Brabantse burgemeesters: carnaval klein maar des te intenser
DEN BOSCH (ANP) - Carnaval 2022 zal niet zoals andere edities zijn. "Maar na bijna twee jaar van soberheid en afstand, zal het feestje, hoe klein ook, misschien wel des te intenser zijn." Dat stellen enkele Brabantse burgemeesters samen met plaatselijke afdelingen van Koninklijke Horeca Nederland in een verklaring, gericht aan alle Brabanders. Ook de Brabantse Carnavals Federatie ondertekende de boodschap.
Zorgminister Ernst Kuipers roept carnavalsvierders op er rekening mee te houden dat het coronavirus nog "verre van" weg is. "Vier het in je eigen omgeving, ga lekker naar het café, maar mijd grote menigten", is zijn dringende advies. Dat geldt helemaal voor mensen in risicogroepen.
"Maak er iets moois van en let een beetje op elkaar", stellen de ondertekenaars na de persconferentie van Kuipers. Dankzij de huidige versoepelingen kunnen we "toch iets van dat feestgevoel met elkaar gaan delen. En dat gaan we zoveel mogelijk lokaal doen, als Brabanders onder elkaar".
"Carnaval dit jaar wordt dus een kleiner feestje, primair in de horeca. Laten wij er met elkaar op een goede manier van gaan genieten. Er kan weer meer maar we moeten ons wel blijven bedenken dat dat alleen maar kan, als we ons houden aan de regels die er zijn." Onder de ondertekenaars zijn de burgemeesters van Den Bosch, Eindhoven en Tilburg (in hun hoedanigheid als voorzitter van hun veiligheidsregio).
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - In een groot deel van Nederland is om 12.00 uur code oranje ingegaan wegens extreme hitte. De weerwaarschuwing werd maandag al aangekondigd en geldt vooralsnog tot vrijdag 08.00 uur.
13 minuten geledenZWOLLE (ANP) - Ondiep grondwater is op veel meer plekken vervuild met stoffen die niet in het drinkwater thuishoren dan tot nu toe werd aangenomen. Het gaat onder meer om bestrijdingsmiddelen, medicijnen, PFAS en nutriënten. Dat blijkt uit vijf jaar meten met een nieuw meetnet in grondwaterbeschermingsgebieden, meldt drinkwaterbedrijf Vitens.
37 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Het treinverkeer is weer volledig opgestart na de landelijke ov-staking eerder op de dag, zegt een woordvoerster van de NS. Het openbaar vervoer lag plat van 04.00 uur tot 08.00 uur. De treinen rijden inmiddels weer volgens de dienstregeling, aldus de woordvoerster.
1 uur geledenGORINCHEM (ANP) - De politie heeft dinsdag zes mensen aangehouden in het onderzoek naar stemfraude bij de gemeenteraadsverkiezingen in Gorinchem, meldt het Openbaar Ministerie woensdag. De personen zijn tussen de 20 en 65 jaar oud en worden verdacht van valsheid in geschrifte en het medeplegen van het ronselen van stemmen.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De discussie over agenten die informatie bekeken in de zaak over de vermoorde Lisa is voor de familie van het slachtoffer "tergend". Dat zei advocaat Wendy van Egmond woensdagochtend in de rechtbank in Amsterdam tijdens een voorbereidende zitting in de zaak tegen verdachte Chris Jude (23).
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het openbaar vervoer in Amsterdam rijdt sinds 10.00 uur weer volgens de dienstregeling. Dat laat een woordvoerder van de Amsterdamse vervoerder GVB weten. Eerder verwachtte het GVB tot het middaguur nodig te hebben voordat alles weer normaal zou rijden. Tot 08.00 uur reden er geen metro's, trams en bussen in Amsterdam als gevolg van de staking in het openbaar vervoer.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - De stakingsactie van woensdagochtend in het openbaar vervoer is geslaagd, stelt Henri Janssen van FNV Spoor. In een korte terugblik op de ochtend concludeerde hij dat de actiebereidheid in de ov-sector groot is.
2 uur geleden