Bram Moszkowicz mag niet terugkeren als advocaat
UTRECHT (ANP) - Bram Moszkowicz mag niet terugkeren als advocaat. Dat oordeelde het hof van discipline maandag. Tegen deze beslissing is nu geen beroep mogelijk. Over ten minste een jaar zou de voormalige advocaat wel weer een nieuwe poging kunnen wagen, maar hij heeft al laten weten dat niet te doen.
Moszkowicz werd in 2013 geschrapt van het tableau. Sinds begin vorig jaar probeerde hij terug te keren in zijn oude vak. De Orde van Advocaten wees zijn verzoek in eerste instantie af. Tegen deze beslissing is de gewezen raadsman in beroep gegaan. Het hof van discipline - waarin rechters en advocaten zitting hebben - heeft nu ook het beklag van Moszkowicz afgewezen.
"Het hof vindt dat mr. Moszkowicz niet op overtuigende wijze heeft laten zien dat hij zijn gedrag blijvend heeft veranderd en hij heeft daar geen overtuigende waarborgen voor gegeven." Het hof acht nieuwe schendingen van de beroepsregels daarom niet uitgesloten.
Waarschuwingen
De telg uit de beroemde advocatenfamilie werd in 1985 beëdigd. In de jaren die volgden, ontving hij meerdere waarschuwingen en berispingen. Hij werd geschrapt omdat hij onder meer grote contante bedragen had aangenomen en cliënten onvoldoende had bijgestaan.
Moszkowicz ging failliet, maar zijn financiën zijn nu weer helemaal op orde, vertelde hij het hof begin dit jaar. Echter, "het hof rekent mr. Moszkowicz aan dat hij niet uit eigen beweging transparant is geweest over zijn financiële situatie. Vooral, omdat schending van regels op het gebied van de financiële integriteit een van de belangrijkste redenen was om hem in 2013 te schrappen als advocaat."
Adviseur
Moszkowicz werkt nu als adviseur bij Hoogervorst Strafadvocatuur in Hilversum, het kantoor van zijn partner. Hij wilde hier aan de slag als advocaat, maar dat gaat niet meer. Het voelt alsof hij levenslang heeft gekregen, liet hij maandag weten. "Ik zal mij nu beraden op mijn toekomst en mijn aandacht en energie op iets anders richten."
Bij de inhoudelijke behandeling om terug te keren als advocaat zei hij - mede gezien zijn leeftijd - dat er nog weinig kansen voor hem openliggen. "Het recente verleden heeft geleerd dat ik niet overal aan de bak kan komen. Ik wil gewoon mijn boterham verdienen." Naar zijn zeggen was hij er helemaal klaar voor om terug te keren in zijn oude vak, waarvoor hij zoveel passie koestert. "Het is mij duidelijk, dat een tweede kans mij niet wordt vergund. Dat betekent, dat ik geen toga meer zal dragen."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
13 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
18 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
18 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
1 dag geleden