Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Britse koningin 'neemt afscheid' van Buckingham Palace

Britse koningin 'neemt afscheid' van Buckingham Palace

LONDEN (ANP) - De Britse koningin Elizabeth II is definitief verhuisd uit Buckingham Palace in het centrum van Londen. Ze zal permanent wonen en werken in Windsor Castle, circa 20 kilometer ten westen van de Britse hoofdstad, zo melden Britse media zondag. Buckingham Palace was officieel hoofdkwartier en woning van de vorstin. Ook officiële ontvangsten worden nu in Windsor Castle geregeld.

De 95-jarige Elizabeth is waarschijnlijk al bijna twee jaar niet in Buckingham Palace geweest. Ze ging in 2020 met de komst van coronamaatregelen 'thuiswerken' in Windsor. Windsor had sowieso de voorkeur van de Britse koninklijke familie. De echtgenoot van Elizabeth, prins Philip, overleed er in april. Het ruim 300 jaar oude paleis van Buckingham ondergaat bovendien renovaties.

De eerste vorst die er woonde en werkte was vanaf 1837 koningin Victoria. Zij trok zich terug uit het openbare leven en vertrok naar voornamelijk Windsor Castle nadat haar man, prins Albert, in 1861 was overleden.

Het besluit van Elizabeth Buckingham Palace officieel te verlaten komt enkele maanden voor de viering van haar platina jubileum. Ze heeft dan circa zeven jaar langer geregeerd dan Victoria. Britse media gaan ervan uit dat de volgende bewoners van Buckingham Palace, na het overlijden van Elizabeth, koning Charles en koningin-gemalin Camilla zullen zijn.

Meer uit Buitenland

Eerste ebolageval in Frankrijk vastgesteld na uitbraak in DRC

PARIJS (ANP/AFP) - Voor het eerst sinds de recente uitbraak van ebola is een ziektegeval op Franse bodem vastgesteld, meldt het gezondheidsministerie. Het gaat om een arts die was teruggekomen uit de Democratische Republiek Congo na daar aan het werk te zijn geweest.

44 minuten geleden
Iran noemt deal met VS 'verklaring van Amerikaanse nederlaag'

TEHERAN (ANP/AFP) - Iran zegt de voorlopige overeenkomst met de Verenigde Staten te zien als bekentenis van de Amerikanen dat ze de oorlog hebben verloren. Hoewel de Amerikaanse president Donald Trump het zogenoemde memorandum van overeenstemming presenteerde als grootste overwinning, noemt de Iraanse parlementsvoorzitter en hoofdonderhandelaar Mohammad Bagher Ghalibaf de deal een "verklaring van Amerikaanse nederlaag".

1 uur geleden
Premier Spanje verdedigt zich in parlement na corruptieschandalen

MADRID (ANP/AFP) - De Spaanse premier Pedro Sánchez heeft zich in het parlement verdedigd na een reeks corruptieschandalen. Hij weerspreekt beschuldigingen van de oppositie dat er sprake is van een grootschalig probleem binnen zijn regering, nadat afgelopen week zijn voormalige rechterhand een jarenlange gevangenisstraf kreeg en het paspoort van zijn vrouw werd afgepakt.

2 uur geleden
Israël praat met Libanon over teruggeven gebied Zuid-Libanon

WASHINGTON (ANP/RTR) - Israël en Libanon hebben in Washington een Amerikaans plan besproken waarbij de Israëlische krijgsmacht (IDF) zich terugtrekt uit een deel van Zuid-Libanon. Drie Israëlische functionarissen zeggen tegen persbureau Reuters dat het idee van de "pilot" is dat de Amerikanen het Libanese leger gaan trainen.

4 uur geleden
Tienduizenden huishoudens in Frankrijk zonder stroom door hitte

PARIJS (ANP/AFP) - Zeker 68.000 huishoudens in het westen van Frankrijk zitten zonder stroom door de hittegolf die het land teistert. Volgens de autoriteiten in het departement Finistère hebben de extreem hoge temperaturen gezorgd voor problemen met het elektriciteitsnetwerk.

5 uur geleden
Rechtse Fujimori wint na lange strijd presidentsverkiezingen Peru

LIMA (ANP/AFP) - De rechtse presidentskandidaat Keiko Fujimori is als winnaar uit de Peruaanse presidentsverkiezingen gekomen. Nu de stemmentelling ten einde loopt, heeft ze een voorsprong opgebouwd op de linkse kandidaat Roberto Sánchez die niet meer in te halen is.

6 uur geleden
Sebastopol op de Krim zonder stroom door Oekraïense aanvallen

SEBASTOPOL (ANP) - De stroomtoevoer in Sebastopol, op de door Rusland geannexeerde Krim, is uitgevallen na een Oekraïense aanval. Dat meldt de gouverneur van de stad, Michail Razvozjajev, op Telegram. Eerder op woensdag liet Razvozjajev weten dat de luchtafweer boven zijn stad negen drones had neergehaald.

8 uur geleden