Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Boeren en autosector in Mexico roepen op tot dialoog met VS

Boeren en autosector in Mexico roepen op tot dialoog met VS

MEXICO-STAD (ANP/AFP) - Boeren en producenten van auto-onderdelen in Mexico hebben opgeroepen tot dialoog met de Verenigde Staten om een handelsoorlog te voorkomen. Dit gebeurde nadat de Amerikaanse president Donald Trump besloot een importheffing van 25 procent in te voeren op producten uit Mexico en Canada.

De Mexicaanse president Claudia Sheinbaum zei dat ze wacht op een reactie van Trump op een voorstel om te praten over migratie en drugshandel. Die zaken spelen volgens Trump een rol in zijn beslissing om de tarieven op te leggen. Sheinbaum kondigde aan maandag meer bekend te maken over wat haar regering gaat doen naar aanleiding van Trumps maatregel.

De agrarische sector en de auto-industrie zijn naar verwachting de sectoren die het hardst worden getroffen. Vertegenwoordigers van deze sectoren vrezen dat de tarieven Noord-Amerika's concurrentiepositie zullen ondermijnen. Volgens de Nationale Industrie voor Auto-onderdelen (INA) in Mexico werken er in de drie landen ongeveer elf miljoen mensen in de sector. De kosten van een gemiddelde auto kunnen volgens de INA ongeveer 3000 dollar (een kleine 2930 euro) hoger worden.

Export naar VS

De Nationale Landbouwraad (CNA) zei dat de helft van alle avocado's, tomaten, chilipepers en bessen die in de Verenigde Staten worden geconsumeerd uit Mexico komt. Het land exporteert ook rundvlees en varkensvlees naar de VS ter waarde van 1,5 miljard dollar (ruim 1,46 miljard euro). De CNA riep op tot "eenheid en dialoog".

Zowel Canada als Mexico hebben aangekondigd als vergeldingsmaatregel ook importbelasting op Amerikaanse goederen te gaan heffen.

Meer uit Financieel

Verzekeraar Achmea mikt op resultaat van 1 miljard euro in 2030

ZEIST (ANP) - Verzekeraar Achmea streeft naar een verdere stijging van het operationeel resultaat tot 1 miljard euro in 2030. De grootste zorgverzekeraar van Nederland, bekend van merken als Zilveren Kruis, Centraal Beheer, Interpolis en FBTO, wil dat nieuwe doel bereiken met investeringen in groei, innovatie, digitalisering en efficiency.

29 minuten geleden
EU wordt mogelijk strenger voor clouddiensten Amazon en Microsoft

BRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie onderzoekt of de clouddiensten van Amazon en Microsoft zo belangrijk zijn voor andere bedrijven dat ze een zogenaamde poortwachtersrol spelen. Als dat het geval is, legt Brussel de divisies strengere regels op binnen de Wet digitale markten (DMA). Ze moeten dan onder andere meer ruimte bieden aan concurrenten.

30 minuten geleden
AkzoNobel heft bij fusie beschermingsmuur tegen overnames op

AMSTERDAM (ANP) - Na de fusie tussen AkzoNobel en het Amerikaanse Axalta, heft het Nederlandse verfconcern ook zijn beschermingsconstructie tegen ongewenste overnamepogingen op. Dat zei voorzitter van de raad van commissarissen Ben Noteboom in een toelichting op de samensmelting.

2 uur geleden
Verfmaker AkzoNobel zakt op rood Damrak na fusienieuws

AMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel ging dinsdag flink omlaag op de Amsterdamse beurs. De verfproducent, bekend van merken als Flexa, Dulux en Sikkens, gaat fuseren met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems. De fusie vindt plaats via een aandelenruil. Na afronding van de deal bezitten aandeelhouders van AkzoNobel 55 procent en Axalta-aandeelhouders 45 procent van het nieuwe bedrijf, dat wordt geleid door AkzoNobel-topman Greg Poux-Guillaume. Het aandeel AkzoNobel zakte ruim 2 procent.

3 uur geleden
Claimstichting begint zaak tegen Netflix om prijsverhogingen

AMSTERDAM (ANP) - Een Nederlandse claimstichting bereidt een collectieve rechtszaak tegen Netflix voor vanwege de prijsverhoging die de streamingdienst vorige week aankondigde. Stichting Bescherming Consumentenbelang stelt dat Netflix met het eenzijdig verhogen van de abonnementsprijzen EU-regels voor consumentenbescherming overtreedt.

3 uur geleden
Levensmiddelenindustrie: stabiele prijzen minder vanzelfsprekend

DEN HAAG (ANP) - Stabiele prijzen in de supermarkt worden steeds minder vanzelfsprekend, stellen levensmiddelenfabrikanten. Consumenten zullen "moeten wennen aan steeds sterker fluctuerende prijzen als gevolg van sterk schommelende grondstofprijzen", zegt Cees-Jan Adema, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).

4 uur geleden
Mkb-bedrijven krimpen vaker dan dat ze groeien

DEN HAAG (ANP) - Mkb-bedrijven zijn de afgelopen tien jaar vaker gekrompen dan gegroeid. Vooral ondernemingen in de categorie kleinbedrijf, met tien tot vijftig medewerkers, belandden vaker in de lagere categorie micro dan dat ze een middenbedrijf werden. Deze middenbedrijven groeiden wel vaker in aantal werknemers dan dat ze krompen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

4 uur geleden