Boeren willen via rechter noodverordening van tafel hebben
ZWOLLE (ANP) - Boeren hebben de rechtbank in Zwolle gevraagd de noodverordening waarmee op 5 juli de blokkades van de distributiecentra van Jumbo in Raalte werden beëindigd, van tafel te vegen. "De boeren worden afgerekend op gedrag van anderen, in een andere gemeente in een andere demonstratie", betoogde jurist Max Hazekamp dinsdag in een kort geding tegen de gemeente Raalte.
Op 4 juli werden de distributiecentra van de Jumbo in Raalte met landbouwvoertuigen geblokkeerd. In de loop van de avond groeide het protest. "Betonblokken en strobalen werden aangesleept. Er kwamen steeds meer mensen bij", zei de advocaat van de gemeente Raalte. De boeren werd gevraagd die avond te stoppen, maar ze bleven. De volgende dag vaardigde de burgemeester de noodverordening uit en werden ze gesommeerd te vertrekken. In de loop van de middag werd de blokkade opgebroken.
Namens achttien demonstranten betoogde jurist Hazekamp dat hen het demonstratierecht is ontnomen. De burgemeester heeft die avond de boeren zelf uitgenodigd voor overleg. "Dat geeft al aan dat de demonstratie vreedzaam verliep." De boeren zijn bereid ook zonder trekkers te komen om opnieuw op dezelfde plek te demonstreren. "Ik kan niet verder. Het gaat om ons leven, ons bedrijf, om een beroepsverbod. Het is echt een noodkreet", zei een van de demonstranten tegen de rechter.
De advocaat van de gemeente gaf juist aan dat escalatie gevreesd werd. Ondanks het verzoek om op de avond van 4 juli de boel op te breken, bleek de demonstratie juist te groeien. Er kwam een bar te staan en er was een optreden van een zanger. Er werd drank genuttigd en de demonstratie was ongeorganiseerd. "Er werd gezegd: we gaan pas weg als de ME wordt ingezet. Er werden hooibalen en betonblokken aangesleept. Dit was een escalerende reactie."
Dinsdagavond beslist de gemeenteraad of de noodverordening, die nog geldt, bekrachtigd wordt. Woensdag gaan de boeren met burgemeester Martijn Dadema om de tafel. Ongeacht de uitkomst van dat overleg komt de rechter vrijdag met een uitspraak.
Meer uit Binnenland
ROTTERDAM (ANP) - In een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid is een autobrand uitgebroken. De brand is uitslaand en er komt daarbij veel rook vrij, meldt de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
1 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
6 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
11 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
14 uur geleden