Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Boodschappen zijn niet goedkoper over de grens, zeggen bedrijven

Boodschappen zijn niet goedkoper over de grens, zeggen bedrijven

DEN HAAG (ANP) - Boodschappen zijn in Nederland gemiddeld helemaal niet veel duurder dan in België en Duitsland. Met die boodschap komen supermarktketens en voedingsproducenten deze week naar de Tweede Kamer voor een gesprek over inflatie en prijsverschillen met buurlanden, waar veel partijen een punt van maken.

Het gaat donderdag onder meer over de prijs van een potje appelmoes, dat bij de Albert Heijn in Nederland ruim twee keer zo duur is als in België. Het is een geliefd voorbeeld in de Tweede Kamer van hoe prijzen van hetzelfde product per land verschillen. Maar in hun position papers, waarin zij vooraf hun standpunten uiteenzetten, nuanceren de bedrijven dat beeld.

Nederland is een "aanbiedingenland", is het verweer. De prijzen op het schap zijn daardoor slechts "een momentopname", schrijft Nestlé (bekend van merken als KitKat, Nespresso en Maggi). Unilever (moederbedrijf van onder meer Calvé, Unox en Knorr) stelt zelfs dat boodschappen gemiddeld goedkoper zijn dan net over de grens.

Korting

Ook Albert Heijn wijst op de vele kortingsacties en schermt daarnaast met zijn "zeer lage" winstmarges. Van elke euro die de klant uitgeeft in de winkel, houdt het bedrijf naar eigen zeggen maar 4 cent over. Daar gaan rente en belastingen nog vanaf. De rest gaat op aan de inkoop, en aan onder meer lonen, transport en winkelhuur.

Ook Jumbo zegt onder de streep maar een fractie over te houden van wat klanten in de winkel betalen. Waar het bedrijf kosten kan besparen, probeert het klanten daarvan mee te laten profiteren, zo bezweert het. Lidl wijst ook hogere energie- en verpakkingskosten aan als oorzaak voor mogelijke prijsverschillen met andere landen.

HAK, de maker van het eerdergenoemde potje appelmoes, zegt als relatief kleine speler helemaal niets te kunnen doen aan prijsverschillen. "De kleine fabrikant heeft een andere positie dan de multinational", aldus de Brabantse producent van groente- en fruitconserven. Het bedrijf benadrukt daarnaast dat het grotendeels inkoopt bij Nederlandse telers. En: "Nederland is geen goedkoop productieland".

Meer uit Financieel

Google schikt rechtszaak in VS rond appwinkel met Fortnite-maker

SAN FRANCISCO (ANP/RTR/BLOOMBERG) - Google heeft een schikking getroffen met de maker van de populaire game Fortnite, Epic Games. Het voorstel moet een einde maken aan de rechtszaak die Epic Games in 2020 aanspande.

24 minuten geleden
Brussel wil dat internationale treinen flink sneller gaan rijden

BRUSSEL (ANP) - Brussel wil dat hogesnelheidstreinen tussen EU-landen flink sneller gaan rijden, wat uren verschil in de reistijd moet opleveren. Dat staat in een actieplan voor hogesnelheidslijnen dat de Europese Commissie woensdag presenteert.

1 uur geleden
Druk op autoconcerns groeit door chiptekorten en importheffingen

DEN HAAG (ANP/RTR) - De druk op autofabrikanten neemt toe. Bij Nissan leidt een tekort aan chips tot productiebeperkingen, terwijl BMW en Toyota lagere winstmarges rapporteren door internationale handelsmaatregelen en felle concurrentie.

1 uur geleden
Ahold Delhaize flink hoger op Damrak na cijfers

AMSTERDAM (ANP) - Supermarktconcern Ahold Delhaize was woensdag een stijger in de AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam. Het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en webwinkel bol kwam met kwartaalresultaten die goed werden ontvangen door beleggers. Het aandeel ging kort na opening meer dan 2 procent omhoog.

1 uur geleden
Farmaceut Novo Nordisk verlaagt omzetverwachting om concurrentie

KOPENHAGEN (ANP/RTR/BLOOMBERG) - Novo Nordisk heeft woensdag voor de vierde keer zijn omzetverwachting voor dit jaar verlaagd. De Deense farmaceut denkt dat zijn middelen tegen diabetes en obesitas minder goed verkopen dan voorzien. Novo Nordisk kampt met groeiende concurrentie van zijn populaire diabetesmedicijn Ozempic en afslankmedicijn Wegovy.

2 uur geleden
Overname Roemeense Profi stuwt omzetgroei Ahold Delhaize

ZAANDAM (ANP) - Ahold Delhaize, eigenaar van onder meer Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en bol, heeft iets meer omzet behaald in het afgelopen kwartaal. De groei werd vooral gedreven door de eerdere overname van de Roemeense supermarktketen Profi. Ook de onlineverkopen van boodschappen droegen bij aan de groei.

2 uur geleden
Brussels Airport open na sluitingen om drones, schrapt vluchten

BRUSSEL (ANP/BELGA) - De vluchten op Brussels Airport worden woensdagochtend weer hervat. De luchthaven sloot dinsdagavond twee keer omdat drones in de omgeving waren gesignaleerd. Wel zijn veertig vluchten geschrapt.

3 uur geleden