Brandstofexporteurs verschepen schadelijke brandstof naar Afrika
DEN HAAG (ANP) - Nederlandse bedrijven exporteren op grote schaal schadelijke brandstoffen naar landen in West-Afrika. Daardoor wordt de bevolking van die landen blootgesteld aan schadelijke stoffen die kanker kunnen veroorzaken. Het gaat bijvoorbeeld om benzeen, zwaveldioxide en fijnstof. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die de kwestie liet onderzoeken door TNO, wil dat er snel een einde komt aan deze praktijken, zo wordt bevestigd na eerdere berichtgeving door Trouw.
De samenstelling van de benzine die naar Afrika gaat, verschilt met de Europese standaard. Daardoor is deze benzine veel schadelijker voor mens en milieu. De benzine leidt er ook toe dat onderdelen in auto's zoals roetfilters en katalysatoren eerder stuk gaan, waardoor er nog meer schadelijke stoffen vrijkomen.
De werkwijze van de exporterende bedrijven, die overigens niet bij naam worden genoemd, is volgens de ILT in strijd met de zorgplicht voor stoffen en mengsels uit de Wet milieubeheer. De toezichthouder gaat de in Nederland opererende bedrijven op de kwestie aanspreken, om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van de brandstoffen die naar Afrika gaan ook voldoen aan de Europese standaard om milieu- en gezondheidsschade te voorkomen.
Zorgwekkend
Inspecteur-generaal Jan van den Bos van de ILT noemt de bevindingen zorgwekkend. Hij vraagt zich af of marktpartijen uit eigen beweging schonere brandstoffen gaan leveren. "Vanuit het oogpunt van de producentenverantwoordelijkheid zijn we in gesprek met de producenten", zegt hij.
Uit eerder onderzoek bleek al dat brandstofexporteurs met de uitvoer naar Afrika de randen van de wet opzoeken. Het onderzoek van nu toont ook de daadwerkelijke gevolgen.
Voertuigen
Sowieso rijden er in Afrika relatief veel auto's en busjes die eerder door Europa werden afgedankt, concludeerde de ILT eerder al. De voertuigen die naar Afrika worden verscheept stoten doorgaans meer uit en hebben meestal een ongeldige APK. Vaak zijn er ook problemen met de katalysator of het roetfilter.
Meer dan 80 procent van de voertuigen die worden geëxporteerd, zijn sinds het begin van dit jaar niet meer welkom in vijftien West-Afrikaanse landen. Ook stellen deze landen andere eisen aan de kwaliteit van de brandstoffen, wat een positief effect heeft op de luchtkwaliteit.
Meer uit Financieel
STRAATSBURG (ANP) - Het Europees Parlement heeft dinsdag ingestemd met nieuwe veiligheidsregels voor speelgoed. De EU-lidstaten waren daar al eerder mee akkoord gegaan. Deze regels moeten kinderen beter beschermen tegen gevaarlijk speelgoed.
18 minuten geledenPARIJS (ANP/RTR) - Openbaar aanklagers in Frankrijk hebben een onderzoek geopend naar eBay. Via die Amerikaanse onlinemarktplaats zouden illegale producten worden verkocht.
42 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlanders hebben tot nu toe iets minder aankopen gedaan in aanloop naar Black Friday en Cyber Monday dan vorig jaar. Dit meldt iDEAL, dat de cijfers rond het koopjesfestijn dagelijks bijhoudt.
1 uur geledenBRUSSEL (ANP/BELGA) - Reizigers in België ondervinden woensdag opnieuw veel hinder van een nationale stakingsdag. Op luchthaven Brussels Airport zijn alle vertrekkende en veel aankomende vluchten geschrapt. Treinreizigers hebben dinsdag al te maken met treinuitval door stakingen. Maandag zorgden acties ook al voor overlast.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - In Nederland opstappende passagiers op Schiphol worden benadeeld ten opzichte van overstappers op de luchthaven, vindt easyJet-directeur William Vet. De landendirecteur voor Nederland wijst op de sterk gestegen kosten voor het gebruik van de luchthaven en de Nederlandse vliegbelastingen. Die drukken zwaarder op vluchten voor vertrekkers vanuit Nederland.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Vakbond FNV noemt het grote banenverlies bij ABN AMRO "ronduit schokkend". Ook is het volgens FNV-bestuurder Arne Gorter "onbegrijpelijk dat een bank die jaar op jaar miljardenwinst boekt opnieuw op zo'n grote schaal in haar personeel wil snijden".
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO trakteert de werknemers op een "onaangename verrassing" met de mededeling dat de komende jaren duizenden banen worden geschrapt. Dat zegt onderhandelaar Arthur Bot van vakbond CNV. "Een massa-ontslag, vooral gedreven door winstgroei."
4 uur geleden