Bonaire versoepelt de coronamaatregelen
KRALENDIJK (ANP) - Bonaire gaat donderdag de coronamaatregelen versoepelen. Dat heeft gezaghebber Edison Rijna bekendgemaakt. Op het eiland is het aantal met corona besmette personen gedaald naar tien. Er zijn geen mensen met het virus meer in het ziekenhuis opgenomen.
Na drie weken in risiconiveau 4 te hebben gezeten gaat Bonaire naar risiconiveau 3. Dat betekent onder meer dat bars, restaurants en casino’s tot middernacht open kunnen blijven. Discotheken en seksinrichtingen moeten nog wel gesloten blijven. Er gelden nog veel beperkende maatregelen in de samenleving, zo mogen privé niet meer dan tien personen samenkomen.
In winkels wordt niet meer dan twee personen van een huishouden toegelaten. Bij begrafenissen en huwelijken mogen tot maximaal honderd bezoekers aanwezig zijn. Kerken mogen niet meer dan 50 procent van het mogelijke aantal bezoekers toelaten. Daar mag alleen zachtjes worden gezongen.
Volgens Rijna houdt niet iedereen zich aan de regels en komen nog steeds veel mensen in grote groepen bij elkaar, zoals bij illegale feesten thuis of op het strand. Hij doet een oproep aan iedereen om zich aan de regels te houden. Tegelijkertijd is hij blij dat steeds meer mensen zich laten vaccineren. 68 procent heeft in ieder geval de eerste coronaprik gekregen, aldus de gezaghebber. Meer dan 35 procent van de bevolking heeft twee prikken gehad.
Vanaf 19 mei geldt voor Nederlanders een reisadvies met de kleurcode geel voor Bonaire. Nederland beschouwt Bonaire als een laagrisico-eiland. Passagiers uit Bonaire die naar Nederland reizen hoeven zich niet meer te laten testen en hoeven niet in quarantaine. Nederland blijft echter wél een hoogrisicoland voor Bonaire. Daarom worden de testen gehandhaafd die gedaan moeten worden als mensen naar Bonaire reizen.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
4 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
7 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
9 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
11 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
12 uur geleden