Bossche coronahoester 10 weken de gevangenis in
DEN BOSCH (ANP) - De 28-jarige Bosschenaar Walter K. heeft woensdag van de politierechter in Den Bosch tien weken cel gekregen, waarvan twee voorwaardelijk. K. hoestte mensen in een rij voor een coffeeshop in het gezicht en bespuugde een agent die hem daarop aansprak. "Pas op, corona, corona!", riep K. daarbij. De rechter noemde het 'shockerend'.
De dakloze man stond in de rij voor een coffeeshop in de avond na de persconferentie waarin de minister aankondigde dat alle horeca werd gesloten in verband met de uitbraak van het coronavirus. Hij stond toen, aldus een wijkagent, provocerend in de richting van gezichten van andere mensen in de rij te hoesten. De agent haalde K. uit de rij en stuurde hem weg. Toen K. later terugkwam en hij werd aangehouden, spuugde en hoestte hij de agent in zijn gezicht.
De Bosschenaar zei dat hij het als grap deed. "Ik wist toen helemaal niet hoe serieus corona was. Ik dacht toen nog dat het een griepje was. Ik volg het nieuws nooit zo." Hij ontkende dat hij de agent bespuugde en schopte. De man werd bij de rechtbank in Den Bosch in verband met maatregelen rond het virus gehoord via een videoverbinding. Zijn advocaat was via de telefoon verbonden met de rechtszaal.
Verstoring openbare orde
Walter K. is veroordeeld voor verstoring van de openbare orde, verzet bij zijn aanhouding, bedreiging met zware mishandeling, mishandeling door de agent te schoppen en voor belediging. De officier van justitie, die het gedrag 'laag bij de grond’ noemde, had drie maanden geëist. De officier: "In de huidige crisis moeten we een stevig signaal maken dat dit gedrag niet getolereerd wordt." De politierechter oordeelde dat de straf dat signaal moet afgeven. "We leven in een uitzonderlijke situatie en daar maakte u misbruik van. Dat maakt dat de normale richtlijnen niet van toepassing zijn. Die zijn hier niet voor geschreven."
Inmiddels hebben zich ettelijke vergelijkbare incidenten voorgedaan, waaruit meerdere rechtszaken zijn voortgekomen. De politierechter in Den Haag legde vrijdag tien weken cel op, waarvan twee voorwaardelijk. In die zaak hoestte een man twee agenten in het gezicht en zei dat hij besmet was. In Utrecht zijn deze week ook al twee mensen veroordeeld; één kreeg vier weken cel, de ander veertig uur taakstraf.
Meer uit Binnenland
GRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
2 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
8 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
10 uur geledenHOUTEN (ANP) - De hoogste temperatuur voor juni ooit in Nederland is vrijdagmiddag gemeten. Om 14.40 uur werd het in Eindhoven 38,2 graden, meldt Weeronline. Het vorige record voor juni stond op 37,9 graden en werd gemeten op 27 juni 1947 in Venlo. In het Limburgse Horst tikte de thermometer vrijdagmiddag ook de 38 graden aan.
12 uur geleden