Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Britten schrappen alle landen van 'rode' coronalijst

Britten schrappen alle landen van 'rode' coronalijst

LONDEN (ANP) - Op de 'rode lijst' van landen vanwaar reizigers die het Verenigd Koninkrijk inreizen in quarantaine moeten, staat geen enkel land of territorium meer. Volgens SkyNews hebben de autoriteiten de laatste zeven landen, allemaal in Latijns-Amerika, geschrapt. De lijst blijft echter als categorie wel bestaan.

Mensen uit landen op de lijst hebben te maken met de strengste corona-inreisbeperkingen. Na aankomst in het Verenigd Koninkrijk moeten ze op eigen kosten tien dagen in een speciaal quarantainehotel verblijven. Dat kost ze circa 2700 euro. Sinds de inreisbeperking werd ingevoerd in februari hebben naar schatting 200.000 mensen gedwongen in een 'coronahotel' gezeten. Bij een positieve testuitslag moest de reiziger er langer blijven.

Op rode lijst stonden recentelijk nog 54 landen en territoria. Maar 11 oktober werden er 47 geschrapt. De gezondheidsautoriteiten houden de rode lijst nog wel aan voor landen waar ze veel besmettingsgevaar van vrezen. Daarnaast is nog maar één andere categorie over: de rest van de wereld.

Daarvoor geldt nu de regel dat mensen onder de achttien jaar en mensen die zijn ingeënt, genezen of negatief getest op een coronatest zonder beperking het land in kunnen reizen. Anderen moeten zich van tevoren bij de autoriteiten aanmelden als reiziger en een coronatest laten doen. Ze moeten na aankomst tien dagen in zelfisolatie waar ze maar willen.

Meer uit Buitenland

Eerste ebolageval in Frankrijk vastgesteld na uitbraak in DRC

PARIJS (ANP/AFP) - Voor het eerst sinds de recente uitbraak van ebola is een ziektegeval op Franse bodem vastgesteld, meldt het gezondheidsministerie. Het gaat om een arts die was teruggekomen uit de Democratische Republiek Congo na daar aan het werk te zijn geweest.

1 uur geleden
Iran noemt deal met VS 'verklaring van Amerikaanse nederlaag'

TEHERAN (ANP/AFP) - Iran zegt de voorlopige overeenkomst met de Verenigde Staten te zien als bekentenis van de Amerikanen dat ze de oorlog hebben verloren. Hoewel de Amerikaanse president Donald Trump het zogenoemde memorandum van overeenstemming presenteerde als grootste overwinning, noemt de Iraanse parlementsvoorzitter en hoofdonderhandelaar Mohammad Bagher Ghalibaf de deal een "verklaring van Amerikaanse nederlaag".

2 uur geleden
Premier Spanje verdedigt zich in parlement na corruptieschandalen

MADRID (ANP/AFP) - De Spaanse premier Pedro Sánchez heeft zich in het parlement verdedigd na een reeks corruptieschandalen. Hij weerspreekt beschuldigingen van de oppositie dat er sprake is van een grootschalig probleem binnen zijn regering, nadat afgelopen week zijn voormalige rechterhand een jarenlange gevangenisstraf kreeg en het paspoort van zijn vrouw werd afgepakt.

2 uur geleden
Israël praat met Libanon over teruggeven gebied Zuid-Libanon

WASHINGTON (ANP/RTR) - Israël en Libanon hebben in Washington een Amerikaans plan besproken waarbij de Israëlische krijgsmacht (IDF) zich terugtrekt uit een deel van Zuid-Libanon. Drie Israëlische functionarissen zeggen tegen persbureau Reuters dat het idee van de "pilot" is dat de Amerikanen het Libanese leger gaan trainen.

4 uur geleden
Tienduizenden huishoudens in Frankrijk zonder stroom door hitte

PARIJS (ANP/AFP) - Zeker 68.000 huishoudens in het westen van Frankrijk zitten zonder stroom door de hittegolf die het land teistert. Volgens de autoriteiten in het departement Finistère hebben de extreem hoge temperaturen gezorgd voor problemen met het elektriciteitsnetwerk.

5 uur geleden
Rechtse Fujimori wint na lange strijd presidentsverkiezingen Peru

LIMA (ANP/AFP) - De rechtse presidentskandidaat Keiko Fujimori is als winnaar uit de Peruaanse presidentsverkiezingen gekomen. Nu de stemmentelling ten einde loopt, heeft ze een voorsprong opgebouwd op de linkse kandidaat Roberto Sánchez die niet meer in te halen is.

6 uur geleden
Sebastopol op de Krim zonder stroom door Oekraïense aanvallen

SEBASTOPOL (ANP) - De stroomtoevoer in Sebastopol, op de door Rusland geannexeerde Krim, is uitgevallen na een Oekraïense aanval. Dat meldt de gouverneur van de stad, Michail Razvozjajev, op Telegram. Eerder op woensdag liet Razvozjajev weten dat de luchtafweer boven zijn stad negen drones had neergehaald.

8 uur geleden