Brekelmans juicht discussie binnen VVD over liberalisme toe
DEN HAAG (ANP) - Defensieminister Ruben Brekelmans juicht het toe dat binnen zijn partij een discussie wordt gevoerd over "wat liberalisme in deze tijd betekent". Volgens hem is het alleen maar positief dat er debat is binnen de VVD-gelederen. Hij reageerde daarmee op een petitie die zeker twintig VVD'ers hebben opgesteld, omdat ze zich zorgen maken over de samenwerking met de PVV.
Brekelmans is het "niet per se inhoudelijk" eens met de initiatiefnemers. Debat en discussies zijn volgens hem de afgelopen jaren op veel momenten gevoerd binnen zijn partij. "En volgens mij komt dat alleen maar de scherpte van onze koers verder ten goede." De voormalige asielwoordvoerder in de Tweede Kamer zette zelf als een van de eerste VVD'ers de deur op een kier voor samenwerking met de PVV door in een interview met EW te zeggen dat zijn partij met die van Geert Wilders waarschijnlijk meer zou kunnen bereiken om de instroom te verminderen.
De nieuwe minister verwijst verder naar de NAVO-top in Washington, waar hij de afgelopen dagen is geweest. Daar "ging het natuurlijk alleen maar over hoe onze vrijheid en veiligheid onder druk staan. En daar moeten we soms ook maatregelen tegen nemen waarvan je op het eerste oog misschien zegt: 'Dat is niet heel liberaal'. Maar we moeten ook iedere keer weer opnieuw kijken naar hoe we invulling geven aan liberalisme en ons gedachtegoed." Dat leden daar nu actief een discussie over willen voeren "juich ik alleen maar toe".
'Echte gesprek voeren'
De initiatiefnemers willen het "echte gesprek voeren over onze normen en waarden, over waar voor ons de morele en bestuurlijke ondergrens ligt. Vanuit vrijheid, respect en fatsoen zullen we de komende tijd die grenzen omschrijven op het gebied van rechtvaardigheid, gelijkwaardigheid, sociale rechtvaardigheid, gelijke kansen, de scheiding van kerk en staat, vrijheid van meningsuiting en non-discriminatie".
De petitie, die is opgesteld door onder anderen de Groningse fractievoorzitter Ietje Jacobs en voormalig Tweede Kamerlid Pim van Strien, is al meer dan achthonderd keer ondertekend.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
12 uur geleden