Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Bunq gaat gedupeerden van fraude alsnog compenseren

Bunq gaat gedupeerden van fraude alsnog compenseren

AMSTERDAM (ANP) - Bunq gaat klanten die de dupe zijn geworden van phishing en helpdeskfraude alsnog compenseren. De onlinebank heeft alle gevallen doorgenomen en de gedupeerden die bij het bedrijf bekend zijn, krijgen gemiddeld 85 procent van hun verloren geld terug.

Topman Ali Niknam wil niet zeggen hoeveel slachtoffers bunq gaat vergoeden en welk schadebedrag daar in totaal mee gemoeid is. De bedragen kunnen per geval verschillen. Eerder maakte de bank bekend dat er vorig jaar 85 slachtoffers van fraude waren.

Er is al wekenlang onrust over de jonge bank. Die ontstond toen NOS en NRC eind mei bekendmaakten dat opvallend veel klanten van bunq door oplichterstrucs hun geld hadden verloren. Zij tekenden de verhalen op van 28 slachtoffers die samen ruim 1,6 miljoen euro kwijtraakten, gemiddeld bijna 60.000 euro per geval. De gedupeerden zeiden moeilijk contact te kunnen krijgen met medewerkers van de bank en er was kritiek op het gebrek aan beveiligingsmaatregelen.

Per geval beoordeeld

De bank zegt alle gedupeerde klanten persoonlijk te hebben geïnformeerd over de nieuwe coulanceregeling, waarbij nu het principe geldt 'schade volledig vergoeden tenzij'. Klanten krijgen voortaan in beginsel 100 procent van de schade vergoed. Per geval kijkt bunq vervolgens naar "zowel harde criteria als specifieke omstandigheden", waardoor de bank alsnog zou kunnen besluiten om niet tot coulance over te gaan of de hoogte aan te passen. In schrijnende gevallen wordt extra coulance verleend, aldus de bank.

De Consumentenbond is blij met de tegemoetkoming voor de fraudeslachtoffers van bunq. "Of alle gedupeerden, vooral die met heel hoge schadebedragen, tevreden zijn, is een vraag aan hen", merkt directeur Sandra Molenaar daarbij wel op. "Maar wij zijn in ieder geval blij dat bunq inziet dat gedupeerden te goeder trouw handelden en bunq nu met een, naar het zich laat aanzien ruimhartige, compensatie komt."

Verantwoordelijkheid consument

De consumentenorganisatie heeft ook een kritische noot. Volgens de bond verlaagt de bank de vergoeding als consumenten bijzonder onvoorzichtig zijn geweest, bijvoorbeeld als ze duidelijke waarschuwingen van de bank hebben genegeerd. Molenaar: "We hebben daar, tot op zekere hoogte, begrip voor. Consumenten hebben zelf ook een verantwoordelijkheid. Maar criminelen gaan heel professioneel en steeds slimmer te werk. Oplichting is vaak echt niet duidelijk. Beveiligingsmaatregelen van de bank om consumenten te beschermen, zijn dan ook hard nodig. Voorkomen is beter dan genezen."

Meer uit Financieel

Bits of Freedom vindt het 'spijtig' dat Meta meer tijd krijgt

AMSTERDAM (ANP) - Bits of Freedom (BoF) noemt het "spijtig" dat Meta van het gerechtshof in Amsterdam niet meteen aanpassingen aan Facebook en Instagram hoeft door te voeren. "Juist rond de verkiezingen wil je als gebruiker namelijk grip op je informatiedieet", zegt een woordvoerster van BoF. De organisatie die zich inzet voor burgerrechten en privacy had in eerste instantie een kort geding tegen Meta aangespannen.

36 minuten geleden
Philips eindigt onderaan AEX na waarschuwingsbrief waakhond VS

AMSTERDAM (ANP) - Philips is dinsdag onderaan de AEX-index in Amsterdam geëindigd, na een waarschuwingsbrief van de Amerikaanse voedsel- en medicijnautoriteit FDA. De waakhond heeft het zorgtechnologieconcern laten weten dat drie van zijn productiefaciliteiten in de Verenigde Staten en Nederland niet voldoen aan de productienormen. Het aandeel zakte 6 procent.

56 minuten geleden
Meta krijgt meer tijd voor aanpassingen aan Facebook en Instagram

AMSTERDAM (ANP) - Meta, het moederbedrijf van onder meer Facebook en Instagram, krijgt meer tijd om aanpassingen door te voeren aan de tijdlijnen van de socialemediaplatforms. Dit heeft het gerechtshof in Amsterdam dinsdag bepaald. Begin deze maand oordeelde een rechter dat Meta de websites en apps van Facebook en Instagram binnen twee weken moest aanpassen.

1 uur geleden
Philips krijgt waarschuwing van waakhond VS om tekortkomingen

SILVER SPRING (ANP/BLOOMBERG) - Philips heeft een waarschuwingsbrief gekregen van de Amerikaanse voedsel- en medicijnautoriteit FDA. Daarin zegt de toezichthouder dat na inspecties is gebleken dat het bedrijf op drie locaties niet voldoet aan de productienormen.

2 uur geleden
Beurswaarde Apple stijgt naar 4 biljoen dollar

CUPERTINO (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De beurswaarde van Apple is dinsdag gestegen naar 4 biljoen dollar. Dat is 4000 miljard dollar, omgerekend ruim 3437 miljard euro. Apple is het derde grote techbedrijf dat deze mijlpaal haalt, na Nvidia en Microsoft.

3 uur geleden
Pakketbezorger UPS maakt koerssprong op Wall Street na resultaten

NEW YORK (ANP) - United Parcel Service (UPS) maakte dinsdag een koerssprong van 10 procent op de beurzen in New York. De grote pakketvervoerder, die ook in Nederland actief is, boekte in het derde kwartaal meer winst dan verwacht. Het plan van topvrouw Carol Tomé om de kosten drastisch te verlagen en het bezorgnetwerk te hervormen lijkt resultaat op te leveren. Ook de verwachting voor het huidige kwartaal viel hoger uit dan kenners hadden voorzien. Concurrent FedEx ging mee omhoog en klom 1,5 procent.

4 uur geleden
OpenAI en PayPal sluiten deal voor aankopen via ChatGPT

SAN JOSE (ANP) - Gebruikers van ChatGPT krijgen volgend jaar meer mogelijkheden om direct via de populaire chatbot aankopen te doen. Het bedrijf achter ChatGPT, OpenAI, heeft hiervoor een deal gesloten met PayPal, meldt dat betaalbedrijf. Het bedrijf stelt dat straks miljoenen producten gekocht kunnen worden via ChatGPT, zoals kleding en elektronica.

4 uur geleden