Brabantse burgemeesters: carnaval klein maar des te intenser
DEN BOSCH (ANP) - Carnaval 2022 zal niet zoals andere edities zijn. "Maar na bijna twee jaar van soberheid en afstand, zal het feestje, hoe klein ook, misschien wel des te intenser zijn." Dat stellen enkele Brabantse burgemeesters samen met plaatselijke afdelingen van Koninklijke Horeca Nederland in een verklaring, gericht aan alle Brabanders. Ook de Brabantse Carnavals Federatie ondertekende de boodschap.
Zorgminister Ernst Kuipers roept carnavalsvierders op er rekening mee te houden dat het coronavirus nog "verre van" weg is. "Vier het in je eigen omgeving, ga lekker naar het café, maar mijd grote menigten", is zijn dringende advies. Dat geldt helemaal voor mensen in risicogroepen.
"Maak er iets moois van en let een beetje op elkaar", stellen de ondertekenaars na de persconferentie van Kuipers. Dankzij de huidige versoepelingen kunnen we "toch iets van dat feestgevoel met elkaar gaan delen. En dat gaan we zoveel mogelijk lokaal doen, als Brabanders onder elkaar".
"Carnaval dit jaar wordt dus een kleiner feestje, primair in de horeca. Laten wij er met elkaar op een goede manier van gaan genieten. Er kan weer meer maar we moeten ons wel blijven bedenken dat dat alleen maar kan, als we ons houden aan de regels die er zijn." Onder de ondertekenaars zijn de burgemeesters van Den Bosch, Eindhoven en Tilburg (in hun hoedanigheid als voorzitter van hun veiligheidsregio).
Meer uit Binnenland
SCHIEDAM (ANP) - Er is opnieuw een jong kind uit een openstaand raam gevallen. Dit keer gaat het om een kindje van 1,5 jaar oud. De dreumes viel vanaf de derde verdieping op de Van Heuven Goedhartstraat in Schiedam en is met spoed naar het ziekenhuis vervoerd.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Op diverse trajecten rijden maandag en dinsdag minder treinen, maar de impact daarvan is volgens de NS beperkt. Het gaat voornamelijk om trajecten in de Randstad.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Door de hevige regenbuien afgelopen nacht is er bij Amsterdam rioolwater in het buitenwater terechtgekomen. Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht raadt mensen daarom de komende dagen af om in een groot aantal gemeenten in Noord-Holland in open water te gaan zwemmen. Direct contact met water kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals last van maag en darmen.
4 uur geledenVELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."
4 uur geledenHOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.
4 uur geledenTILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.
5 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte en het noodweer van zaterdag- op zondagnacht zorgen voor problemen op het spoor, maar het is nog onduidelijk wat de invloed daarvan is op de dienstregeling van maandag en dinsdag. Dat meldt een woordvoerder van de NS. "Treinen moeten wel naar een onderhoudslocatie kunnen en dat is op sommige plekken nu een probleem."
7 uur geleden