Brekelmans: komende dagen werken om situatie te bedaren
DEN HAAG (ANP) - De komende dagen zijn alle diplomatieke inspanningen erop gericht om "de boel weer enigszins tot bedaren te brengen en weer op een constructief pad te komen" met de Verenigde Staten, zei demissionair minister Ruben Brekelmans (Defensie, VVD) in de Tweede Kamer. Dat is volgens hem in het belang van zowel de VS als de EU.
Hij was door Kati Piri (GroenLinks-PvdA) voor het vragenuur naar de Kamer geroepen om uitleg te geven over de Nederlandse reactie op het dreigement van de Amerikaanse president Donald Trump om acht landen een heffing op te leggen omdat ze militairen naar Groenland hebben gestuurd. Piri vindt dat de EU "een streep in het zand moet zetten" na het dreigement van Trump.
Volgens Brekelmans, die buitenlandminister David van Weel verving, reageerde het kabinet uitgesproken op de actie van Trump en liggen "alle opties op tafel" als tegenmaatregel. Maar een handelsoorlog is in niemands belang, voegde hij eraan toe. Europa heeft de VS nog hard nodig. Zonder de VS wordt het in Europa "direct onveiliger".
Eensgezinde reactie
Het is volgens hem nu belangrijk dat de EU op de top van donderdag met een eensgezinde reactie komt. Als alle landen met een eigen mening komen, helpt dat niet "als signaal richting de Verenigde Staten". Grote woorden over harde tegenmaatregelen kunnen in Washington weer een tegenreactie veroorzaken, waarschuwde Brekelmans.
Deze week zijn wereldleiders bijeen in het Zwitserse Davos voor het World Economic Forum (WEF). Daar zal ook Trump aanwezig zijn, net als de belangrijkste leiders van Europese landen, NAVO-topman Mark Rutte en voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie. De komende dagen wordt volgens Brekelmans duidelijk hoe het verdergaat.
Constructief vaarwater
Deze week zijn wereldleiders bijeen in het Zwitserse Davos voor het World Economic Forum (WEF). Daar zal ook Trump aanwezig zijn, net als de belangrijkste leiders van Europese landen, NAVO-topman Mark Rutte en voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie. Ook premier Dick Schoof is bij het WEF.
"Als we weer in constructief vaarwater met de Amerikanen komen, kan ik me zomaar voorstellen dat er minder de neiging is om iets zwaars boven de markt te laten hangen dan wanneer iedereen met de voeten in het zand blijft steken", aldus Brekelmans over de EU-top. "De komende dagen zullen we zien hoe het verdergaat."
Een deel van de Kamer zoals SP, Partij voor de Dieren en DENK vindt net als Piri dat het kabinet klare taal moet spreken richting de VS. "Veroordeel Trump", zei Stephan van Baarle (DENK). "Is de VS nog een betrouwbare bondgenoot", vroeg Sarah Dobbe (SP). Michiel Hoogeveen (JA21) zei "blij te zijn met de opstelling van het kabinet".
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
8 uur geleden