Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Brabantse intensivisten waarschuwen minister in brandbrief

Brabantse intensivisten waarschuwen minister in brandbrief

DEN BOSCH (ANP) - Een groep intensivisten van Brabantse ziekenhuizen heeft een brandbrief geschreven over de situatie op de intensive cares. De artsen waarschuwen dat "de Nederlandse bevolking niet lijkt te beseffen hoe dicht we ons momenteel bevinden bij het moment dat de grens van onze ic-capaciteit bereikt wordt". Een woordvoerder van het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg bevestigt berichtgeving hierover van de NOS.

In de brief, ondertekend door tien intensivisten van ziekenhuizen in Brabant en een in Weert (Limburg), staat dat de werklast op de intensive cares "al maanden enorm is" en dat ziekenhuispersoneel aangeeft "dit niet veel langer vol te houden". De brief is gericht aan het ministerie van Volksgezondheid, het bestuur van het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ) en het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).

De intensivisten roepen coronaminister Hugo de Jonge en voorzitter van het LNAZ Ernst Kuipers op zich "samen met ons voor te bereiden op de scenario's die gaan ontstaan als we daadwerkelijk de zorg niet meer kunnen leveren". De brief dateert van vrijdag 23 april.

Versoepelingen

Het kabinet kondigde afgelopen dinsdag een reeks versoepelingen van de coronamaatregelen aan, zoals een gedeeltelijke opening van de terrassen en het schrappen van de avondklok. In de dagen daarna steeg het aantal nieuwe coronabesmettingen en donderdag maakte het aantal coronapatiënten op de ic's de grootste stijging in twee weken door.

Zaterdag nam het aantal coronapatiënten in de ziekenhuizen juist flink af. Volgens het LCPS geeft die daling "enige verlichting van de druk".

Meer uit Gezond

Wetenschapper: gevoel urgentie over corona verschilde ook bij ons

DEN HAAG (ANP) - De urgentie van de coronapandemie werd niet overal even duidelijk gevoeld. Ook bij wetenschappers liepen de inschattingen van de ernst van de situatie aanvankelijk uiteen, zei epidemioloog Amrish Baidjoe tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.

7 uur geleden
RIVM zag al vroeg dat corona-uitbraak veel groter was dan gedacht

DEN HAAG (ANP) - Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zag al vroeg dat de uitbraak van het coronavirus in de Chinese provincie Wuhan een stuk groter was dan China beweerde. Modelleurs van het RIVM constateerden dat door gegevens van lokale Chinese gezondheidsdiensten en andere Aziatische landen te analyseren, zei hoofdmodelleur Infectieziekten Jacco Wallinga tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie over het virus.

2 dagen geleden
Volgende coronaverhoorweek trapt af met Diederik Gommers

DEN HAAG (ANP) - Diederik Gommers is volgende week maandag als eerste aan de beurt in een nieuwe verhoorweek door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij was tijdens de pandemie lid van het Outbreak Management Team, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care en afdelingshoofd Intensive Care in het Erasmus MC. De verhoorweek staat in het teken van impact op de zorg.

5 dagen geleden
Rutte: Nederland ontsnapte in coronatijd maar net aan code zwart

DEN HAAG (ANP) - Nederland is tijdens de coronapandemie "door het oog van de naald gekropen" waar het gaat om het overeind houden van de ziekenhuiszorg. Code zwart kon maar net aan worden afgewend, "ook met dank aan Duitsland", zei oud-premier Mark Rutte in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

5 dagen geleden
Coronacrisis riep ook in kabinet 'grote emoties' op, zegt Rutte

DEN HAAG (ANP) - De coronacrisis riep, zeker in de beginfase in het voorjaar van 2020, ook in het kabinet "grote emoties" op. Dat zei toenmalig minister-president Mark Rutte vrijdag tijdens zijn eerste verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

5 dagen geleden
Schoof: onvoldoende energie gestopt in bereiken coronacritici

DEN HAAG (ANP) - De overheid heeft de groep mensen die kritisch waren op het corona- en vaccinatiebeleid niet weten te bereiken. Dat zei Dick Schoof, toen topambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, tegen de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is er onvoldoende energie gestoken in het contact met die groep, ook wel 'wappies' genoemd.

5 dagen geleden
Geen alternatief voor aanvankelijke aanpak corona, zegt Schoof

DEN HAAG (ANP) - Er was "geen alternatief" voor de manier waarop het kabinet in de beginfase van de coronacrisis beslissingen nam. Dat heeft Dick Schoof, destijds de hoogste ambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, gezegd tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.

5 dagen geleden