Britse coronaheld Captain Tom (100) aan corona overleden
LONDEN (ANP/RTR) - De Britse oorlogsveteraan Tom Moore (100), wereldberoemd door zijn corona-inzamelingsactie, is gestorven na een coronabesmetting. Hij was onlangs opgenomen in het ziekenhuis. Moore had volgens familie de afgelopen weken een longontsteking. Daarom was hij nog niet gevaccineerd tegen Covid-19. De Britse koningin Elizabeth condoleerde de familie in een persoonlijke boodschap.
De Britse premier Johnson noemde Moore, beter bekend als Captain Tom, een "held in de ware zin van het woord". Hij heeft het land geïnspireerd en hij was "een baken van hoop" voor de wereld, aldus de regeringsleider in een eerste reactie.
Ook het Amerikaanse Witte Huis reageerde: "We sluiten ons aan bij het Verenigd Koninkrijk en de wereld om de nagedachtenis te eren van Sir Tom Moore." Volgens de Amerikanen heeft hij miljoenen mensen geïnspireerd door zijn leven en zijn daden "tijdens een van de moeilijkste tijden die we ooit hebben meegemaakt."
Rondjes in zijn tuin
Captain Tom baarde vorig jaar opzien door rondjes in zijn tuin te lopen en zo geld in te zamelen voor de bestrijding van het coronavirus. Zijn oorspronkelijke doel was om voor zijn honderdste verjaardag op 30 april duizend pond op te halen, maar het was toen al 30 miljoen pond. Hij haalde uiteindelijk bijna 40 miljoen pond (45 miljoen euro) op.
Koningin Elizabeth sloeg hem voor zijn inzamelingsactie tot ridder. Vliegtuigen van de Britse luchtmacht vlogen als eerbetoon over zijn huis en hij kreeg de eretitel van kolonel. De nationale held scoorde later nog een hit door het nummer You'll Never Walk Alone te zingen.
Het nieuws dat Moore het coronavirus had opgelopen, maakte veel los in zijn geboorteland. Het haalde de voorpagina's van vrijwel alle kranten en ook premier Johnson liet van zich horen.
Meer uit Buitenland
BOGOTÁ (ANP/RTR/AFP) - Rond de nipte uitslag van de presidentsverkiezingen in Colombia heerst spanning. Demonstranten in de stad Cali hebben Amerikaanse vlaggen in brand gestoken en botsten met de oproerpolitie. De politie heeft traangas ingezet om een menigte van duizenden mensen uiteen te drijven. Sommige demonstranten gooiden met stenen.
2 uur geledenBÜRGENSTOCK (ANP/RTR/AFP) - Bemiddelaars Pakistan en Qatar melden dat de eerste ronde van de vredesgesprekken tussen de Verenigde Staten en Iran is afgerond. In een gezamenlijke verklaring van de bemiddelaars staat dat een stappenplan overeengekomen is om binnen zestig dagen tot een definitieve vredesdeal te komen. Technische gesprekken over de deal zullen de rest van de week plaatsvinden in Zwitserland.
2 uur geledenBOGOTÁ (ANP/RTR/AFP) - De rechtse advocaat Abelardo de la Espriella heeft de tweede en beslissende ronde van de presidentsverkiezingen in Colombia gewonnen. De uitslag van meer dan 99 procent van de stembussen is inmiddels binnen en de Trump-aanhanger gaat aan kop met 49,67 procent van de stemmen.
4 uur geledenLUZERN (ANP/AFP) - Iran voert in Zwitserland nog steeds gesprekken met de Verenigde Staten, met bemiddeling van Pakistan en Qatar. De gesprekken zijn gericht op het beëindigen van de oorlog in het Midden-Oosten. Dat zei een diplomaat die op de hoogte is van de onderhandelingen zondagavond tegen persbureau AFP.
8 uur geledenHAVANA (ANP/AFP) - Ramiro Valdés, een nauwe medewerker van de gebroeders Fidel en Raúl Castro, is op 94-jarige leeftijd overleden. Dat heeft de Cubaanse president Miguel Díaz-Canel bekendgemaakt. De Castro's waren toonaangevende figuren in de Cubaanse revolutie, die in 1959 eindigde met de afzetting van dictator Fulgencio Batista.
9 uur geledenLUZERN (ANP/RTR/BLOOMBERG/AFP) - De Iraanse delegatie heeft in Zwitserland de locatie van de onderhandelingen met de Verenigde Staten verlaten, melden Iraanse persbureaus Tasnim en Fars op basis van bronnen. De Iraniërs zouden zijn vertrokken uit protest tegen het dreigement dat de Amerikaanse president Donald Trump tijdens de gesprekken uitte om Iran opnieuw aan te vallen.
11 uur geledenBEIROET (ANP/AFP) - Hezbollah-leider Naim Qassem heeft het idee van een Israëlische veiligheidszone in Libanon verworpen. Eerder op zondag had de Israëlische premier Benjamin Netanyahu gezegd dat zijn troepen in het zuiden van het land zouden blijven "zolang dat nodig is".
11 uur geleden