Bouwsector: verdere stappen om PFAS nodig
NIEUWEGEIN (ANP) - De verruiming van de wettelijke PFAS-norm door het kabinet vormt een eerste, betekenisvolle stap voor de bouwsector. Het is nu zaak dat minister Stientje van Veldhoven van Milieu en Wonen vervolgstappen zet, schrijft branchevereniging Bouwend Nederland.
Veel bouwprojecten kwamen stil te liggen toen de landelijke norm voor de schadelijke chemische stoffen in de grond eerder dit jaar op 0,1 microgram per kilo werd gesteld. Het vooruitzicht dat dit werk weer verder kan, stemt Bouwend Nederland-voorzitter Maxime Verhagen positief. "We moeten echter zeer alert blijven of de gedane voorspelling door de minister in de praktijk ook echt uitkomt."
Verhagen gaat ervan uit dat de minister verdere aanpassingen doet als wetenschappelijk onderzoek aantoont dat dit kan, of als blijkt dat te veel bouwprojecten stil blijven liggen.
Makelaarsvereniging NVM is blij met de nieuwe normering, waarmee "belemmeringen worden weggenomen in de eerste schakel van het bouwproces". "Wanneer er nu ook een passend antwoord wordt gevonden op het stikstofvraagstuk, dan kunnen we weer echt vooruitkijken", aldus NVM-voorzitter Onno Hoes.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
21 uur geleden