Borsele: bewoners goed informeren bij komst kerncentrales
BORSELE (ANP) - Als het kabinet definitief ervoor kiest om in het dorp Borssele (Zeeland) twee nieuwe kerncentrales te bouwen, dan moeten inwoners zo goed mogelijk op de hoogte worden gehouden welke gevolgen dat voor ze heeft, zegt burgemeester Gerben Dijksterhuis van de gemeente Borsele. Vrijdag werd bekend dat het kabinet de voorkeur geeft aan Borssele voor de komst van de nieuwe kerncentrales.
"We snappen dat naar Borsele gekeken wordt want we wonen al 50 jaar naast een kerncentrale. Maar er zijn ook veel zorgen", zegt Dijksterhuis. Volgens de burgemeester kijken inwoners niet op van de komst van nieuwe kerncentrales in hun gemeente, maar willen ze vooral weten wat voor effect dat op onder andere de leefkwaliteit zal hebben. Zo willen inwoners volgens Dijksterhuis absoluut geen koeltorens of hoogspanningsleiding in de gemeente. Dijksterhuis: "dat zijn wel effecten waar we ons zorgen om maken en dat doet iets met de leefkwaliteit in de dorpen."
De burgemeester is blij dat er vanuit de de overheid een participatieplan komt waarbij burgers, gemeenten en andere belanghebbenden de kans krijgen om hun mening te geven. Hij vindt het belangrijk dat er serieus naar de belangen van de bewoners wordt gekeken, ondanks de plannen van het kabinet om versneld aan de slag te gaan met de bouw van de centrales.
Tijdsdruk
Dijksterhuis: "Ik snap de tijdsdruk om het zo snel mogelijk te doen, maar het is wel belangrijk dat er tijd voor wordt genomen. Als Borssele als locatie wordt genoemd, dan willen we in dat hele traject meekijken om de belangen van onze inwoners mee te krijgen."
Het kabinet wil in 2035 twee nieuwe kerncentrales. Daarbij gaat de voorkeur uit naar het Zeeuwse dorp Borssele. Rotterdam wordt als alternatieve locatie gezien. Pas eind 2024 wordt er definitief een besluit genomen over de locatie. Daarvoor zal het kabinet eerst onderzoek doen naar het draagvlak in de gemeenten en welke gevolgen de kerncentrales op de omgeving hebben.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het défilé van veteranen tijdens de landelijke Veteranendag in Den Haag gaat zaterdag niet door vanwege de verwachte hitte. Ook de bijbehorende manifestatie op het Malieveld is afgelast. Het openingsprogramma in de Koninklijke Schouwburg gaat wel door. Dat hebben de organisatoren vrijdag laten weten.
37 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam kunnen mensen vooralsnog op meer dan vijftig locaties terecht voor verkoeling tijdens de hitte. Verschillende bibliotheken, hotels, kerken, theaters en buurtcentra hebben de deuren geopend als gratis koelteplek en bieden Amsterdammers voor wie het thuis te warm wordt zitplekken, drinkwater en toiletten.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het lijkt erop dat iets minder mensen vrijdag in de ochtendspits met de trein zijn gegaan in vergelijking met reguliere vrijdagen, meldt een woordvoerder van de NS. Dat heeft mogelijk te maken met de code rood die het KNMI eerder heeft uitgegeven voor grote delen van het land.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Zowel de ANWB als Rijkswaterstaat ziet vrijdagochtend een normale ochtendspits. Rond 08.30 uur staan er nergens files in Nederland. Vanwege de extreme hitte adviseert Rijkswaterstaat alleen de weg op te gaan als dat nodig is. Het KNMI heeft voor het grootste deel van het land code rood afgegeven vanwege extreme hitte.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland geldt vrijdagavond en -nacht code geel vanwege onweersbuien. Het KNMI gaf eerder al code rood af vanwege extreme hitte, maar waarschuwt nu ook voor enkele zware onweersbuien. Daarbij is er kans op zware windstoten en veel neerslag. Het kan ook gaan hagelen.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - In De Bilt is voor het eerst een officiële tropennacht in juni gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van donderdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 21,3 graden. Daarmee was sprake van de warmste juninacht sinds het begin van de metingen, meldt Weeronline.
3 uur geledenLONDEN (ANP) - De huidige hittegolf in Europa komt "onmiskenbaar" door klimaatverandering. Dat concludeert het internationale onderzoekscollectief World Weather Attribution (WWA) in een analyse, waaraan ook onderzoekers van het KNMI hebben meegewerkt. Vijftig jaar geleden was het volgens de analisten vrijwel onmogelijk geweest dat de thermometer de huidige temperaturen zou aantikken.
4 uur geleden