Blokkeerschip Suezkanaal blijft aan de ketting
CAÏRO (ANP/BLOOMBERG) - Het schip dat eind maart dagenlang het Suezkanaal bij Egypte blokkeerde blijft aan de ketting. Een Egyptische rechtbank heeft een beroep van de Japanse eigenaar tegen de eerdere inbeslagname afgewezen.
Autoriteiten eisen een schadevergoeding van 900 miljoen dollar van de eigenaren van het schip. Dat is het bedrag dat Egypte kwijt was aan de reddingsoperatie. In april stond de rechtbank toe dat het 400 meter lange schip in beslag werd genomen, terwijl over een schadevergoeding voor Egypte werd gesproken.
De Ever Given lag bijna een week vast in het Suezkanaal. Dat is een van de belangrijkste waterwegen ter wereld en ongeveer een achtste van de wereldwijde handel in goederen trekt door de 193 kilometer lange waterweg tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee. Normaal gesproken vaart er dagelijks voor bijna 10 miljard dollar aan goederen door het kanaal.
Lange files
Door de weeklange stremming ontstonden er lange files van schepen aan weerszijden van het kanaal. Meer dan 350 schepen moesten wachten voor ze daar doorheen konden. Een deel van de schepen die vanuit Azië op weg was naar Europa besloot om te varen om Afrika heen.
De motivering van de uitspraak van de rechter op dinsdag was niet onmiddellijk duidelijk. Kanaalautoriteit SCA voerde aan dat de eiser niet alle partijen binnen de gestelde termijn in kennis had gesteld van zijn bezwaar tegen het aan de ketting leggen van het schip.
Teleurstelling
UK Club, de verzekeraar van het schip, zegt dat de eigenaren de beslissing van de rechter aan het bestuderen zijn. Ze hebben nog tot 20 mei de tijd om in beroep te gaan.
De verzekeraar en technisch manager van het schip BSM uitten eerder hun teleurstelling over de inbeslagname. De gronden waarop het schip wordt vastgehouden zouden op zijn minst twijfelachtig zijn, zo werd eerder verklaard. Zo zijn er vragen over de geldigheid van het vasthouden van de lading. Ook ondersteunend bewijs voor de claim van ruim 900 miljoen dollar zou ontbreken.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.
2 uur geledenNEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.
5 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
7 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.
9 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
9 uur geleden