
Bronnen: Mars overweegt overname snackbedrijf achter Pringles
MCLEAN (ANP/BLOOMBERG/RTR) - Chocoladefabrikant en producent van diervoer Mars onderzoekt een mogelijke overname van Kellanova, het moederbedrijf van onder meer chipsmerk Pringles. Dat melden bronnen aan persbureaus Reuters en Bloomberg. Mocht de deal doorgaan, dan zou het een van de grootste overnames ooit zijn in de sector.
Kellanova splitste in oktober af van voedingsmiddelenproducent Kellogg, bekend van de cornflakes. Het bedrijf heeft een marktwaarde van bijna 22 miljard dollar, omgerekend bijna 20 miljard euro. Volgens de bronnen is het nog niet zeker dat de deal er ook daadwerkelijk komt. Zowel Kellanova als Mars heeft niet gereageerd op vragen van Reuters en Bloomberg.
Mars produceert naast de gelijknamige snoepreep onder meer de Snickers-repen en M&M's. Ook maakt het bedrijf dierenvoeding van de merken Pedigree en Whiskas.
Twinkies
Verschillende Amerikaanse voedingsmiddelenbedrijven hebben de afgelopen tijd deals gesloten om door te kunnen groeien. Zo nam J.M. Smucker, dat onder meer dierensnoepjes en koekjes produceert, vorig jaar Hostess Brands over voor 5,6 miljard dollar. Dat laatste bedrijf zat achter de in de Verenigde Staten populaire Twinkies, een soort cakeje met crèmevulling.
Het is de vraag of een grote deal als die tussen Kellanova en Mars met het oog op concurrentie wel kan doorgaan. Amerikaanse toezichthouders maken zich namelijk zorgen dat een dergelijke deal kan leiden tot hogere prijzen en minder keuze voor consumenten.
Rechtszaak
Zo spande de Amerikaanse markttoezichthouder FTC eerder dit jaar een rechtszaak aan tegen de overname van supermarktketen Albertsons door branchegenoot Kroger. Met die deal is 24,6 miljard dollar gemoeid. Een fusie kan leiden tot hogere prijzen voor boodschappen, vreest de marktwaakhond.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De huizenprijzen in Nederland stijgen dit jaar volgens ABN AMRO sterker dan verwacht. De bank heeft haar verwachting bijgesteld naar een stijging van 8 procent, ten opzichte van de eerdere 7 procent. "De prijsgroei wordt vooral gedreven door inkomensgroei en aanbodtekort", aldus de economen.
2 uur geledenNEW YORK (ANP) - De hoofdgraadmeters op de aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag met gemengde uitslagen de handelsdag uitgegaan. De elektrische autofabrikant Tesla eindigde 5,3 procent lager na de opgelaaide ruzie tussen topman Elon Musk en de Amerikaanse president Donald Trump. Trump heeft gedreigd om te bezuinigen op overheidsgeld voor Musks bedrijven.
4 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Amerikaanse president Donald Trump zegt niet na te denken over een mogelijke verlenging van de pauze die hij heeft ingesteld op hogere importheffingen voor tientallen handelspartners. Dat zei hij tegen journalisten aan boord van het presidentiële vliegtuig Air Force One.
4 uur geledenBUNNIK (ANP) - De verkoop van nieuwe caravans en campers in Nederland is in de eerste helft van dit jaar gestegen. Dat melden brancheorganisaties BOVAG en Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Van alle caravans en kampeerauto's in ons land staan de meeste geregistreerd in de provincie Noord-Brabant.
5 uur geledenPARIJS (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Franse luchtvaartautoriteit DGAC heeft luchtvaartmaatschappijen gevraagd hun vluchten van en naar Parijse luchthavens op donderdag met een kwart te verminderen. Dat is het gevolg van een aangekondigde staking door luchtverkeersleiders. De oproep geldt onder meer voor de drukke Parijse luchthaven Charles de Gaulle.
5 uur geledenLIJNDEN (ANP) - Slechts een kleine groep uitzendkrachten bij enkele distributiecentra van Albert Heijn heeft het werk neergelegd, stelt de werkgeversorganisatie voor de uitzendbranche ABU. Volgens de organisatie geldt voor de "overgrote meerderheid van de uitzendkrachten" dat die gewoon werkt of wil werken. Dinsdag heeft vakbond FNV aangekondigd dat de staking van uitzendkrachten is uitgebreid van twee naar vier locaties.
7 uur geledenLEIDEN (ANP) - Nederlanders kiezen op een festival steeds vaker voor alcoholvrij bier. De consumptie van 0.0-bieren op festivals is dit jaar met 35 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder, meldt Heineken op basis van eigen cijfers over de verkopen. De brouwer verkoopt zijn biermerken, waaronder Heineken, Heineken 0.0, Brand en Desperados, naar eigen zeggen op 70 procent van alle festivals en evenementen in Nederland.
8 uur geleden