BN'ers reageren geschokt op overlijden Jan des Bouvrie
AMSTERDAM (ANP) - Bekend Nederland reageert zondagavond geschokt op het overlijden van ontwerper Jan des Bouvrie (78). Op sociale media regent het reacties. Des Bouvrie overleed zondag in Naarden in het bijzijn van zijn familie, zo meldt de NOS.
"Wat een verdrietig nieuws", begint Froukje de Both haar bericht op Instagram. "De iconische maar vooral leuke lieve Jan des Bouvrie is niet meer onder ons. Wat heb ik een mooie samenwerking met hem en Monique gehad bij RTL Woonmagazine." De Both is het gezicht van het woonprogramma waarin Des Bouvrie en zijn vrouw Monique geregeld te zien waren.
Nicolette van Dam, die Woonmagazine ook een aantal jaar presenteerde, heeft het op Instagram over "een groot gemis". "Altijd charmant, geïnteresseerd, een echte vakman en ondernemer. Een van m'n eerste programma's maakte ik met jou en jouw lieve Monique. Jullie als mooi powercouple. Jouw stempel op de interieur-designwereld zal altijd blijven. Net als dat je een inspiratiebron bent voor velen."
Ook Gordon gaat Des Bouvrie "vreselijk missen". "In shock door het overlijden van een van Nederlands markantste personen", schrijft de entertainer op Instagram. "Ik zal hem nooit vergeten en op z'n verjaardag op 3 augustus elk jaar zal ik hem eren. Het was al een moeilijke week", aldus Gordon, die slachtoffer werd van een gewelddadige overval terwijl hij thuiszat nadat hij positief getest was op corona. "Dus met deze foto eer ik Jan en is dit de man die ik zo liefhad en nooit zal vergeten."
Des Bouvrie was ook een voorbeeld voor Maik de Boer. Hij reageert op Instagram "met groot ongeloof" op de dood van de interieurontwerper. "Ik zal nooit vergeten hoe je me altijd omarmde met lieve woorden en complimentjes", aldus de stylist. "Lieve best geklede man van Nederland en icoon, je zal door wat je achterlaat nooit vergeten worden!" Het overlijden van Des Bouvrie schokt ook De Boers collega Fred van Leer. "Misselijk van verdriet", deelt hij via Instagram. "Lieve Jan wat ben je een inspiratie geweest, ik voel me bevoorrecht dat ik je heb mogen kennen. Dank voor alle mooie gesprekken en liefde, voor mij sta je op eenzame hoogte!"
De interieurontwerper inspireerde ook Mick Harren. De volkszanger neemt op Twitter afscheid van een "icoon, held, inspirator en vriend". "Maar met name een heel goed mens met een hart van goud, die iedereen het beste gunde. Een man met een geweldige dosis humor. Integer en oprecht, een grootheid en voorbeeld." Radio-dj Michiel Veenstra maakt in zijn reactie op het nieuws een knipoog naar Des Bouvries voorliefde voor wit. "Nederland is gebroken wit." Veenstras collega Wouter van der Goes noemt Des Bouvrie een "iconische vent". "Zie hem nog met zo'n heel luxe stift een heel interieur schetsen in TV Woonmagazine", schrijft de dj op Twitter. RTL Nieuws-presentator Jan de Hoop reageert met "dat is schrikken".
Monique des Bouvrie plaatste nadat het overlijden van haar man bekend werd op Instagram een foto van hem met in het bijschrift veel hartjes.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het défilé van veteranen tijdens de landelijke Veteranendag in Den Haag gaat zaterdag niet door vanwege de verwachte hitte. Ook de bijbehorende manifestatie op het Malieveld is afgelast. Het openingsprogramma in de Koninklijke Schouwburg gaat wel door. Dat hebben de organisatoren vrijdag laten weten.
40 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam kunnen mensen vooralsnog op meer dan vijftig locaties terecht voor verkoeling tijdens de hitte. Verschillende bibliotheken, hotels, kerken, theaters en buurtcentra hebben de deuren geopend als gratis koelteplek en bieden Amsterdammers voor wie het thuis te warm wordt zitplekken, drinkwater en toiletten.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het lijkt erop dat iets minder mensen vrijdag in de ochtendspits met de trein zijn gegaan in vergelijking met reguliere vrijdagen, meldt een woordvoerder van de NS. Dat heeft mogelijk te maken met de code rood die het KNMI eerder heeft uitgegeven voor grote delen van het land.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Zowel de ANWB als Rijkswaterstaat ziet vrijdagochtend een normale ochtendspits. Rond 08.30 uur staan er nergens files in Nederland. Vanwege de extreme hitte adviseert Rijkswaterstaat alleen de weg op te gaan als dat nodig is. Het KNMI heeft voor het grootste deel van het land code rood afgegeven vanwege extreme hitte.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland geldt vrijdagavond en -nacht code geel vanwege onweersbuien. Het KNMI gaf eerder al code rood af vanwege extreme hitte, maar waarschuwt nu ook voor enkele zware onweersbuien. Daarbij is er kans op zware windstoten en veel neerslag. Het kan ook gaan hagelen.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - In De Bilt is voor het eerst een officiële tropennacht in juni gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van donderdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 21,3 graden. Daarmee was sprake van de warmste juninacht sinds het begin van de metingen, meldt Weeronline.
3 uur geledenLONDEN (ANP) - De huidige hittegolf in Europa komt "onmiskenbaar" door klimaatverandering. Dat concludeert het internationale onderzoekscollectief World Weather Attribution (WWA) in een analyse, waaraan ook onderzoekers van het KNMI hebben meegewerkt. Vijftig jaar geleden was het volgens de analisten vrijwel onmogelijk geweest dat de thermometer de huidige temperaturen zou aantikken.
4 uur geleden