Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Britse coronaheld Captain Tom (100) aan corona overleden

Britse coronaheld Captain Tom (100) aan corona overleden

LONDEN (ANP/RTR) - De Britse oorlogsveteraan Tom Moore (100), wereldberoemd door zijn corona-inzamelingsactie, is gestorven na een coronabesmetting. Hij was onlangs opgenomen in het ziekenhuis. Moore had volgens familie de afgelopen weken een longontsteking. Daarom was hij nog niet gevaccineerd tegen Covid-19. De Britse koningin Elizabeth condoleerde de familie in een persoonlijke boodschap.

De Britse premier Johnson noemde Moore, beter bekend als Captain Tom, een "held in de ware zin van het woord". Hij heeft het land geïnspireerd en hij was "een baken van hoop" voor de wereld, aldus de regeringsleider in een eerste reactie.

Ook het Amerikaanse Witte Huis reageerde: "We sluiten ons aan bij het Verenigd Koninkrijk en de wereld om de nagedachtenis te eren van Sir Tom Moore." Volgens de Amerikanen heeft hij miljoenen mensen geïnspireerd door zijn leven en zijn daden "tijdens een van de moeilijkste tijden die we ooit hebben meegemaakt."

Rondjes in zijn tuin

Captain Tom baarde vorig jaar opzien door rondjes in zijn tuin te lopen en zo geld in te zamelen voor de bestrijding van het coronavirus. Zijn oorspronkelijke doel was om voor zijn honderdste verjaardag op 30 april duizend pond op te halen, maar het was toen al 30 miljoen pond. Hij haalde uiteindelijk bijna 40 miljoen pond (45 miljoen euro) op.

Koningin Elizabeth sloeg hem voor zijn inzamelingsactie tot ridder. Vliegtuigen van de Britse luchtmacht vlogen als eerbetoon over zijn huis en hij kreeg de eretitel van kolonel. De nationale held scoorde later nog een hit door het nummer You'll Never Walk Alone te zingen.

Het nieuws dat Moore het coronavirus had opgelopen, maakte veel los in zijn geboorteland. Het haalde de voorpagina's van vrijwel alle kranten en ook premier Johnson liet van zich horen.

Meer uit Buitenland

Dodental Venezuela meer dan verdubbeld

CARACAS (ANP/RTR) - Het dodental door de zware aardbevingen in Venezuela is meer dan verdubbeld. Interim-president Delcy Rodríguez meldde dat meer dan 589 mensen zijn overleden en 2980 personen gewond zijn geraakt.

3 uur geleden
Israël geeft evacuatiebevel voor plaats in het zuiden van Libanon

EL MANSOURI (ANP) - Het Israëlische leger heeft met drones flyers verspreid boven de plaats El Mansouri in het zuiden van Libanon, meldt het Libanese staatspersbureau NNA. Het is de eerste keer dat Israël op deze manier een evacuatiebevel geeft sinds vorige week een nieuw bestand werd gesloten tussen Israël en Hezbollah.

3 uur geleden
Reddingswerk Venezuela komt moeizaam op gang

LA GUAIRA/MACUTO (ANP/RTR) - Reddingswerkers pogen in het noorden van Venezuela slachtoffers van de aardbevingen van woensdag te redden uit puinhopen en het lot van duizenden te achterhalen. Op een website opgericht om vermisten te vinden, zoeken Venezolanen naar 49.600 mensen van wie het lot sinds woensdag onbekend is.

4 uur geleden
Noodtoestand op door Oekraïne bestookte Krim

SIMFEROPOL (ANP/RTR/AFP) - Op het door Rusland geannexeerde schiereiland de Krim is de noodtoestand uitgeroepen. Dat gebeurde vanwege economische problemen, zegt regionale leider Sergej Aksonjov op sociale media.

4 uur geleden
Scheepvaartbedrijf bevestigt aanval in Straat van Hormuz

TAIPEI (ANP/AFP) - Een Taiwanees scheepvaartbedrijf heeft bevestigd dat een containerschip in de Straat van Hormuz is geraakt door een "onbekend object". Het gaat goed met de bemanning, de lading en het schip zelf, stelt containerrederij Evergreen Marine Corp.

5 uur geleden
Europol: ruim 700 criminele netwerken actief in de EU

BRUSSEL (ANP) - In de EU zijn ruim 700 criminele netwerken actief, meldt EU-politiedienst Europol. De criminele netwerken houden zich bezig met drugssmokkel, cybercriminaliteit, mensensmokkel, fraude en witwassen. Naar schatting zijn zo'n 400.000 mensen actief binnen die netwerken uit 118 verschillende landen.

5 uur geleden
Jarenlange celstraf voor voormalige first lady van Zuid-Korea

SEOUL (ANP/RTR/AFP) - De voormalige Zuid-Koreaanse first lady Kim Keon-hee is opnieuw veroordeeld tot een gevangenisstraf. Ze zou gunsten hebben verleend in ruil voor dure cadeaus en kreeg daar zeven jaar cel voor.

7 uur geleden