Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Britse coronaheld Captain Tom (100) aan corona overleden

Britse coronaheld Captain Tom (100) aan corona overleden

LONDEN (ANP/RTR) - De Britse oorlogsveteraan Tom Moore (100), wereldberoemd door zijn corona-inzamelingsactie, is gestorven na een coronabesmetting. Hij was onlangs opgenomen in het ziekenhuis. Moore had volgens familie de afgelopen weken een longontsteking. Daarom was hij nog niet gevaccineerd tegen Covid-19. De Britse koningin Elizabeth condoleerde de familie in een persoonlijke boodschap.

De Britse premier Johnson noemde Moore, beter bekend als Captain Tom, een "held in de ware zin van het woord". Hij heeft het land geïnspireerd en hij was "een baken van hoop" voor de wereld, aldus de regeringsleider in een eerste reactie.

Ook het Amerikaanse Witte Huis reageerde: "We sluiten ons aan bij het Verenigd Koninkrijk en de wereld om de nagedachtenis te eren van Sir Tom Moore." Volgens de Amerikanen heeft hij miljoenen mensen geïnspireerd door zijn leven en zijn daden "tijdens een van de moeilijkste tijden die we ooit hebben meegemaakt."

Rondjes in zijn tuin

Captain Tom baarde vorig jaar opzien door rondjes in zijn tuin te lopen en zo geld in te zamelen voor de bestrijding van het coronavirus. Zijn oorspronkelijke doel was om voor zijn honderdste verjaardag op 30 april duizend pond op te halen, maar het was toen al 30 miljoen pond. Hij haalde uiteindelijk bijna 40 miljoen pond (45 miljoen euro) op.

Koningin Elizabeth sloeg hem voor zijn inzamelingsactie tot ridder. Vliegtuigen van de Britse luchtmacht vlogen als eerbetoon over zijn huis en hij kreeg de eretitel van kolonel. De nationale held scoorde later nog een hit door het nummer You'll Never Walk Alone te zingen.

Het nieuws dat Moore het coronavirus had opgelopen, maakte veel los in zijn geboorteland. Het haalde de voorpagina's van vrijwel alle kranten en ook premier Johnson liet van zich horen.

Meer uit Buitenland

Amerikaanse muziekproducent Clive Davis (94) overleden

NEW YORK (ANP) - De Amerikaanse muziekproducent Clive Davis is maandag op 94-jarige leeftijd overleden in zijn woning in New York. Dat heeft zijn familie bevestigd aan The New York Times. De voormalige platenbaas werd eerder deze maand opgenomen vanwege gezondheidsproblemen.

57 minuten geleden
Doden en veel gewonden door explosie in aardgascomplex Qatar

RAS LAFFAN (ANP/AFP/RTR) - Bij een grote ontploffing in een industriële zone in Qatar zijn zeker dertien doden en 66 gewonden gevallen. De explosie was zondag bij aardgasbedrijf Barzan in de industriewijk Ras Laffan, waar het grootste centrum voor vloeibaar aardgas ter wereld is gevestigd. De export van vloeibaar aardgas wordt niet door dit incident getroffen en er zijn geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen, aldus de autoriteiten.

3 uur geleden
Andy Burnham in Brits parlement beëdigd als parlementariër

LONDEN (ANP) - De Britse politicus Andy Burnham is in het Britse parlement beëdigd als parlementariër. Dit betekent dat hij officieel Keir Starmer op kan volgen als premier. Burnham won de verkiezing in het district Makerfield vorige week. Hij stelde zich speciaal verkiesbaar om het binnen zijn Labour-partij op te kunnen nemen tegen Starmer.

3 uur geleden
Vance: zeestraat wordt geopend en IAEA gaat weer naar Iran

BÜRGENSTOCK (ANP/RTR) - De Amerikaanse vicepresident JD Vance heeft gezegd dat de Straat van Hormuz geopend wordt en dat Iran inspecteurs van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) uitnodigt voor nieuwe inspecties, mogelijk deze week al.

5 uur geleden
24 jaar cel voor Spaanse oud-minister om gesjoemel met mondkapjes

MADRID (ANP) - Het Spaanse hooggerechtshof heeft oud-minister van Transport José Luis Ábalos veroordeeld tot 24 jaar cel. De oud-minister werd schuldig bevonden aan onder meer omkoping, verduistering en deelname aan een criminele organisatie.

6 uur geleden
Andy Burnham wil Britse premier Starmer opvolgen

LONDEN (ANP) - De afzwaaiende burgemeester van Manchester Andy Burnham zegt premier van het Verenigd Koninkrijk te willen worden. In een bericht op X reageert hij op het aftreden van Keir Starmer, eerder op maandagochtend. Die kondigde zijn opstappen aan nadat de druk op zijn positie sterk was toegenomen, onder meer vanwege een verwachte leiderschapsstrijd.

7 uur geleden
Libanese president en vicepresident VS bespreken wapenstilstand

BEIROET (ANP/RTR) - De Libanese president Joseph Aoun en de Amerikaanse vicepresident JD Vance hebben telefonisch overlegd over de inspanningen voor een staakt-het-vuren in Libanon. Dat meldt het kantoor van Aoun maandag.

7 uur geleden