Bonaire versoepelt de coronamaatregelen
KRALENDIJK (ANP) - Bonaire gaat donderdag de coronamaatregelen versoepelen. Dat heeft gezaghebber Edison Rijna bekendgemaakt. Op het eiland is het aantal met corona besmette personen gedaald naar tien. Er zijn geen mensen met het virus meer in het ziekenhuis opgenomen.
Na drie weken in risiconiveau 4 te hebben gezeten gaat Bonaire naar risiconiveau 3. Dat betekent onder meer dat bars, restaurants en casino’s tot middernacht open kunnen blijven. Discotheken en seksinrichtingen moeten nog wel gesloten blijven. Er gelden nog veel beperkende maatregelen in de samenleving, zo mogen privé niet meer dan tien personen samenkomen.
In winkels wordt niet meer dan twee personen van een huishouden toegelaten. Bij begrafenissen en huwelijken mogen tot maximaal honderd bezoekers aanwezig zijn. Kerken mogen niet meer dan 50 procent van het mogelijke aantal bezoekers toelaten. Daar mag alleen zachtjes worden gezongen.
Volgens Rijna houdt niet iedereen zich aan de regels en komen nog steeds veel mensen in grote groepen bij elkaar, zoals bij illegale feesten thuis of op het strand. Hij doet een oproep aan iedereen om zich aan de regels te houden. Tegelijkertijd is hij blij dat steeds meer mensen zich laten vaccineren. 68 procent heeft in ieder geval de eerste coronaprik gekregen, aldus de gezaghebber. Meer dan 35 procent van de bevolking heeft twee prikken gehad.
Vanaf 19 mei geldt voor Nederlanders een reisadvies met de kleurcode geel voor Bonaire. Nederland beschouwt Bonaire als een laagrisico-eiland. Passagiers uit Bonaire die naar Nederland reizen hoeven zich niet meer te laten testen en hoeven niet in quarantaine. Nederland blijft echter wél een hoogrisicoland voor Bonaire. Daarom worden de testen gehandhaafd die gedaan moeten worden als mensen naar Bonaire reizen.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Op diverse trajecten rijden maandag en dinsdag minder treinen, maar de impact daarvan is volgens de NS beperkt. Het gaat voornamelijk om trajecten in de Randstad.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Door de hevige regenbuien afgelopen nacht is er bij Amsterdam rioolwater in het buitenwater terechtgekomen. Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht raadt mensen daarom de komende dagen af om in een groot aantal gemeenten in Noord-Holland in open water te gaan zwemmen. Direct contact met water kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals last van maag en darmen.
2 uur geledenVELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."
2 uur geledenHOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.
2 uur geledenTILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.
3 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte en het noodweer van zaterdag- op zondagnacht zorgen voor problemen op het spoor, maar het is nog onduidelijk wat de invloed daarvan is op de dienstregeling van maandag en dinsdag. Dat meldt een woordvoerder van de NS. "Treinen moeten wel naar een onderhoudslocatie kunnen en dat is op sommige plekken nu een probleem."
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofplannen van het kabinet leiden tot "ongekende juridische chaos en onteigening" en betekenen "einde oefening" voor veel veehouders in Nederland. Dat zeggen Agractie, Dutch Dairymen Board, Farmers Defence Force, de Nederlandse Melkveehouders Vakbond, de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders en Stichting Stikstof Claim in een gezamenlijke verklaring.
5 uur geleden