Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Boskalis: duur blokkade Suezkanaal nog groot vraagteken

Boskalis: duur blokkade Suezkanaal nog groot vraagteken

PAPENDRECHT (ANP) - Het is nog altijd niet duidelijk hoelang het gaat duren om het containerschip dat het Suezkanaal blokkeert los te krijgen. Dat zei een woordvoerder van maritiem bedrijf Boskalis, dat via zijn dochteronderneming Smit Salvage assisteert bij het verhelpen van de opstopping. Wel begint zich een plan van aanpak af te tekenen om de 400 meter lange Ever Given los te trekken.

De Ever Given kwam eerder deze week diagonaal te liggen in het Egyptische kanaal, mogelijk door sterke wind. De zijkanten van het kanaal zijn minder diep dan de vaargeul in het midden, waardoor de voor- en achterkant vast is komen te zitten.

Boskalis-dochter Smit Salvage mikt op een dubbele aanpak. De grond onder de boeg van het schip moet waar mogelijk worden weggegraven. Tegelijkertijd moet brandstof uit het schip worden gepompt om het vaartuig lichter te maken. Donderdag is er al een technische inspectie van de Ever Given geweest.

Een zegsman van Boskalis legt uit dat er nog een aantal onzekerheden zijn. Zo moet nog blijken hoe ver baggerschepen onder het vastgeraakte schip kunnen reiken om grond weg te halen. Ook de bodemsoort onder de Ever Given is nog een groot vraagteken.

"Zand spoelt snel weg, dat zou gunstig zijn. Je kunt het vergelijken met een kuil graven op het strand. Als er dan een golf overheen gaat, spoelt het snel weg. Maar bij kleiachtige grond kun je graven wat je wil, maar de grond ernaast blijft staan", zegt de woordvoerder. "Maar de bodem is zelden een homogene laag. Je kunt niet zeggen: dit hele stuk van een kanaal heeft dit type bodem".

Het is ook nog de vraag waar en wanneer het team van Smit Salvage vaartuigen kan vinden voor de klus. Onder andere voor het wegpompen van brandstof zoekt het bedrijf naar een geschikt schip, en dan is het nog de vraag waar die brandstof zolang opgeslagen kan worden. Ook zou het voor het rechttrekken van het containerschip beter zijn om sleepboten met meer vermogen te hebben dan de vaartuigen die nu aan de zuidkant van de Ever Given liggen.

De adviseur van de Egyptische regering voor zeehavens, Mohab Mamish, toonde zich zekerder over de tijd die het nog kost om de blokkade te verhelpen. Tegen persbureau AFP zei hij dat schepen "binnen 48 tot 72 uur weer kunnen varen". "Ik heb ervaring met meerdere reddingsoperaties en als voormalig topman van de Suez Canal Authority ken ik iedere centimeter van het kanaal", zo voegde Mamish daar aan toe.

Meer uit Financieel

VS werken aan alternatieven voor importheffingen, meldt Bloomberg

WASHINGTON (ANP) - De Amerikaanse regering werkt aan alternatieve plannen voor de importheffingen van president Donald Trump, voor het geval het Hooggerechtshof de meeste heffingen ongeldig verklaart. De VS willen die dan zo snel mogelijk vervangen door andere opties, melden ingewijden aan persbureau Bloomberg.

13 uur geleden
Bedrijfsleven België: honderden miljoenen aan schade door staking

BRUSSEL (ANP/BELGA) - Het bedrijfsleven in België verwacht dat de schade door de driedaagse staking volgende week door Belgische vakbonden honderden miljoenen euro's zal bedragen. Dit meldt het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), de grootste werkgeversorganisatie van België, na een rondvraag onder sectoren en bedrijven.

16 uur geleden
Eigenaar Daily Mail sluit deal voor overname Britse Telegraph

LONDEN (ANP/RTR/AFP) - Het Britse mediabedrijf DMGT, eigenaar van de krant Daily Mail, heeft een deal gesloten om zijn concurrent The Telegraph over te nemen. Daarmee is volgens het mediabedrijf 500 miljoen pond gemoeid, zo'n 568 miljoen euro. Met de overname kan DMGT een van de grootste rechtse mediagroepen in het Verenigd Koninkrijk worden.

17 uur geleden
Reuters: moederbedrijf Nexperia verzocht ingreep in te trekken

AMSTERDAM (ANP/RTR) - Het Chinese moederbedrijf van Nexperia heeft Nederland verzocht de ingreep door demissionair minister Vincent Karremans (Economische Zaken) bij de Nijmeegse chipmaker terug te draaien. Persbureau Reuters heeft hierover documenten ingezien.

19 uur geleden
FNV wil dat formerende partijen 'buffelboete' definitief stoppen

UTRECHT (ANP) - FNV wil dat de formerende partijen definitief een einde maken aan de zogenoemde 'buffelboete', een samenloop van belastingmaatregelen die ervoor zorgt dat mensen met een laagbetaalde deeltijdbaan meer belasting zijn gaan betalen. Demissionair minister Eelco Heinen (Financiën) heeft toegezegd de maatregelen te schrappen, onder druk van de Tweede Kamer. Maar de vakbond wil zeker weten dat de maatregel niet meer terugkomt en roept partijen op dit ook in het regeerakkoord te zetten.

21 uur geleden
Wall Street sluit hoger door hoop op nieuwe renteverlaging Fed

NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn vrijdag met winsten gesloten na de verliezen een dag eerder. De stemming onder beleggers op Wall Street kreeg vooral steun van hernieuwde hoop dat de Amerikaanse centrale bank de rente verder gaat verlagen om de economie te stimuleren. Ook werden de zorgen over de grote AI-investeringen en de sterk gestegen waarderingen van techbedrijven even aan de kant geschoven.

1 dag geleden
Luxebedrijf LVMH steekt miljoenen in verlieslijdende Le Parisien

PARIJS (ANP/BLOOMBERG) - Het Franse luxeconcern LVMH, moederbedrijf van onder meer Louis Vuitton en Christian Dior, investeert tot 150 miljoen euro in de verlieslijdende krant Le Parisien. LVMH is eigenaar van Le Parisien en bezit bijvoorbeeld ook zakenkrant Les Echos en weekblad Paris Match.

1 dag geleden