Brekelmans laakt relativeren Russische drones door bondgenoten
WARSCHAU (ANP) - Defensieminister Ruben Brekelmans hekelt de "afzwakkende" woorden van bondgenoten over de schendingen van het NAVO-luchtruim door Rusland. Het moet volgens hem uit zijn met het eindeloze gepalaver. "We zouden altijd achter een land moeten gaan staan dat onder druk staat van Rusland", zei de demissionaire minister tijdens een veiligheidsconferentie in Polen.
Het is een van de lessen die de NAVO en de EU moeten trekken uit de Russische drones en vliegtuigen die de afgelopen weken onder meer Polen en Estland binnenvlogen, zei Brekelmans desgevraagd. Als een getroffen land daarover uitgesproken stelling neemt, "zie je de andere NAVO- en EU-landen hun taal verzachten", constateert hij. "En dan krijg je die eindeloze discussies."
"Als een individueel land een bepaalde stap neemt, dan moeten we dat land allemaal steunen", stelde Brekelmans. Hij gaf Finland als voorbeeld, dat een tanker opbracht die kabels op de bodem van de Oostzee had stukgetrokken.
Vergissing
De Amerikaanse president Donald Trump opperde na de drones in Polen dat het om een vergissing zou kunnen gaan. Andere NAVO-landen betwijfelden zelfs of de drones uit Rusland kwamen of zien in ieder geval geen bewijs voor boze opzet. NAVO-functionarissen vermoeden eerder Russische "incompetentie".
Meerdere NAVO-lidstaten vonden het ook niet zo nodig om voor de luchtruimschendingen twee keer binnen twee weken zeldzaam spoedoverleg te beleggen. En bondgenoten als Duitsland pleiten vanouds steevast voor voorzichtigheid jegens Rusland.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
20 uur geleden