Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Boskalis: duur blokkade Suezkanaal nog groot vraagteken

Boskalis: duur blokkade Suezkanaal nog groot vraagteken

PAPENDRECHT (ANP) - Het is nog altijd niet duidelijk hoelang het gaat duren om het containerschip dat het Suezkanaal blokkeert los te krijgen. Dat zei een woordvoerder van maritiem bedrijf Boskalis, dat via zijn dochteronderneming Smit Salvage assisteert bij het verhelpen van de opstopping. Wel begint zich een plan van aanpak af te tekenen om de 400 meter lange Ever Given los te trekken.

De Ever Given kwam eerder deze week diagonaal te liggen in het Egyptische kanaal, mogelijk door sterke wind. De zijkanten van het kanaal zijn minder diep dan de vaargeul in het midden, waardoor de voor- en achterkant vast is komen te zitten.

Boskalis-dochter Smit Salvage mikt op een dubbele aanpak. De grond onder de boeg van het schip moet waar mogelijk worden weggegraven. Tegelijkertijd moet brandstof uit het schip worden gepompt om het vaartuig lichter te maken. Donderdag is er al een technische inspectie van de Ever Given geweest.

Een zegsman van Boskalis legt uit dat er nog een aantal onzekerheden zijn. Zo moet nog blijken hoe ver baggerschepen onder het vastgeraakte schip kunnen reiken om grond weg te halen. Ook de bodemsoort onder de Ever Given is nog een groot vraagteken.

"Zand spoelt snel weg, dat zou gunstig zijn. Je kunt het vergelijken met een kuil graven op het strand. Als er dan een golf overheen gaat, spoelt het snel weg. Maar bij kleiachtige grond kun je graven wat je wil, maar de grond ernaast blijft staan", zegt de woordvoerder. "Maar de bodem is zelden een homogene laag. Je kunt niet zeggen: dit hele stuk van een kanaal heeft dit type bodem".

Het is ook nog de vraag waar en wanneer het team van Smit Salvage vaartuigen kan vinden voor de klus. Onder andere voor het wegpompen van brandstof zoekt het bedrijf naar een geschikt schip, en dan is het nog de vraag waar die brandstof zolang opgeslagen kan worden. Ook zou het voor het rechttrekken van het containerschip beter zijn om sleepboten met meer vermogen te hebben dan de vaartuigen die nu aan de zuidkant van de Ever Given liggen.

De adviseur van de Egyptische regering voor zeehavens, Mohab Mamish, toonde zich zekerder over de tijd die het nog kost om de blokkade te verhelpen. Tegen persbureau AFP zei hij dat schepen "binnen 48 tot 72 uur weer kunnen varen". "Ik heb ervaring met meerdere reddingsoperaties en als voormalig topman van de Suez Canal Authority ken ik iedere centimeter van het kanaal", zo voegde Mamish daar aan toe.

Meer uit Financieel

Mark Harbers nieuwe voorzitter raad van commissarissen ProRail

UTRECHT (ANP) - Voormalig minister en staatssecretaris Mark Harbers wordt de nieuwe voorzitter van de raad van commissarissen van spoorbeheerder ProRail. Hij neemt per 2 juli volgend jaar de functie over van Hans Alders, die dan na twaalf jaar zijn maximale zittingstermijn heeft bereikt.

58 minuten geleden
Chipbedrijf Broadcom zakt op Wall Street na kwartaalcijfers

NEW YORK (ANP) - Broadcom stond vrijdag bij de dalers op de aandelenbeurzen in New York. De chipfabrikant boekte afgelopen kwartaal een recordomzet en zag de winst bijna verdubbelen. Ook gaf het bedrijf een sterke verwachting af voor het huidige kwartaal, waarin de verkoopopbrengst van de AI-chips van Broadcom zal verdubbelen. Wel waarschuwde het bedrijf voor lagere winstmarges op AI-chips. Het aandeel verloor daarop ruim 7 procent.

1 uur geleden
LTO 'schrikt niet' van landbouwvisie in rapport Wennink

DEN HAAG (ANP) - LTO-voorzitter Ger Koopmans "schrikt niet" van de uitspraken die Peter Wennink doet over de veehouderij in zijn rapport over toekomstige welvaart. "Scherpe woorden dragen goede antwoorden. Met onze 'bouwsteen stikstof' hebben wij het perfecte antwoord op zijn oproep", zegt de voorman van de boerenorganisatie tegen het ANP. Wennink schrijft in zijn rapport dat de landbouw, en dan vooral de veehouderij, voor het grootste deel van de stikstofneerslag in natuurgebieden zorgt.

2 uur geleden
Alle pakketjes van buiten de EU worden 3 euro duurder

BRUSSEL (ANP) - Het wordt duurder om pakketjes van buiten de EU te kopen. Op elk pakketje dat bij onder meer Chinese webshops wordt gekocht, moeten consumenten vanaf juli 3 euro aan invoertarief betalen. Dat hebben de EU-ministers van Financiën vrijdag besloten. Nu hoeven consumenten pas invoerrechten te betalen als het gaat om een pakket van minimaal 150 euro.

4 uur geleden
Wennink: boodschap uit rapport is bij politieke partijen geland

DEN HAAG (ANP) - Peter Wennink zegt dat veel politieke partijen zijn waarschuwingen over de toekomstige welvaart van Nederland serieus nemen. De voormalige topman van chipmachinemaker ASML stelde in een rapport dat de komende tien jaar minstens 150 miljard euro extra moet worden geïnvesteerd om productiever te worden en de economische groei op peil te houden. Daarvoor zijn snelle ingrepen en moeilijke keuzes nodig, schreef Wennink.

4 uur geleden
Ondernemers verwelkomen advies Wennink en herkennen zorgen

DEN HAAG (ANP) - Ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland verwelkomen het vrijdag verschenen advies van Peter Wennink. Zij herkennen "de zorgen, knelpunten, kansen, oplossingsrichtingen en urgentie" die Wennink benoemt in zijn rapport met aanbevelingen om de toekomstige welvaart veilig te stellen.

4 uur geleden
Aannemers: fiscus legt bouwers naheffingen op voor zzp'ers

VEENENDAAL (ANP) - De Belastingdienst heeft meerdere ondernemingen in de bouw- en infrasector naheffingen opgelegd vanwege de handhaving op schijnzelfstandigheid, meldt Aannemersfederatie Nederland (AFNL). Volgens de brancheorganisatie lopen de naheffingen uiteen van ongeveer 1 miljoen tot 10 miljoen euro.

5 uur geleden