
Brancheclub vreest dat Nederlandse reders doelwit Houthi's worden
ROTTERDAM (ANP) - Nederlandse rederijen zijn bang ook doelwit te worden van aanvallen van Houthi-rebellen in de Rode Zee, omdat onder meer Nederland de aanvallen van afgelopen nacht op de Houthi's in Jemen heeft gesteund. Dit zegt directeur Annet Koster van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR). Na de aanval zeiden de rebellen uit Jemen namelijk dat ze hard zullen terugslaan.
Koster laat weten wel achter de aanval te staan van de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. "We juichen alle bescherming van de vrije doorvaart toe", zegt ze. Tegelijk zijn Nederlandse rederijen volgens haar wel bang voor vergeldingsacties van de Houthi's. "Een zeer kleine coalitie deed die aanvallen vannacht en de Houthi's zeiden dat dit consequenties kan hebben. Dit betekent dat Nederlandse schepen of schepen met een link met Nederland een verhoogd risico lopen."
Onder leiding van de VS heeft een aantal landen, waaronder Nederland, een beschermingsmissie opgezet in de Rode Zee, Operation Prosperity Guardian. Met deze missie is volgens Koster onlangs een grootschalige aanval afgewend waarbij 21 raketten en drones onklaar zijn gemaakt. Rederijen voelden zich iets veiliger met de bescherming, maar na de aanvallen op de Houthi's is dit veranderd, meldt Koster.
Extra beveiliging
Koster zegt verder dat de schepen die op dit moment wel door de Rode Zee varen doorgaans extra beveiliging aan boord hebben. Maar dat is volgens haar alleen nog mogelijk voor de rederijen die dit kort na het begin van de aanvallen vorige maand hadden aangevraagd. Bedrijven die nu nog extra beveiliging willen regelen, kunnen dat niet meer doen, stelt ze. Vrijdagmiddag spreekt ze met demissionair minister Geoffrey van Leeuwen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) over de situatie in de Rode Zee en de gevolgen voor de Nederlandse scheepshandel.
Onder meer schepen van de Nederlandse baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis varen om via Afrika om aanvallen van de Houthi's te vermijden. Ook buitenlandse containerrederijen als Maersk en Hapag-Lloyd mijden de Rode Zee.
Meer uit Financieel
HOOFDDORP (ANP) - Meer dan 16.000 Citroën-rijders in Nederland wachten nog steeds op een nieuwe airbag. Ze hebben van de fabrikant het advies gekregen niet meer de weg op te gaan om defecte airbags die bij een aanrijding kunnen ontploffen. De levering van nieuwe airbags gaat echter langzaam, waardoor het vervangen waarschijnlijk nog weken duurt.
15 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Het UWV gaat geen geld terugvorderen bij mensen die een te hoge arbeidsongeschiktheidsuitkering hebben ontvangen door fouten van de uitkeringsinstantie. Dat heeft demissionair minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken) vrijdag bekendgemaakt in een brief aan de Tweede Kamer. Afgelopen jaar kwam aan het licht dat het UWV bij de vaststelling van WIA-uitkeringen veel fouten heeft gemaakt.
17 minuten geledenRIYAD (ANP/BLOOMBERG) - Saudi-Arabië heeft vorige maand meer olie opgepompt dan afgesproken in de productiequota van olieverbond OPEC+, meldt het Internationaal Energie Agentschap (IEA) in een nieuw rapport. Gedurende de aanvallen over en weer tussen Israël en Iran maakten de Saudi's mogelijk haast met het exporteren van olie via de Perzische Golf om eventuele blokkades voor te zijn.
20 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Werknemers mogen niet meer zomaar worden ontslagen als hun bedrijf failliet gaat, als het aan staatssecretaris Teun Struycken (Rechtsbescherming) en minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) ligt. De demissionaire NSC-bewindsmannen hebben een wet in de maak die dat regelt. De ministerraad is vrijdag akkoord gegaan met de plannen.
51 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Nederland blijft achter bij andere landen op het gebied van innovatie. Om het tij te keren, heeft het kabinet vrijdag na de ministerraad een actieplan gepresenteerd. Het doel daarvan is om op termijn 3 procent van het bruto binnenlands product te investeren in onderzoek en ontwikkeling. Daarvoor is nog bijna 15 miljard euro aan publieke en private investeringen nodig.
1 uur geledenKAAPSTAD (ANP) - Shell mag maximaal vijf diepzeeboringen voor de westkust van Zuid-Afrika uitvoeren. Dat meldt Reuters op basis van een verklaring van het olie- en gasconcern. Eerdere pogingen van Shell om olie en gas te vinden langs de oostkust van het land werden nog belemmerd door rechtszaken. Zo zijn er onder meer zorgen over het onderwaterleven.
2 uur geledenSAN FRANCISCO (ANP/BLOOMBERG) - Levi Strauss heeft al meer dan de helft van alle spijkerkleding voor de Amerikaanse markt die het jeansmerk dit jaar nodig denkt te hebben, geïmporteerd in de Verenigde Staten. Dat zei financieel topman Harmit Singh in een toelichting op de tweedekwartaalcijfers.
3 uur geleden