Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Bunq gaat gedupeerden van fraude alsnog compenseren

Bunq gaat gedupeerden van fraude alsnog compenseren

AMSTERDAM (ANP) - Bunq gaat klanten die de dupe zijn geworden van phishing en helpdeskfraude alsnog compenseren. De onlinebank heeft alle gevallen doorgenomen en de gedupeerden die bij het bedrijf bekend zijn, krijgen gemiddeld 85 procent van hun verloren geld terug.

Topman Ali Niknam wil niet zeggen hoeveel slachtoffers bunq gaat vergoeden en welk schadebedrag daar in totaal mee gemoeid is. De bedragen kunnen per geval verschillen. Eerder maakte de bank bekend dat er vorig jaar 85 slachtoffers van fraude waren.

Er is al wekenlang onrust over de jonge bank. Die ontstond toen NOS en NRC eind mei bekendmaakten dat opvallend veel klanten van bunq door oplichterstrucs hun geld hadden verloren. Zij tekenden de verhalen op van 28 slachtoffers die samen ruim 1,6 miljoen euro kwijtraakten, gemiddeld bijna 60.000 euro per geval. De gedupeerden zeiden moeilijk contact te kunnen krijgen met medewerkers van de bank en er was kritiek op het gebrek aan beveiligingsmaatregelen.

Per geval beoordeeld

De bank zegt alle gedupeerde klanten persoonlijk te hebben geïnformeerd over de nieuwe coulanceregeling, waarbij nu het principe geldt 'schade volledig vergoeden tenzij'. Klanten krijgen voortaan in beginsel 100 procent van de schade vergoed. Per geval kijkt bunq vervolgens naar "zowel harde criteria als specifieke omstandigheden", waardoor de bank alsnog zou kunnen besluiten om niet tot coulance over te gaan of de hoogte aan te passen. In schrijnende gevallen wordt extra coulance verleend, aldus de bank.

De Consumentenbond is blij met de tegemoetkoming voor de fraudeslachtoffers van bunq. "Of alle gedupeerden, vooral die met heel hoge schadebedragen, tevreden zijn, is een vraag aan hen", merkt directeur Sandra Molenaar daarbij wel op. "Maar wij zijn in ieder geval blij dat bunq inziet dat gedupeerden te goeder trouw handelden en bunq nu met een, naar het zich laat aanzien ruimhartige, compensatie komt."

Verantwoordelijkheid consument

De consumentenorganisatie heeft ook een kritische noot. Volgens de bond verlaagt de bank de vergoeding als consumenten bijzonder onvoorzichtig zijn geweest, bijvoorbeeld als ze duidelijke waarschuwingen van de bank hebben genegeerd. Molenaar: "We hebben daar, tot op zekere hoogte, begrip voor. Consumenten hebben zelf ook een verantwoordelijkheid. Maar criminelen gaan heel professioneel en steeds slimmer te werk. Oplichting is vaak echt niet duidelijk. Beveiligingsmaatregelen van de bank om consumenten te beschermen, zijn dan ook hard nodig. Voorkomen is beter dan genezen."

Meer uit Financieel

Studie: 290 miljard schade Duitse economie door cyberaanvallen

BERLIJN (ANP/RTR) - De Duitse economie heeft over het afgelopen jaar bijna 290 miljard euro aan schade opgelopen door cyberaanvallen. Dat meldt de Duitse IT-brancheorganisatie Bitkom in een rapport. Die cyberaanvallen worden volgens Bitkom steeds vaker uitgevoerd door buitenlandse inlichtingendiensten. Vooral Rusland en China zouden hier vaak achter zitten.

43 minuten geleden
Arbeidsinspectie legt Gelders uitzendbureau twee maanden stil

DEN HAAG (ANP) - De Arbeidsinspectie legt een uitzendbureau uit Gelderland tijdelijk stil, omdat de betalingen aan uitzendkrachten en de administratie van het bedrijf niet op orde waren. Het uitzendbureau mag vanwege de overtredingen twee maanden geen personeel uitlenen en krijgt een boete van 153.000 euro.

1 uur geleden
Duitse toezichthouder keurt overname eigenaar MediaMarkt goed

BONN (ANP) - De Duitse markttoezichthouder heeft de overname van Ceconomy, de Duitse eigenaar van elektronicaketens MediaMarkt en Saturn, door de Chinese webwinkel JD.com goedgekeurd. Volgens het Bundeskartellamt is JD.com tot nu toe nauwelijks actief in Duitsland en heeft de overname weinig gevolgen voor de concurrentie op de Duitse markt.

2 uur geleden
ACM begint onderzoek naar prijzen voor producten in supermarkten

DEN HAAG (ANP) - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) begint een onderzoek naar de prijzen van producten in Nederlandse supermarkten. Volgens de toezichthouder zijn er signalen dat sommige boodschappen over de grens goedkoper zijn dan in Nederland.

2 uur geleden
Grotere inzet vertrouwenspersonen op werkvloer, volgens Arbo Unie

NIEUWEGEIN (ANP) - De inzet van vertrouwenspersonen op de werkvloer neemt toe. Dat ziet arbodienstverlener Arbo Unie, die spreekt van een groeiende bewustwording rond sociale veiligheid op de werkvloer.

3 uur geleden
AEX-index verder omhoog na renteverlaging in VS

AMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse AEX-index ging donderdag verder omhoog, na de kleine winstbeurt een dag eerder. Beleggers verwerkten het besluit van de Federal Reserve om de rente in de Verenigde Staten conform verwachting met een kwart procentpunt te verlagen. Met de lagere leenkosten wil de centrale bank vooral de werkgelegenheid stimuleren, na de recente zwakke cijfers over de Amerikaanse arbeidsmarkt.

4 uur geleden
Zwitserse export naar VS fors omlaag door hoge importheffingen

ZÜRICH (ANP/BLOOMBERG) - De export van Zwitserse producten naar de Verenigde Staten is in augustus fors gedaald door de hoge importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump, die vorige maand van kracht werden. Trump heeft Zwitserland een heffing van 39 procent opgelegd, het hoogste tarief van de VS voor een ontwikkeld land.

4 uur geleden