BOA-bond: kies voor eigen veiligheid bij afwezigheid politie
BAARN (ANP) - Kies voor de eigen veiligheid. Daartoe roept de voorzitter van vakbond BOA ACP, Richard Gerrits, zijn leden woensdag op in een reactie op het bericht dat politiebonden hun leden vragen komend weekend niet op te treden als horeca-instellingen in strijd met de coronamaatregelen openblijven. De voorzitter van de Nederlandse BOA Bond, Ruud Kuin, laat weten met zijn achterban in gesprek te gaan over de vraag hoe ze hun solidariteit kunnen tonen.
"We gaan niet handhavend optreden als de politie niet aanwezig is. Normaal doen we dat in aanwezigheid van de politie. Als die er niet is, moeten boa's kiezen voor hun eigen veiligheid", aldus Gerrits.
De komende dagen moet er overleg plaatsvinden met werkgevers, aldus de voorzitter van de vakbond. "We moeten kijken hoe die acties eruit gaan zien. Wij willen van werkgevers weten hoe met dit gegeven van een niet-optredende politie om te gaan en wat dan de rol van de boa’s hierin is."
Back-up
Kuin van de Nederlandse BOA Bond laat een soortgelijk geluid horen. "Boa's treden pas op als de back-up vanuit de politie op orde is. Zeker bij risicovolle situaties moet die back-up er zijn. Als die er niet is, is het onverstandig om op te treden." Kuin geeft aan te verwachten dat de werkgevers dit ook zo zullen zien. "De richtlijn voor boa’s is niet op te treden als we er niet op kunnen rekenen dat de politie stand-by is. We verwachten dat dat in dit geval ook zo is."
Een soortgelijke oproep als van Gerrits om voor de eigen veiligheid te kiezen, vindt Kuin niet nodig. "Dat doen ze altijd. Wat ze geleerd wordt, en dat geldt voor politiemensen niet anders: eerst zorgen dat de eigen veiligheid is gewaarborgd."
De politiebonden ACP, ANPV, Equipe en NPB riepen woensdagochtend hun leden op vanaf komende vrijdagnacht tot en met maandagochtend zo passief mogelijk toezicht te houden op het uitgaanspubliek en niet op te treden als horeca-instellingen in strijd met de coronamaatregelen openblijven. De oproep is onderdeel van hun actie voor een betere politie-cao. Voor zaterdag staat De Nacht staat op gepland, een actie van nachthoreca die de deuren openen uit protest tegen de coronamaatregelen.
Solidair
Gemeentelijke boa's worden door de politiebonden opgeroepen zich solidair te verklaren met de protestactie van de politie. De politiebonden willen dat politiemedewerkers zich dit weekend voornamelijk bezighouden met "primaire politietaken als noodhulp en dienstverlening aan burgers". Als sprake is van calamiteiten in horecagelegenheden worden agenten wel geacht op te treden, aldus de bonden.
Gerrits noemt het optreden bij eventuele calamiteiten weliswaar voldoende garantie, "maar we gaan die calamiteiten niet opzoeken".
Meer uit Binnenland
WILLEMSTAD (ANP) - De Meteorologische Dienst op Curaçao heeft woensdagavond (lokale tijd) bevestigd dat de aardbeving die plaatsvond voor de kust van Venezuela, ook te voelen was op Curaçao. De beving had een kracht van 7.1. Er is een code geel afgegeven op het eiland. De weerdienst laat weten dat er geen kans op een tsunami bestaat.
6 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
1 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
9 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
12 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
12 uur geleden