Borstkanker geconstateerd bij chef de mission Esther Vergeer
ARNHEM (ANP) - Bij oud-rolstoeltennisster Esther Vergeer (38), chef de mission van TeamNL voor de Paralympische Spelen van Tokio 2020, is onlangs borstkanker geconstateerd. Dat maakte sportkoepel NOC*NSF woensdagmiddag bekend.
"Dit nieuws komt bij ons allemaal hard aan", laat Maurits Hendriks, technisch directeur van NOC*NSF, weten. "Wij hebben Esther alle mogelijke steun toegezegd bij het traject dat zij nu in gaat. Wij kijken samen met haar hoe we met de inzet van goede ondersteuning en back-up de werkzaamheden gericht op de uitzending van TeamNL zo goed mogelijk voort kunnen zetten."
Vergeer maakte bij de Paralympische Winterspelen in 2018 in Zuid-Korea haar debuut als chef de mission. "Ik heb geen goed nieuws: er is bij mij borstkanker ontdekt", meldt de viervoudig para-olympiër zelf. "Dat betekent dat ik me de komende tijd zal moeten richten op de behandeling en genezing hiervan. Tegelijkertijd hoop ik op diverse fronten ook zoveel mogelijk 'gewoon’ door te blijven werken. Alleen al omdat ik niet de hele dag bezig wil zijn met ziek zijn; ik hoop op die manier ook de nodige positieve energie te krijgen. Energie die ik juist nu goed kan gebruiken."
Zware tijd
Vergeer, die zeven jaar geleden haar zeer succesvolle carrière als rolstoeltennisster beëindigde, beseft dat ze een heel zware tijd tegemoet gaat. "Er zullen ongetwijfeld momenten zijn dat ik pas op de plaats moet maken en voor mijn gezondheid moet kiezen. Met de steun van mijn gezin, mijn familie en mijn collega’s bij de Esther Vergeer Foundation, NOC*NSF en het ABN AMRO World Wheelchair Tennis Tournament, ben ik ervan overtuigd dat ik me hier doorheen sla."
De erelijst van Vergeer telt onder meer zeven paralympische titels waarvan vier in het enkelspel en drie in het dubbelspel. Ook won ze tientallen grandslamstitels. Na een ongeslagen reeks van 470 partijen besloot Vergeer in februari 2013 te stoppen.
Meer uit Sport
WAVER (ANP) - De hockeyers van Oranje hebben in de Pro League gelijkgespeeld tegen koploper België. Lang stond de ploeg van bondscoach Jeroen Delmee op voorsprong in Waver, maar zeven minuten voor tijd maakte Tom Boon gelijk: 2-2. Vervolgens verloor Oranje de shoot-outserie.
5 uur geledenLONDEN (ANP) - De Nederlandse tennissters ontbreken dit jaar na Roland Garros ook in het enkelspel van Wimbledon. Suzan Lamens was als laatste tennisster actief in de kwalificaties van het Engelse grandslamtoernooi, maar ze strandde in de tweede ronde. De 26-jarige Zuid-Hollandse verloor in drie sets van Elena Pridankina uit Rusland: 5-7 6-4 3-6.
13 uur geledenLAUSANNE (ANP/DPA) - Alle sporters krijgen voortaan 10.000 dollar (bijna 9000 euro) voor hun deelname aan de Olympische Spelen. Dat is bekendgemaakt na een vergadering van het Internationaal Olympisch Comité (IOC) in Lausanne, waar het hoofdkantoor van de sportkoepel is gevestigd.
13 uur geledenSPIELBERG (ANP) - Max Verstappen hoopt dat een nieuwe 'upgrade' zijn Red Bull wat meer in balans brengt en sneller maakt. Dat zegt de viervoudig wereldkampioen in de Formule 1 in een vooruitblik van zijn team op de Grote Prijs van Oostenrijk. Die grand prix is een thuisrace, omdat Red Bull eigenaar is van het circuit. "Het wordt spannend om te zien hoeveel rondetijd we hiermee kunnen winnen."
18 uur geledenWAVER (ANP) - De Nederlandse hockeysters hebben zich vier wedstrijden voor het einde al verzekerd van de eindzege in de landencompetitie Pro League. De ploeg van bondscoach Raoul Ehren heeft zich daarmee direct geplaatst voor de Olympische Spelen van Los Angeles in 2028.
20 uur geledenARNHEM (ANP) - Staffan Olsson vertrekt na bijna vier jaar als bondscoach van de Nederlandse handballers. De 62-jarige Zweed en de Nederlandse handbalbond hebben "in goed overleg" besloten het aflopende contract niet te verlengen, meldt de bond in een persbericht.
1 dag geledenWENEN (ANP) - Dione Housheer en Kelly Dulfer zijn gekozen in het team met de beste handbalsters van Europa. De Europese handbalfederatie presenteerde het sterrenteam als uitkomst van de verkiezing die werd gehouden na afloop van het Europese clubseizoen. Housheer en Dulfer zijn allebei internationals van Oranje en spelen bij de Hongaarse club Győri, die afgelopen seizoen de finale van de Champions League verloor van de Franse club Metz.
1 dag geleden