleden
Trump: Amerikaanse economie op weg omhoog door afnemende inflatie

ROCKY MOUNT (ANP/RTR) - De Amerikaanse economie heeft volgens president Donald Trump de weg omhoog gevonden, nu de inflatie afneemt en de prijsdruk op belangrijke goederen afzwakt.

16 uur geleden
Boeing wil vrijstelling van uitstootregel voor vrachttoestel

CHICAGO (ANP/BLOOMBERG/RTR) - De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA gevraagd zijn 777-vrachtvliegtuig tijdelijk vrij te stellen van een uitstootregel die eind 2027 ingaat. Daarbij verwijst Boeing naar een wereldwijd tekort aan dit soort brede vrachttoestellen.

1 dag geleden