Budweiser-eigenaar verkoopt minder bier in VS na reclame-rel
LEUVEN (ANP/BLOOMBERG) - Het Amerikaans-Belgische bierconcern Anheuser-Busch InBev (AB InBev) heeft in het derde kwartaal van dit jaar opnieuw minder bier verkocht in de Verenigde Staten. In het tweede kwartaal nam de omzet op de Amerikaanse markt ook flink af. Het moederbedrijf van Leffe, Hoegaarden, Jupiler, Corona en Budweiser raakte dit voorjaar in de VS in opspraak vanwege een reclamecampagne voor het merk Bud Light.
Voor die reclamecampagne werd samengewerkt met influencer en transgender persoon Dylan Mulvaney. Zij maakte in een onlinevideo reclame voor Bud Light. Conservatieve Amerikaanse opiniemakers riepen op het bier niet meer te kopen, waarna AB InBev de samenwerking met Mulvaney opzegde. Dat zette medestanders van de influencer aan tot een boycot van het bier, waarna de verkoop in de VS daalde.
Door de Amerikaanse controverse namen de verkopen in de VS dit kwartaal met 13,5 procent af. In het tweede kwartaal daalden de verkopen al met dik 10 procent. Dankzij prijsverhogingen wist het concern de opbrengst per hectoliter wel op te voeren, maar over het geheel genomen daalde de verkoop in Noord-Amerika meer dan verwacht.
Prijsverhogingen
Bierproducenten hebben de prijzen verhoogd om de stijgende grondstofkosten te compenseren, maar dat brengt het risico met zich mee dat consumenten overstappen op goedkoper bier. Dankzij de prijsverhoging zag AB InBev de wereldwijde omzet met 5 procent stijgen tot 15,6 miljard dollar. Het verkoopvolume daalde daarentegen met 3,4 procent.
Het bierconcern handhaafde verder zijn verwachting dat de winst dit jaar mer 4 tot 8 procent zal stijgen. Ook gaat het bedrijf voor 1 miljard dollar aan eigen aandelen inkopen.
Meer uit Financieel
TOKIO (ANP/BLOOMBERG) - De Bank of Japan heeft het belangrijkste rentetarief in het land verhoogd naar het hoogste niveau in dertig jaar. Met de hogere leenkosten wil de centrale bank de inflatie bestrijden. Ook geeft de Bank of Japan aan dat er meer verhogingen in het verschiet liggen als de omstandigheden dit toelaten.
11 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het vertrouwen van consumenten is in december onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De index voor het vertrouwen blijft staan op min 21. In november liet het vertrouwen nog de grootste verbetering zien in bijna 4,5 jaar.
59 minuten geledenBEAVERTON (ANP/RTR/BLOOMBERG) - Sportkledingfabrikant Nike profiteert van een aanhoudende vraag naar zijn hardloopschoenen. Daarmee lijkt het herstelplan van topman Elliott Hill vruchten af te werpen. Nike voert onder meer een grote marketingcampagne om de felle concurrentie van opkomende merken in Noord-Amerika af te weren.
9 uur geledenNEW YORK (ANP/RTR/BLOOMBERG) - Trump Media & Technology was donderdag een grote winnaar op de beurs in New York. Beleggers zetten het bedrijf achter Donald Trumps socialemediabedrijf Truth Social zo'n 42 procent hoger na aankondiging van een miljardenfusie met TAE Technologies. Dat bedrijf is bezig met de ontwikkeling van kernfusietechnologie.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voor Park Residence Tergouw in het Gelderse Oosterhout dreigt een forse boete. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een last onder dwangsom opgelegd van 300.000 euro om de gebrekkige administratie van het voormalige vakantiepark waar tegenwoordig mensen wonen. De waakhond wil ook dat Tergouw gaat voldoen aan alle andere eisen die gelden voor netbeheerders en energieleveranciers. Wanneer Tergouw geen orde op zaken stelt, kan de ACM een boete opleggen van maximaal 900.000 euro.
11 uur geledenBRUSSEL (ANP) - De Europese Unie neemt nog een maand extra de tijd om een omstreden vrijhandelsakkoord met Zuid-Amerikaanse landen te sluiten. De Mercosur-overeenkomst wordt niet zaterdag, maar in januari pas getekend, zeggen EU-diplomaten. De Mercosur-landen zouden hebben laten weten dat geduld nog te kunnen opbrengen.
11 uur geledenETTEN-LEUR (ANP) - Those Vegan Cowboys, het plantaardige-kaasbedrijf van de oprichters van De Vegetarische Slager, heeft in een eerste financieringsronde meer dan 6 miljoen euro opgehaald. Dat geld wil de Nederlands-Belgische onderneming gebruiken bij de voorbereidingen om "echte kaas" op de markt te brengen waaraan geen koe te pas komt.
12 uur geleden