Bruls wil 1,5 meter terug en coronabewijs op werkvloer
AMSTERDAM (ANP) - Hubert Bruls, voorzitter van het Veiligheidsberaad en burgemeester van Nijmegen wil dat de 1,5 meter afstand weer wordt ingevoerd en vindt dat het coronatoegangsbewijs ook op de werkvloer moet worden ingezet. Daarvoor is een wetswijziging nodig, zei hij in Buitenhof zondag. Wat hem betreft wordt die wetswijziging "eerder vandaag dan morgen" in gang gezet.
De huidige coronasituatie, waarbij het aantal besmettingen oploopt en de ziekenhuisbezetting toeneemt, vraagt volgens Bruls om steviger maatregelen. "We hebben meer belang bij robuuste maatregelen dan hele kleine. "
Hij zegt begrip te hebben voor mensen die zich om medische redenen niet kunnen laten inenten. Mensen die het uit principe niet doen, respecteert hij ook, zo stelt hij. Maar "een principe is alleen maar wat waard als het je ook wat kost", zo zegt hij. Volgens hem weegt de volksgezondheid in zijn algemeenheid zwaarder dan wat mensen individueel willen.
Veiligheidsberaad bijeen
Maandag komt het Veiligheidsberaad weer bij elkaar. Demissionair ministers Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) en Hugo de Jonge (Volksgezondheid) zijn daarbij. Gepraat wordt over de maatregelen waarmee het kabinet dinsdag op een (vervroegde) coronapersconferentie naar buiten wil komen. Welke dat zijn is nog niet bekend.
Het kabinet onderzoekt of en zo ja op welke wijze het coronatoegangsbewijs (CTB) "toegepast kan worden in de relatie tussen werkgever en werknemer". Maar zo'n maatregel wordt op korte termijn niet verwacht, omdat er een wetgevingstraject van zo'n twee maanden aan voorafgaat. Het ligt eerder voor de hand dat het kabinet kiest voor het breder inzetten van de coronapas, bijvoorbeeld voor toegang tot doorstroomlocaties (waar personen maar eventjes in dezelfde ruimte aanwezig zijn en mensen blijven doorlopen). De 1,5 meter kan ook worden opgewaardeerd van 'advies' naar 'dwingend advies', laten ingewijden weten.
Bij de laatste persconferentie, half september, kondigden demissionair premier Mark Rutte en zorgminister De Jonge nog versoepelingen aan. Sindsdien is het aantal coronapatiënten in de ziekenhuizen toch weer sterk toegenomen, net als het aantal mensen dat op de intensive cares terechtkomt. Het coronabeleid is er momenteel op gericht om kwetsbaren te beschermen, maar ook om de druk op de zorg binnen de perken te houden, heeft het kabinet steeds gezegd. De cijfers zien er slechter uit dan voorzien, erkende De Jonge eerder deze week nog. Aanscherping van de maatregelen ligt dan ook voor de hand.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Toen de scholen tijdens de coronapandemie dicht moesten, werkte dat kindermishandeling in de hand. Dat zei kinderarts Károly Illy tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij benadrukte dat er geen cijfers van zijn, maar dat de kans dat er dingen achter de voordeur gebeuren die schadelijk zijn voor kinderen in zo'n situatie "levensgroot aanwezig" is.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderarts en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde Károly Illy was verbaasd dat "zijn eigen club" op 14 maart 2020 adviseerde om de scholen te sluiten. De Federatie Medisch Specialisten adviseerde dat kort na een advies van het Outbreak Management Team (OMT) zonder de leden, zoals Illy, te raadplegen. Twee dagen later gingen de scholen dicht.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig hoofdinspecteur curatieve zorg Marina Eckenhausen drong er in juni 2020 bij zorgminister Hugo de Jonge op aan om de coronacrisis breder te bekijken. Volgens haar was er te veel aandacht voor het medische oogpunt. "Dat zeg ik met een medische achtergrond."
3 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) werd tijdens de eerste coronagolf verrast door het besluit van het kabinet om geen bezoek meer toe te staan in verpleeghuizen. Toenmalig hoofdinspecteur curatieve gezondheidszorg Marina Eckenhausen zei tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie dat de inspectie dat besluit graag van tevoren had geweten.
3 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De quarantaineperiode voor de passagiers van cruiseschip Hondius in Nederland is voorbij. Geen van deze passagiers die op het schip zaten waar in april het hantavirus uitbrak, werd uiteindelijk ziek, meldt het RIVM. Eén persoon blijft langer in quarantaine, want die is in nauw contact geweest met iemand die later is opgenomen met het virus.
4 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De urgentie van de coronapandemie werd niet overal even duidelijk gevoeld. Ook bij wetenschappers liepen de inschattingen van de ernst van de situatie aanvankelijk uiteen, zei epidemioloog Amrish Baidjoe tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
5 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zag al vroeg dat de uitbraak van het coronavirus in de Chinese provincie Wuhan een stuk groter was dan China beweerde. Modelleurs van het RIVM constateerden dat door gegevens van lokale Chinese gezondheidsdiensten en andere Aziatische landen te analyseren, zei hoofdmodelleur Infectieziekten Jacco Wallinga tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie over het virus.
1 week geleden