
Britse mededingingsautoriteit onderzoekt kaartverkoop Oasis
LONDEN (ANP) - De Britse mededingingswaakhond CMA is donderdag een onderzoek gestart naar Ticketmaster over de kaartverkoop voor de reünieshows van Oasis. Het onderzoek richt zich onder meer op hoe de zogenaamde dynamische prijsstelling is gebruikt.
De CMA onderzoekt of de verkoop van tickets voor de Oasis-shows in strijd was met wetten omtrent consumentenbescherming. In het onderzoek wordt gekeken of Ticketmaster zich schuldig heeft gemaakt aan oneerlijke handelspraktijken. Ook wordt onderzocht of mensen duidelijk en tijdig informatie kregen over 'dynamic pricing', waarbij de prijs verandert naarmate de vraag stijgt. Daarnaast wordt gekeken of mensen onder druk zijn gezet om binnen een kort tijdsbestek tickets te kopen, wat mogelijk hun aankoopbeslissing zou beïnvloeden.
Veel mensen hebben geklaagd over de gang van zaken bij de kaartverkoop voor Oasis. Zo kregen mensen te maken met lange wachtrijen en moesten ze soms veel meer betalen voor een kaartje dan het oorspronkelijke bedrag.
Informatieverzameling
De mededingingsautoriteit laat weten dat het onderzoek zich nu in de eerste fase bevindt. De CMA is bezig met het verzamelen van informatie uit verschillende bronnen. De waakhond nodigt fans uit om hun ervaringen te delen met betrekking tot de aankoop of poging daartoe van tickets voor de Oasis-concerten.
De CMA stelt in de aankondiging van het onderzoek dat dynamische prijsstelling niet automatisch onwettig is. Hoe de zaak verder gaat, hangt af van het bewijs dat wordt verzameld. Dat kan ook betekenen dat de CMA het onderzoek sluit als die van mening is dat er geen wetten omtrent consumentenbescherming zijn overtreden. Andere uitkomsten zijn dat de CMA toezeggingen krijgt van het bedrijf om eventuele problemen aan te pakken of gerechtelijke stappen onderneemt.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De huizenprijzen in Nederland stijgen dit jaar volgens ABN AMRO sterker dan verwacht. De bank heeft haar verwachting bijgesteld naar een stijging van 8 procent, ten opzichte van de eerdere 7 procent. "De prijsgroei wordt vooral gedreven door inkomensgroei en aanbodtekort", aldus de economen.
3 uur geledenNEW YORK (ANP) - De hoofdgraadmeters op de aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag met gemengde uitslagen de handelsdag uitgegaan. De elektrische autofabrikant Tesla eindigde 5,3 procent lager na de opgelaaide ruzie tussen topman Elon Musk en de Amerikaanse president Donald Trump. Trump heeft gedreigd om te bezuinigen op overheidsgeld voor Musks bedrijven.
5 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Amerikaanse president Donald Trump zegt niet na te denken over een mogelijke verlenging van de pauze die hij heeft ingesteld op hogere importheffingen voor tientallen handelspartners. Dat zei hij tegen journalisten aan boord van het presidentiële vliegtuig Air Force One.
5 uur geledenBUNNIK (ANP) - De verkoop van nieuwe caravans en campers in Nederland is in de eerste helft van dit jaar gestegen. Dat melden brancheorganisaties BOVAG en Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Van alle caravans en kampeerauto's in ons land staan de meeste geregistreerd in de provincie Noord-Brabant.
7 uur geledenPARIJS (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Franse luchtvaartautoriteit DGAC heeft luchtvaartmaatschappijen gevraagd hun vluchten van en naar Parijse luchthavens op donderdag met een kwart te verminderen. Dat is het gevolg van een aangekondigde staking door luchtverkeersleiders. De oproep geldt onder meer voor de drukke Parijse luchthaven Charles de Gaulle.
7 uur geledenLIJNDEN (ANP) - Slechts een kleine groep uitzendkrachten bij enkele distributiecentra van Albert Heijn heeft het werk neergelegd, stelt de werkgeversorganisatie voor de uitzendbranche ABU. Volgens de organisatie geldt voor de "overgrote meerderheid van de uitzendkrachten" dat die gewoon werkt of wil werken. Dinsdag heeft vakbond FNV aangekondigd dat de staking van uitzendkrachten is uitgebreid van twee naar vier locaties.
8 uur geledenLEIDEN (ANP) - Nederlanders kiezen op een festival steeds vaker voor alcoholvrij bier. De consumptie van 0.0-bieren op festivals is dit jaar met 35 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder, meldt Heineken op basis van eigen cijfers over de verkopen. De brouwer verkoopt zijn biermerken, waaronder Heineken, Heineken 0.0, Brand en Desperados, naar eigen zeggen op 70 procent van alle festivals en evenementen in Nederland.
9 uur geleden